Stichting Maatschapgeluk

Stichting Maatschapgeluk Voor maatschapgelukkige projecten. Iedereen kan geluk beïnvloeden iedere dag: Deel je glimlach. Geluk delen?

🎙️ Het Geluksgesprek  #3 – met David van Schaick“Moj dan de hele femilie metnem’n?” 😄Die vraag kreeg David toen hij vert...
11/02/2026

🎙️ Het Geluksgesprek #3 – met David van Schaick

“Moj dan de hele femilie metnem’n?” 😄
Die vraag kreeg David toen hij vertelde over familie- en organisatieopstellingen.

In deze aflevering hoor je het persoonlijke verhaal achter de ondernemer uit Lichtenvoorde.
Over een kantelpunt 🔄
Over verlies en rouw 💔
Over hoe leidinggeven zachter en menselijker werd 🤍

Met zijn bedrijf Hoofdkracht begeleidt hij mensen bij verlies/rouw.
Ook staan we stil bij het werk van Stichting Achter de Regenboog 🌈, die kinderen en jongeren ondersteunt na het overlijden van een dierbare. Hier zet David zich voor in en dat is niet zomaar.

Een eerlijk en krachtig gesprek over aandacht, aanwezigheid en betekenis ✨

Luister mee 🎧www.maatschapgeluk.nl/podcast

Wil je inspiratie (geven) om (nog) luchtiger te leven? Reageer hieronder of via onze mail info@maatschapgeluk.nl en geef...
25/01/2026

Wil je inspiratie (geven) om (nog) luchtiger te leven?

Reageer hieronder of via onze mail [email protected] en geef aan waarom.

1 februari loten we een aantal gelukkigen 🍀🌸

✨ Win een boek van Mirjam Spitholt✨Nomineer iemand met een hart van goud, deel je eigen geluksverhaal of geef antwoord o...
16/01/2026

✨ Win een boek van Mirjam Spitholt✨

Nomineer iemand met een hart van goud, deel je eigen geluksverhaal of geef antwoord op de vraag van het gelijknamige boek: wil je gelijk of wil je geluk?

In aflevering 2 van de podcast Het Geluksgesprek met Mirjam Spitholt geven wij 6 van haar boeken weg 💛

🎁 Wat kun je winnen?
4x Wil je gelijk of wil je geluk?
2x Vandaag is mijn lievelingsdag!

📩 Hoe doe je mee?

Dat kan op 3 manieren:

- Winnen voor een ander: Nomineer een geluksbrenger uit jouw netwerk, die in (vrijwilligers)werk en/of privé voor anderen klaarstaat en waarbij jij vindt, dat verdient een podium. Iemand met een hart van goud. Tip: noem ook de organisatie waar hij/zij voor werkt indien van toepassing.
- Deel jouw geluksverhaal: Dat verhaal mag heel lang zijn, maar ook 1 alinea, 1 zin, een quote, een gedicht, er is geen vast format voor en we beoordelen niet
- Geef antwoord op de vraag wil je gelijk of wil je geluk?

Reageren kan hieronder of via [email protected]

📝 Bij mail, zeg ook even:
*of wij jouw verhaal mogen delen (met naam)
*of wij jou als winnaar mogen benoemen en voeg eventueel een leuke foto toe.

Uit alle inzendingen loten wij op 1 februari eerlijk een aantal winnaars.
Want… over geluk valt niet te twisten 🍀

💛 We kijken uit naar jullie verhalen.
Luister de podcast via je favoriete podcastapp: www.maatschapgeluk.nl/podcast

🎧 We zijn live!Onze eerste twee afleveringen van Het Geluksgesprek staan online 💛In aflevering 1 delen we ons eigen verh...
11/01/2026

🎧 We zijn live!
Onze eerste twee afleveringen van Het Geluksgesprek staan online 💛

In aflevering 1 delen we ons eigen verhaal. Waarom we dit doen. Wat geluk voor ons betekent. En waarom het soms begint met gewoon luisteren.

In aflevering 2 gaan we in gesprek met Mirjam Spitholt. Een gesprek dat raakt. Eerlijk, open en met ruimte voor menselijkheid en humor.

Dankbaar! 🥰
Mogelijk gemaakt door Elite B.V. & het vakwerk van Arjan Assink van Studio JPC.

