Midden Oosten Chauffeurs Nederland

Midden Oosten Chauffeurs Nederland Former Middle East truck drivers, who used to drive from the mid 60ties until the mid 80ties to and from countries in the Middle East and Asia.

Regards: Ger (Henri) van Rens. NOTE: All the pictures published by the Foundation for Middle East Netherlands Drivers in Facebook,
are copyright. No part of this publication may be reproduced, stored in a
retrieval system, or transmitted, in any form or by any means, electronic,
mechanical, photocopying, recording or otherwise,
without the prior written permission of the
Foundation for Middle East Drivers Netherlands.

02/03/2026

Beste volgers. Ik moet even mededelen dat ik even een tijdje op non actief ben. Na mijn griep te hebben doorstaan, dacht ik verder te gaan. Maar ik werd met spoed opgenomen in het ziekenhuis in Eindhoven. Oorzaak een herseninfarct in de kleine hersenen. Gelukkig zijn de "bovenste" hersenen niet beschadigd. De kleine hersenen in de nek, waar de oriëntatie en balans etc zitten zijn aangetast. Ik kan met moeite schrijven en lezen. Praten gaat redelijk. Het genezen komt wel zeggen de dokters. Het moet stapje voor stapje genezen. Nu ben ik over gebracht naar een verzorgingstehuis en zal hier waarschijnlijk 4 of 5 weken moeten blijven. Daarna???? Hopelijk kan ik dan weer "normaal" lopen etc. Dus vrienden, ik ben even weg. Ik kom terug met verhalen over het verleden midden Oosten. Hou de wielen op de weg. Beste groeten, Ger van Rens.

Binnenkort ga ik weer verder met mijn MO verhaal. Eerst even een griep wegwerken.Ondertussen een klein filmpje bekijken ...
07/02/2026

Binnenkort ga ik weer verder met mijn MO verhaal. Eerst even een griep wegwerken.

Ondertussen een klein filmpje bekijken over een van mijn reizen per vrachtauto naar Pakistan? Kort stukje. Soms met en soms zonder muziek i.v.m. muziekrechten.

Ook het 2de deel/vervolg van mijn Pakistan film is te zien op YouTube. Zijderoute.

Film die ik gemaakt heb van de 4de januari tot begin april 1977 over een van mijn reizen met mijn vrachtauto naar Karachi in Pakistan. Daarna terug via de Kh...

Nu ben ik vanmorgen eerst begonnen met het wegslepen van Jan en z’n vrachtwagen naar een betere plaats. De onderdelen di...
22/01/2026

Nu ben ik vanmorgen eerst begonnen met het wegslepen van Jan en z’n vrachtwagen naar een betere plaats. De onderdelen die in het woestijnzand lagen hebben we verzameld. We vonden een soort oprij ramp voor als straks de trekker en trailer opgeladen moet worden door Ben en Karel. Met Jan heb ik afgesproken dat ik in Ar Ramtha een telex zal sturen naar de zaak in Rotterdam.
Dan kunnen ze op kantoor dit aan Ben en Karel laten weten dat ze op de terugweg Jan zijn vrachtwagen moeten opladen Het zal een heel geploeter zijn als ze in die hitte moeten werken om 3 trailers moeten afbreken. Maar het is nodig. Ik heb Jan nog voorzien van thee, sinaasappels en drinkwater. Daarna ben ik snel verder gereden richting grens. Bij de Saoedi grens was het helemaal niet druk en ik kon al snel door naar de Jordaanse grens.

