16/09/2025
We kijken terug op een fantastische weekend in de Lebuinuskerk! Vrijdagavond vierden we de officiële ingebruikname van het gerestaureerde Holtgräve-orgel met een schitterend concert in een volle kerk. Wát een muzikaal eerbetoon door Kirstin Gramlich, Wim Diepenhorst, Gerrit Hoving, Laurens de Man en bariton Ben Kazez!
Zaterdag vond vervolgens de Nationale Orgeldag in Deventer plaats met de opening en het slotconcert in de Lebuinuskerk. Ook daar weer een geweldige opkomst! Burgemeester Ron König kon ervaren wat het is om zo'n instrument van wind te voorzien door de balgen te treden. Het koor- en kabinetorgel klonken onder de vingers van Wim Diepenhorst met Helbertine Hylkema als violiste. Kirstin Gramlich liet het kistorgel horen met haar dochter Marlene op een vogelfluitje. En het slotconcert werd door Kirstin en Wim daverend afgesloten met een uitvoering van Dance Macabre van Saint-Saëns in een bewerking voor 4-handig orgel. We gloeien nog helemaal na :-).
Dank aan Pieter Leeflang voor de foto's.
Orgelmakerij Reil Wim van der Ros Gemeente Deventer