👉 Luister nu via
www.maatschapgeluk.nl/podcast

Pak een moment voor jezelf.
Zet ’m op. En voel wat blijft. ✨💛

VAN 🤝 MAATJES  NAAR💗  MAATSCHAPGELUKSommige vriendschappen beginnen met lachen, avontuur en haring eten 🐟😅En soms blijke...
09/01/2026

VAN 🤝 MAATJES NAAR
💗 MAATSCHAPGELUK

Sommige vriendschappen beginnen met lachen, avontuur en haring eten 🐟😅
En soms blijken die vriendschappen het begin van iets veel groters te zijn wat eigenlijk klein tegelijk is, het basis levensgeluk van ieder mens!

Wij vonden elkaar 13 jaar geleden in plezier, spontaniteit en eindeloze gesprekken ✨ — en volgens de moeder van Madelon zelfs als “tweelingzielen uit een vorig leven” 😇 Waarschijnlijk omdat we precies tegelijk struikelen, praten, eten en lachen en allebei verjaardagen vergeten 🙈).

We zijn inmiddels elkaars work wifes, zoals we zeggen👭💞
en zitten soms een uur voor de voordeur in de auto te bellen
over de zin en onzin van ons leven en wat nog meer 📞🚗
(om daarna alsnog te appen dat we iets vergeten zijn).

Onderweg raakten we ook steeds meer aan alles wat het leven écht is:
de mooie kanten 💛 maar ook de moeilijke 💔

We vierden, we deden, we organiseerden. We stonden tussen mensen op straat, in buurthuizen, op scholen en in wijken 🏘️ We zagen creatieve kracht, stille strijd, veerkracht en ook verdriet. We ontdekten dat geluk niet iets is om vast te houden, maar iets om te delen ✨

Geluk onder de kopieermachine zoals Harry Niemeijer, onze RvT lid, zei.
Inzichten, verhalen, ontmoetingen vermenigvuldigen.
Soms knullig. Soms prachtig. En altijd echt, want er gebeurt al zo veel moois.

Zo ontstond Maatschapgeluk in 2021 🌿
Niet uit een strategisch plan,
maar uit een beweging van mensen die elkaar sterker maken.

Van wethouder tot buurvrouw 🙋‍♂️🙋‍♀️
Van ondernemer tot vrijwilliger 💼🤝
Van jong tot oud 👶👵
Iedereen hoort erbij.
Iedere stem is waardevol.
En niemand hoeft het alleen te doen.

En nu… zetten we een volgende stap.
Met iets dat precies past bij wie wij zijn
en wat we willen brengen.

🎧 Het Geluksgesprek — onze podcast

Een plek waar verhalen mogen landen.
Waar mensen mogen vertellen wat ze dragen,
wat ze dromen, wat ze meemaken.

Waar geluk niet wordt opgepoetst ✨
maar gedeeld.
In al zijn lagen: zacht, rauw, eerlijk, verdrietig, vrolijk, hoopvol.

🎧 𝙇𝙪𝙞𝙨𝙩𝙚𝙧 𝙝𝙞𝙚𝙧 𝙙𝙚 𝙩𝙧𝙖𝙞𝙡𝙚𝙧:
En volg ons via je favoriete podcastapp.
Op 11 januari komen de eerste twee afleveringen live.

https://open.spotify.com/show/2FxqnNC1ImHUYkqbWjEQu5

https://podcasts.apple.com/us/podcast/het-geluksgesprek/id1866643129

(Meeluisteren = meedragen. En misschien ook meemaken.) 💛

🎫 Geluksticket – de eerste is gebruikt📬 Uitgenodigd via een soort kettingbrief ❌Niet groots aangekondigd en perfect voor...
12/12/2025

🎫 Geluksticket – de eerste is gebruikt

📬 Uitgenodigd via een soort kettingbrief
❌Niet groots aangekondigd en perfect voorbereid.
❤Wel met aandacht voor mensen met een hart van goud
🍷Aan een lange tafel bij Erve Wisselink

Wat er gebeurde?
🫱🏻‍🫲🏼 Verbinding
🎯 Zonder doel
🍀 Met geluk als rode draad🪡
🧑‍🤝‍🧑 Op weg naar nog meer verbinding (een volgende keer)

En wat bleek?✅
🔗 Verbinding kent geen leeftijd
💬 Inspirerende verhalen kruisten generaties
💞 Geluk ervaren is niet vanzelfsprekend
🙏 Dankbaarheid een groot goed
🧑‍🤝‍🧑 Iedereen wil voor mekaar klaarstaan
❤ Niemand zegt van zichzelf: ik heb een hart van goud
👂 Luisteren zorgt voor verbinding

Het geluksticket is geen product.
Het is een uitnodiging 💌 in verbinding met de ander
Om even stil te staan en te delen wat er al is 🌱
En gewoon te genieten van het moment

Benieuwd waar het volgende ticket ons gaat brengen🤔
De 12 gasten hadden onze primeur van ons online geluksgesprek.