Het duurde daar iets langer maar nog steeds snel genoeg. De vrachtwagen geparkeerd en bij de douane de triptieks en paspoort laten afstempelen. Ik kon verder naar Roel en Coby. Onze Nederlandse kippenboer. Ik had hun beloofd diverse grutterswaren en brood mee te brengen die ik in de supermarkt had gekocht in Al Khobar, Saoedi-Arabië.
Ik kwam daar tegen zonsondergang aan en nadat ik de vrachtwagen geparkeerd had bij de kippenfarm ben ik naar binnen gegaan en de spullen af gegeven. Tevens weer even lekker gedoucht. Coby weer eens lekker gekookt. Pilsje gedronken en verteld wat er allemaal onderweg gebeurd was. Het was alweer tijd om gaan te slapen. Morgen weer een nieuwe dag. En ik moest naar Tartous om vandaar weer naar Griekenland te varen. Nou dan, welterusten.
Maandag 29-5.
Om 08.00 uur ben ik bij Roel en Coby vertrokken. Afscheid genomen en tot een volgende keer. Snel door naar de volgende grens om die telex voor Jan te maken. Gisteren kon dat niet meer bij de grens. In Ar Ramtha was de elektriciteit aan gort bij de expeditie bedrijven. Maar goed, het was gebeurd en ik kon verder. Dat kon allemaal bij Mohamed El Khatib. Zelf doen afstempelen van de triptieks en paspoort bespaart je weer zo’n 20 gulden. En als je de weg weet waar je moet zijn is het nogal snel voor elkaar. Als je de diverse kosten betaald hebt zoals de belasting etc. kun je weer verder.
Na dit allemaal kon ik naar mijn vrachtwagen gaan ophalen en vertrekken naar de Syrische grens. Hier was het zoals zo vaak een puinhoop. Het zijn net mieren sommige van die Arabjes. Ze blijven altijd maar proberen om voor te dringen. Wat een ettertjes. Maar goed, ik moet ook door die poort en dan duw ik net zo hard mee. En dat gaat er af en toe behoorlijk hard aan toe. Okay dan maar, ik ging op weg richting de hoofdstad Damascus ongeveer 140 kilometer verderop. Tja, en dan moet je weer door die mierenhoop die Damascus heet. Maar er was een verordening dat je niet met je vrachtwagen van 12.00 tot 15.00 uur door de stad mag rijden. Daarom werd ik al ruim voor de stad naar een open vlakte gedirigeerd om daar te staan en wachten tot het rijverbod is opgeheven. Nou dan heb je de tijd om te eten en je siësta te houden. Enige tijd later kreeg ik gezelschap van een Duitser die aan mij vroeg of ik ervaring had met Damascus door te rijden. Ik had al diverse keren alleen deze stad doorkruist en dat was eigenlijk geen probleem. Of hij achter me aan mocht rijden als de verplichte rusttijd voorbij was? Heb ik geen probleem mee. Iedereen moet het leren. Het was zijn eerste reis naar Saoedi geweest en hij was behoorlijk nerveus. Zo tegen 15.00 uur was het al een behoorlijke drukte van vrachtwagens en er werd al behoorlijk zenuwachtig gedaan om vooraan komen te staan en als eerste weg te racen.
Maar waarom eigenlijk. Helemaal niet nodig om als een stel mieren door Damascus te rijden. De Duitser was ook al behoorlijk zenuwachtig en hij had al een paar keer aan mij gevraagd wanneer ik vertrok. Ik heb hem gezegd dat ik pas tegen 15.30 uur zou vertrekken. En ik ga niet als een onnozele achter die hele meute aanrijden. En daarbij kon ik vandaag toch niet met de boot mee ook al zou die al in de haven liggen. Maar de Duitser kon niet langer wachten en hij vertrok. Als dat maar goed zou gaan met Heinrich. Hij reed achter een Jordanese koelwagen aan.
Het zou goed kunnen zijn dat die Jordanees helemaal niet daar naar toe reed waar die Heinrich naar toe wilde. Maar daar kwam hij vanzelf achter. Eigenwijs zijn straft zich zelf. Ik ben gaan rijden om 15.30 uur en had totaal geen probleem.
Soms een halvegare die dacht dat hij alles kon doen en om mij een beetje te ergeren deed hij vreemde dingen. Het duurde me soms een beetje te lang dat geklier van hem en reed hem dan ook van de weg. Hij had niet gedacht dat de kuil die hij tegenkwam gevuld was met water en ook nog behoorlijk diep was. In ieder geval zag ik in mijn spiegel dat dit ratje met zijn auto een behoorlijke sprong maakte. Daarna heb ik hem niet meer gezien. Waarschijnlijk heeft dat karretje de sprong niet overleefd. Damascus had ik achter me gelaten en was op weg naar Homs. Er zitten enkele flinke klimmetjes in maar dat was voor mijn Volvo geen probleem. Geen vracht en 350 PK. Dan kun je wel enkele inhaal pogingen wagen. Ook is het niet overal asfalt. Gravel is niet zo best voor je voorruit. Zoveel mogelijk uitwijken en snel voorbij.

