18/12/2024
Gister (17-12) heeft het College een presentatie gegeven van de centrum visie aan de Raad.
Een nieuwe partij heeft een nieuw onderzoek gedaan en een nieuwe rapport gemaakt over wat Duiven heeft en nodig heeft om er een bruisend centrum te creëren.
Allereerst en zeker ook het belangrijkste is dat de horeca op het Remigiusplein tevreden is met de afspraken en dat er door verschuiving en verlaging (bleek gewoon TOCH mogelijk hè) van het Woonzorg gebouw wel zon op het plein kan komen.
Een topidee lijkt mij dat dit buro van het remigiusplein het evenemententerrein maakt en het liemersplein weer parkeerplaats wordt. Hoe en of dit gaat lukken geen idee maar het lijkt me voor de ondernemers geweldig.
Na de verhuizing van Jumbo naar de kopse kant van de passage zou hij het liefst zien dat de Action verhuist naar het huidige Jumbo pand. Om zo een grote publiekstrekker aan het begin van de winkelstraat te hebben. Mag trouwens ook een Xenos of iets dergelijks worden.
Jammer dat hij voorziet dat er vanuit de passage een doorloop naar het remigiusplein moet zijn en dat de passage eigenaar net besloten heeft de doorgang bij Calamita af te sluiten.
Hij denkt door subsidies, of met subsidies misschien, toch ook andere ondernemers naar het vernieuwde centrum te kunnen krijgen. Waarbij ik dan voor zou willen stellen die paar ondernemers die al bijna 20 jaar volhouden in dit centrum ook best een “subsidie” verdienen.
Op een aantal voorstellen uit de presentie ontstonden vragen en werden zaken benoemd die in eerdere fasen al besloten waren gaf Wethouder Schrijner te kennen dat hij gehoopt had op enthousiasme en inbreng. De opmerkingen worden meegenomen maar het plan gaat niet meer ter goedkeuring naar de Raad. Het College beslist.
Maar er is ook meer goed nieuws: de ambtenaar die belast is met de ruimtelijke inrichting van het plein en de omgeving is iemand die zelf in Duiven woont en ook bij Duiven betrokken is. Dit geeft weer vertrouwen.
We blijven volgen.