Volgende week delen we hierover meer, spannend. 💖
Volg en deel ons!📱
Voor nu: dankbaar 🙏

Steun via www.inclusievespeeltuindeberg.nl️🍀🌸🛝
07/10/2025

Steun via www.inclusievespeeltuindeberg.nl️🍀🌸🛝

🌿🐾 De Dierentuin groeit! 🐾🌿

Na één dag crowdfunding zijn de eerste tegels al verkocht én gereserveerd! 🧱💛
Wat een fantastische start — dank aan iedereen die al meedoet. Samen brengen we deze bijzondere plek tot leven! ✨

💫 Verkocht:
🅰️ van Aap 🐒 – aan Zorg-erf D'n Aoverstep
🅴 van Egel 🦔 – aan Elite B.V.
🅺 van Kikker 🐸 – aan Nienhuis Grondverzet BV
🅽 van Neushoorn 🦏 – aan NKI Neede
🆅 van Vleermuis 🦇 – aan Voordouw Schilderwerken

✨ Gereserveerd:
🅳 en 🅷

💚 Iedereen kan meedoen, groot of klein, zakelijk of particulier.

👉 Kijk snel op onze crowdfundpagina en wordt vriend, maatje, tegelzetter of zelfs grondlegger. Of maak gewoon een bedrag over. Alle beetjes helpen.
www.inclusievespeeltuindeberg.nl

Geluksverhaal 🍀🩷😃 Wie wil jij begrijpen?Ik kon vroeger echt een slachtoffer van taal zijn — en soms nog steeds. Maar ik ...
04/10/2025

Geluksverhaal 🍀🩷😃 Wie wil jij begrijpen?

Ik kon vroeger echt een slachtoffer van taal zijn — en soms nog steeds. Maar ik ben me er nu bewust van. Ik wilde de ander altijd begrijpen, had mijn vizier altijd wagenwijd open en toch ging ik vanuit mijn eigen betekenis van woorden met de boodschap van de anderen knutselen in mijn hoofd. Het liefste in het negatieve, want daar is ons brein super goed in. Want het ergste voor mij is dat er een conflict ontstaat. Dus zei ik niks, maar het bleef malen.
Want ik wil de ander echt begrijpen, zonder mijn eigen waarheid er steeds overheen te leggen. Zodra je denkt dat je het zeker weet....

Hoe vaak luister jij eigenlijk echt actief? Of luister je – als je eerlijk bent – soms vooral om te reageren vanuit je eigen ideeën en overtuigingen? Begrip is iets moois. Het geeft rust en ruimte.

Ik zeg in mijn werk wel eens: ken je het spelletje doorvertellertje nog? Vertel één verhaal aan tien mensen, en je krijgt tien verschillende versies terug. Iedereen maakt zijn eigen verhaal.
Daarover praten met mijn coach en inmiddels toch ook echt wel samenwerkende partner Geert Klein Bruinink vind ik heerlijk. Dan stroomt het. Hij wil begrijpen, niet overtuigen. Dan zegt hij: “Vertel, fascinerend, die invalshoek." En we zeggen dan ook eerlijk naar elkaar, soms zit je ook in de 'zo-is-het, dit-is-hoe-het-zit-modus en dan kun je wel gelijk hebben, maar als de ander niet openstaat voor jouw zienswijze en andersom jij niet luistert naar de ander...”
En in de flow van 'liever-geluk-dan-geliek' dan voel ik het pas: zo ontstaat echte verbinding en is het niet meer ik en de rest, maar wij.
Maar zodra ik in de overtuiging schiet, houdt het op.
Stelligheid kost altijd energie.

Einstein zei ooit: “Er is één ding dat we zeker weten, en dat is dat we niks zeker weten.” Het leven is geen wiskundige formule.
Dus als iemand iets zegt dat je niet begrijpt of wat anders klinkt, betekent dat niet dat het onzin is. Taal is voor iedereen anders.