Als je tenminste de kans krijgt, want die super Arab chauffeurs die hier de weg teisteren gaan ook inhalen. Die hebben geen verstand. Kinderen zitten bovenop de lading en in de cabine van die Mercedessen nog eens veel te veel passagiers. Wat als er eens flink geremd moet worden. Dan ben ik het liefst niet in de buurt. En altijd als je aan komt rijden met zo’n kleine 100 kilometer snelheid komen ze naar links en willen ze ook gaan inhalen. Daar kan ik behoorlijk kwaad over worden. Of mijn vrachtwagen niet groot genoeg is om gezien te worden. Ik reed verder richting Homs en daarna door een klein stukje Libanon naar de haven in Tartous. Het zijn maar 100 kilometer dat stukje van Homs naar de haven. Ik heb de vrachtwagen neer gezet bij onze expediteur en naar binnen gegaan om me aan te melden voor de volgende boot naar Griekenland. Na alles te hebben geregeld kon ik de wagen op het parkeerterrein van de haven zetten. Er stonden al een paar Engelse collega’s die ik al eerder getroffen had tijdens mijn vorige ritten. William kwam al op me af om me welkom te heten en Derek Robertson had de theebeker al in zijn hand die voor mij bestemd was.
Leuke gasten zijn het en we hebben al veel plezier mee gehad destijds in Istanbul bij de West-Berlin. Was West-Berlin nu een theehuis of een kieteltent? Nou ja, ik denk dat de collega chauffeurs wel weten wat er tegenover de Londra camping te vinden was. In ieder geval zijn we met z’n drietjes ergens in de stad gaan eten. Kip kebab met iets wat er uit zag als friet. Nog iets gedronken en terug naar de haven. Slaaptijd. PS: Die Duitser heb ik onderweg niet meer gezien. Misschien staat hij ergens in Damascus bij een koelhuis en is hij de weg kwijt geraakt. Ach ja, eigenwijs is ook wijs.
Dinsdag 30-5
He he, Tartous om 09.00 uur. Zo, vanmorgen is even wat langer blijven liggen. Maar niet te lang want de herrie begint hier al vroeg. En het werd al behoorlijk warm in de cabine. Eruit en na een wasbeurt de korte broek aan en naar het kantoor van de expediteur. Even te weten komen wanneer de boot komt. Samar, de plaatselijke schoonheid, was weer vriendelijk en ze vertelde ons dat de boot een vertraging had. Hoe laat hij zou aanleggen kon ze nog niet vertellen. Ik moest later op de dag maar weer even terug moeten komen. Dus dan ga je maar weer terug naar de vrachtwagen en heb je de tijd om een inspectie uit te voeren. Nadat ik dat gedaan had heb ik de cabine maar eens opgeruimd en uit gestoft. Slaapzak e.d. uithangen over de deur en de ramen gelapt. Okay, toen ik hiermee klaar was zag ik dat de kapper verschenen was. Handig is dat zo’n kerel die je even kan knippen, scheren en schoenen poetsen. En dat allemaal voor een prikje. En voor Fl. 2.- zag je er weer netjes uit. Daarna nog maar weer eens thee gaan drinken met de Engelse collega’s. Ieder zijn smaak vind ik maar voor mij toch maar weer thee zonder melk. Maar goed de thee, vers brood en de onafscheidelijke eitjes waren weer heerlijk. En na de lunch heb ik me even op mijn cabine bedje ten ruste gelegd. Moe van al het niets doen. Ik werd gewekt door de to**er van een boot. Nadat ik een beetje bij positieven was gekomen en eens naar buiten keek zag ik dat het de boot was die ik moest hebben. En mijn Engelse vriend George was er ook alweer bijgekomen. Okay dan maar. We moesten ons op de kade opstellen en wanneer de boot gelost was zouden we aan boord kunnen rijden.


Dat is gemakkelijk gezegd. Er zijn altijd wel weer van die zanikers die wel weer wat anders willen. Het aan boord rijden betekende wel eens dat je achteruit via een oprij brug naar het bovendek moet rijden. De boot zou behoorlijk bezet zijn met vrachtwagens en ander spul. Dan heb je die klagers. Zoals, “ik kan niet achteruit rijden”, of een andere smoes.
In ieder geval noemt zich zo iemand ook “chauffeur”. Ja, misschien wel op de harde weg. De Nederlandse chauffeurs deden niet zo moeilijk. Ook voor de Engelse en Scandinavische chauffeurs was dat geen probleem. In ieder geval heb ik mijn Volvo onder leiding van de laadmeester naar boven gereden. Daarna volgde al snel de andere collega’s. Toen ik eenmaal op het bovendek stond ben ik me gaan bezig houden met het vastzetten van mijn vrachtwagen. Ik ben daar liever bij dan weet ik zeker dat hij goed is vast gesjord. Ik stond mooi in de open lucht en kon eventueel ook in mijn cabine slapen als de hutten te vol waren.