Zoals Mirjam Spitholt, gelukskundige, zei vorige week in haar lezing: “Wil je gelijk of wil je geluk?” Nu lees ik haar boek.⬇️
Nog dank voor de uitnoding Esther Ardon. Een cadeautje 🎁

Bij ons thuis hangt onderstaand bordje in de kamer⬇️:
'Wieze leu hebt lever geluk as geliek!' Ik heb gelijk toch? Haha 😜

Stelligheid wordt vaak frustratie, en frustratie wordt boosheid.
En dat voel je in je lijf. Stress is echt ongezond — mijn wijze oma Liene zei het al: “Marleen, je moet wel genoeg eten. Weet je wat pas ongezond is? Stress!” Ze werd bijna 95, en ze genoot volop. En als ik weer aan haar denk, dan krijg ik datzelfde gevoel wanneer ik in de flow zit vanuit geluk ipv gelijk, vanuit het niet - weten en interesse in de ander, dan voel ik het in mijn buik borrelen. Dan stroomt het van beneden in mijn buik omhoog langs mijn hart en longen en krijg ik tintelingen in mijn hoofd. Dat voelt heerlijk relaxt.
Dit ervaarde ik ook deze week en nu ben ik er me nog bewuster van. Ik zorg goed voor mezelf en dan voor de ander en ik luister ook beter naar mijn gevoel. Zowel bezig zijn met mijn gezondheid/welzijn waar Esther Ardon me enorm bij helpt als luisteren naar wat mijn instinct mij ingeeft. Dit geleerde kan ik nu gewoon gaan schilderen/tekenen zei vriendin Judith van Oostrom deze week die me introduceerde met soul bases coaching aan de hand van metaforen. Het borrelen in mijn buik in een lijn naar boven, dat het warm wordt van binnen, ik de adem voel stromen in een rechte lijn naar boven. En dan volgt soms een niesbui, haha! Dat ga ik zo meteen doen, nadat ik een hoofdstuk heb gelezen uit dit boek. En vandaag afsluiten met een dansje tijdens het Metalfestival in Neede. Zin in. Hopelijk gaat mijn zoon mee.🤘

Even weer terug naar de kern: De waarheid ligt in het midden, en is uiteindelijk niet eens belangrijk. Ik wil geen gelijk. Ik wil inspireren — om wat milder te zijn, naar jezelf en naar elkaar. Want ja, het leven is niet altijd leuk. En er is niet 1 waarheid, het is geen wiskunde, iedereen heeft zijn eigen 'waarheid'. Betekenis waarheid: wat je waarneemt in het heden. Dat doet iedereen door zijn eigen ogen. En hoe mooi is het als je de wereld als één geheel kunt bekijken en door anders mans ogen. De 1 is bewust, de ander niet...

Dit vertelde Mirjam nog meer: "We hebben honderdduizend gedachten per dag, en zeventigduizend daarvan zijn negatief. Ze zijn bedoeld om ons te beschermen. Maar we worden allang niet meer opgegeten door sabeltandtijgers.🐆
Mirjam zei het zo mooi: “Zie je gedachten als scheten🍃 — onder het dekbed gaan ze stinken. En dat is precies wat we doen met negatieve gedachten: we houden ze vast, dan draaien ze rondjes, we recyclen ze, totdat we in onze eigen Netflix - serie zijn beland. Maar je kunt ook je raam opzetten, dan waaien de gedachten zo weg.

Ik heb zelf ook angsten, zoals iedereen. En mijn man Bart gaf me het boek ‘Omarm de angst’ voor de zomer. Niet wegduwen, maar bekijken en dan gaan ze. Dan zie je hoe klein ze eigenlijk zijn en dat die gedachten geen daadkracht hebben en niet zijn wie je bent.

Gisteren liep ik in het donker in het bos in Laren met vriendin en Maatschapgeluk - collega Madelon Kuijk.
Ik zei: “Ik denk altijd dat er iets in het bos op me wacht.”
Zij zei lachend: “Bij mij heet dat Gerda.” Ik heb nu ook al in 5 minuten wandelen bedacht dat we achterna gezeten worden van achteren en aangevallen door een wolf. Dus ik dacht, ik houd je stevig vast. Mirjam noemde haar negatieve gedachte Karel (zie Karel achter het stuur op de foto en cover van haar boek hieronder⬇️) . Die stem in je hoofd die wil beschermen, maar altijd overdrijft. En dat is oké.

We hoeven niet van al die gedachten af — we mogen leren ze te zien voor wat ze zijn. En niet te veroordelen, recyclen. Voor je het weet ben je die gedachten. Terwijl je ware 'ik' is die 30 procent. Die wijze uil achter het stuur, daar zit je identiteit. Niet Karel of Gerda. Ik moest zo lachen om Mirjam haar in het heerlijk plat Twentse uitspraken. 'Dan lig je 's avonds in bed en dan wil Karel nog eff'n de hele dag met me doornem'n. Nou gezellig dan. Of in de auto, want Karel geet overal met noar toe, gaat hij even vertell'n hoe ik moet auto rijden. En dat is nou niet echt positief kan ik oe vertell'n. Maar 1 ding mensen, onthoudt dat, Karel kan helemaal niks. Die kan niet autorijden, niet werken, niet zorgen voor je gezin en toch worden we snel Karel. Druk die gedachten niet weg, bekijk ze en laat Karel als een scheet uit het raam waaien.'

Ik herken het zo toen ik naar haar lezing luisterde en gisteravond met Madelon: dit bracht me weer terug in mijn jeugdtijd. Ik dacht zelfs dat ik mijn gedachten was. Over mijn leven lang met dwang deel ik graag een volgende keer iets in onze nieuwe podcast 'Het Geluksgesprek', die we binnenkort vanuit Maatschapgeluk gaan opnemen.

De kracht van nu is lastig, maar als het stroomt, dan voel ik het.
Dan borrelt mijn buik en rammelt mijn hoofd niet. 😉

We hoeven helemaal niks, want we zijn al. En ik hoef al helemaal geen geliek, dan lever geluk. 🍀

Wil graag afsluiten met wat ik donderdag de MBO-leerlingen vertelde tijdens een workshop over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij het voorstelrondje zei ik:
“Ik vond dat vroeger altijd lastig, want ik wist nooit wat ik wilde worden. En dat moet ik me ook nog voorstellen. Wat moet ik zeggen dan? Nu weet ik het: ik was en ben al iemand.”
Je zag hun schouders zakken en verlichting in de ogen. Want uiteindelijk gaat het niet om worden — maar om zijn.

Nog 1 laatste afsluiter, haha. Omdat mijn levenswerk is om tot in detail door te geven wat ik o.a. van mijn vooroude heb geleerd over het leven, het leven volgens de 10 geboden. 🙏 En dat gaat mijns inziens niet over religie, maar over geloof in jezelf, in het goede van de mens en een goede wereld. Geert hielp me er weer aan herinneren door mij hier deze week over te appen met de maansknopen binnen Human Design. Je zult wellicht denken: waar heeft die het nu weer over. Zoek maar eens op Human Design, je kunt zelfs gratis je eigen korte rapportje maken. Zie het als jouw bouwpakketje. Het klinkt misschien zweverig, maar wellicht is het iets voor jou. Het heeft mij echt begrip gebracht, inzicht, maar ook uitzicht. Een methode die me heeft geholpen te snappen hoe ik in elkaar zit, wat ik heb aangeleerd en wat echt bij me hoort. En vooral fijn te weten wie mijn kids zijn vanaf hun geboorte, zodat ze dichtbij zichzelf mogen blijven. Ik vind dit echt een verrijking voor iedereen en ga dit nog meer delen in de wereld.

En dat doe ik nu.
Vertellen. Verbinden. Inspireren.
Van generatie op generatie.

Over generaties gesproken: nog 1 hekkensluiter dan. 🪄

Van mijn ouders leerde ik bovenstaande namelijk al:❤️
Pa zei altijd: “Wat je vindt, mag je houden.” Bijna hetzelfde als wil je geliek of geluk. En ma zei: “Ik vind er niks van, welke keuze je ook maakt in werk en school, doe wat goed voelt en waar je plezier uit haalt.”❤️

💛
Wie wil jij vandaag echt begrijpen?
Ik wens iedereen een heel fijn weekend.

Adres

J. W. Hagemanstraat 34a
Eibergen
7151AG

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Stichting Maatschapgeluk nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Stichting Maatschapgeluk:

Delen