Als je het eerste aan boord was kon je ook de beste hut uitzoeken. George en ik hebben een cabine uitgezocht die in ieder geval ver van de bar af lag. Het kon nog wel eens rumoerig worden dacht ik. Het was in ieder geval goed druk aan boord. Nationaliteiten zoals Engelsen, Schotten, Scandinaviërs, Zwitsers, Duitsers en een paar “Alpenturken”. Het woord Alpenturken gebruik ik al heel wat jaren. Het heeft ook een reden waarom ik hun zo noem. In de normale bewoording zou dat moeten zijn: Oostenrijkers. Lees maar in de geschiedenis boeken waarom. Okay dan, een klein stukje over de Turkse bezetting van het grote Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk.
In 1526 stortte het Hongaarse koninkrijk ineen na een enkele grote militaire nederlaag tegen de Turken: de Slag bij Mohács, die gevolgd zou worden door een 150 jaar durende Turkse bezettingstijd, waarbij het land vanaf 1541 in drie delen uiteenviel: een Turks middendeel (inclusief de hoofdstad Boeda), een koninkrijk onder Oostenrijks (Habsburg) bestuur in het noorden en westen, en een onafhankelijk Zevenburgen in het oosten, dat een vazal van Turkije werd, maar dat het centrum van de Hongaarse cultuur werd. In 1699 verjoegen de Oostenrijkers na een aanval op Wenen (1683) de Turken en kwam heel Hongarije in Habsburgse handen.
Maar goed, laat ik verder gaan met onze bezigheden. De boot was geladen en nadat ik een do**he had genomen zijn George, Jim Leman en ik naar de bar gegaan om iets te drinken. Het was al direct mis. Die Alpenturken stonden te jammeren dat ze een hut op het benedendek hadden gekregen. En een praatjes dat ze hadden. De purser gaf niet toe. Of die hutten, of ga maar aan dek of in de eigen cabine slapen. Het was tijd om te vertrekken. De boot kon vertrekken. We hebben aan dek gekeken hoe we steeds verder weggleden van de rommelige havenplaats Tartous. Er lagen nog steeds Russische onderzeeërs en trawlers in de haven. Ondertussen was het tijd geworden voor het avondeten. De kok had zijn best gedaan hoewel zijn kookkunst niet bij iedereen in de smaak viel.
Er zijn altijd klagers en in dit geval waren het weer die Alpenturken die een grote bek hadden. Het is altijd hetzelfde met die lui. Zaniken en niets anders dan klagen. Over het eten en hun onderkomen.
Maar niet het eerste aan boord willen gaan omdat ze niet achteruit naar boven kunnen de lift op kunnen rijden. Laat ze toch gaan zwemmen. In ieder geval zijn we na het avondeten naar buiten op het dek gaan zitten. Ligstoel bemachtigd, want er waren er niet genoeg stoelen voor allemaal.
En vanavond voordat ik naar bed ga dat ding opvouwen en mee naar de hut nemen. Voordat het zover was ontstond er de verwachte herrie in de bar. De verstandhoudingen tussen de Scandinaviërs en de Alpenturken is niet zo geweldig. Hoe zou dat komen? De Scandinaviërs zijn echt plezierige collega’s om mee samen te werken. In dit geval hadden de Alpen Turken iets teveel gedronken en er ontstond een gespannen houding tussen die 2 groepen. Er werd gewaarschuwd door de purser dat er geen mat partij mocht plaats vinden. De sfeer bleef wel wat grimmig maar gelukkig kwam het niet tot een botsing. Al met al is het wel aangenamer geworden. Zeker toen die Alpenturken naar hun stekkie gingen om te slapen. Voor mij was het ook alweer tijd voor de nachtrust. Jim en George dachten er net zo over. Morgen een dag op Middellandse Zee. Hopelijk blijft het lekker rustig en kunnen we lekker zonnen. Wat een leventje toch. Zonnen en betaald krijgen.

Okay, de feestdagen en alle bijzonderheden zijn weer achter de rug.  Dus kunnen we allemaal weer met het nieuwe jaar beg...
08/01/2026

Okay, de feestdagen en alle bijzonderheden zijn weer achter de rug. Dus kunnen we allemaal weer met het nieuwe jaar beginnen. Voor iedereen die het aangaat en op prijs stellen wil ik jullie allemaal een geweldig goed 2026 wensen. Veel veilige kilometers voor de beroepschauffeurs en probleemloze dagen.

Zo, dan het volgende hoofdstuk dat begint in de woestijn in de buurt van Hufuf.

Woensdag 24-5.
Zo het was alweer 06.00 uur toen de wekker rammelde. Even de dagelijkse rituelen en even thee gezet en gedronken. De controle van de Volvo 69-09-NB gedaan. Alles was in orde. We zijn gaan rijden. Na 250 kilometer begon mijn maag ook al te rammelen en we hebben de wagens aan de kant in de woestijn gezet. Tijd voor het ontbijt. We hebben er een behoorlijke tijd over gedaan om het ontbijt weg te krijgen. George had zich deze keer over het ontbijt ontfermd.
Ruim een uur later gingen we weer rijden. Niet veel verkeer gezien tot aan Riyadh. Bij de stad zelf was het weer een rijdende puinhoop. Autorijden zullen deze Arabs ook nooit leren. Dus je moet je als westerling daar niet zo druk over maken. Dus gewoon met het verkeer meedouwen. Tegen 14.00 uur waren we op de losplaats. We hebben ons gemeld in een kantoor. Nou ja, kantoor? Laten we heel voorzichtig zijn met dat woord. Het was een echt bouwval. Wat een zootje zeg.
De vrachtwagens hebben we in een open ruimte geparkeerd en zijn begonnen met de huif open te maken. Beide zijden moesten open om fatsoenlijk bij de transformatoren te kunnen. Nu alleen nog een apparaat om deze dingen te kunnen lossen. Die kwam na ongeveer een uurtje.
Een heftruck uit de tijd toen Mozes met zijn volk door de woestijn trok. Maar het lukte die beste man om onze trailers te lossen. Dat was heel wat anders dan de heftruck die ik de vorige keer hier had. Een moderne grote stabiele heftruck en niet zo’n meccano doos apparaat wat mijn trailer nu leeg lepelde. Jan was al gelost en die ging alvast tanken. Toen ik gelost was en het zeil van de trailer weer had gefatsoeneerd ben ik naar het kantoor gegaan en mijn vrachtbrief af laten tekenen. Daarna ben ik ook naar het tankstation gegaan voor te tanken. Als je een belly tank onder je trailer hebt hangen dan ben je wel even bezig. Bij mij was dat een behoorlijke tijd want ik heb in totaal 1750 liter getankt. Ik heb een totale tankinhoud van 2350 liter. Stel je voor, 1750 liter voor 85 SR. Dan kom je net boven de 3 Hollandse centjes per liter. Kunnen ze in ons landje nog iets van leren met al hun bijkomende kosten die onze regering in Den Haag allemaal uit de hoge hoed tovert.
Okay, genoeg hierover. Jan en ik zijn naar het Attalah House Hotel gereden aan de rand van de stad. Hier hebben we een telex verzonden naar de zaak. Verteld dat we gelost waren. Daarna zijn we weer vertrokken. We stonden inmiddels zo’n 60 kilometer buiten Riyadh in de richting van Ad Dammam. Tijd om te stoppen en voor onze maaltijd te zorgen. Ik had ondertussen behoorlijk honger gekregen. Na mijn do**he op een vlondertje in het zand buiten de vrachtwagen heb ik mij ten ruste gelegd. Mijn super do**he is een sproeikop aan een slang met kraantje en dan kun je beginnen. Zo’n do**he met warm water dat bovenop de cabine in de 2 biervaten zit is toch wel heerlijk. Morgen gaan we naar het kantoor in Ad Dammam en nog even enkele vrienden opzoeken. Misschien nog even naar de winkels in Al Khobar. Nu slapen.

Donderdag 25-5.

Om 07.00 uur waren we klaar om te vertrekken naar Ad Dammam. Ons even laten zien op het kantoor wat niet al teveel voorstelt. Daarna naar Al Khobar gereden om te winkelen.
Hoe gek het ook was, alle winkels behalve de supermarkten waren gesloten. Waarom? Weet ik niet. Een of andere heilige misschien jarig of alweer zolang geleden gestorven is. Toen zijn we maar naar de Ogem gegaan waar Jan voor werkte. Niet Jan Koster mijn collega, maar een andere Jan. Hij en Truus kwamen uit Zoetermeer. Kijk en daar bij de Ogem hadden ze een zwembad. Even wat gegeten en koffie gedronken om daarna even te gaan zwemmen. Jan mijn collega ging alvast rijden. Ik zou hem wel inhalen onderweg naar huis. Na het zwemmen ben ik begonnen aan een inspectie van mijn vrachtauto. De Volvo had het prima gedaan sinds de garage in Griekenland. De cabine was ook toe aan een goede stofbeurt. Ramen gewassen en daarna ben ikzelf maar weer eens onder de do**he gaan staan in het huis van Jan en Truus. Tevens mijn vuile kleding in de wasmachine en daarna buiten laten drogen. Was zo droog in die hitte. Het avondeten werd opgediend en tijd om aan te schuiven. Truus had heerlijk gekookt. Ik had nog ergens wat bier verstopt dat ik meegesmokkeld had. Waar verstopt? Zoiets moest je nooit vertellen. Dus onder de Heineken Parasol was dat heerlijk te drinken nadat het gekoeld was. Het was alweer wat later en ik besloot om hier te blijven slapen en de volgende morgen vroeg te beginnen.

Korte uitleg over de OGEM.
De Overzeese Gas- en Elektriciteitsmaatschappij N.V. (OGEM),
Het eerste belang buiten de energiesector betrof een meerderheidsbelang in 1959 in het elektrotechnisch installatiebedrijf Croon & Co te Rotterdam. De directeur daar, Karel Fibbe, kreeg vervolgens een plaats in de leiding en werd op 1 januari 1967 lid van de raad van bestuur. In 1963 volgde de overname van Wolter & Dros. In 1969 werd de belangrijke Nederlandse technische groothandel Technische Unie overgenomen om klanten een breed assortiment van producten en diensten te kunnen aanbieden. Veel van de overgenomen bedrijven leverden aan de bouwsector en de overname van bouwbedrijven, zoals J.P. van Eesteren in 1972 en Voormolen in 1975, maakte het mogelijk om hele bouwprojecten in één hand uit te voeren. Bij de overname van de bedrijven had het bestuur veel aandacht voor de technische en commerciële facetten, maar de financiën bleven onderbelicht.
In september 1973 haalde Fibbe Bé Udink naar de raad van bestuur van OGEM. Vanaf begin 1975 werd de oud-minister verantwoordelijk voor de uitbouw van de internationale activiteiten. Niet geheel zonder succes, want van 1977 tot en met 1979 voerde OGEM een groot bouwproject uit in Dammam in Saoedi-Arabië. Verdeeld over acht gebouwen werden 1700 appartementen gerealiseerd in Dammam langs de weg naar Khobar. Het project had een contractwaarde van 1,3 miljard gulden. De gebouwen werden volledig in prefab aangevoerd vanuit Nederland in speciaal daarvoor aangepaste schepen. De wanden werden rechtop en de vloeren liggend vervoerd. Langs diezelfde weg, maar dan verderop richting Al Khobar ligt een van de drie sportcomplexen die door het later overgenomen Beton- und Monierbau is gebouwd.

Vrijdag 26-5.

Om 05.00 opgestaan. Even naar het zwembad om even een duik te nemen.
Truus kwam al roepen voor het ontbijt. Dat was weer over heerlijk. Om 06.30 uur heb ik afscheid genomen en ben gaan rijden het zijn nog maar 1235 kilometer van Ad Dammam naar Turayf. Vanaf Ar Riyad komen er nog 470 km bij. Dus nu zie ik de zelfde weg maar dan in de andere richting rijdend. Mijn Volvo deed z’n best. Ik had geen lading en dan willen die 350 PK wel werken. Andere vrachtwagens inhalen. Met een behoorlijk groot snelheid verschil stoof je die inlanders met hun Mercedessen voorbij. Alsof ze stilstonden. Toch goed op blijven letten want die idioten konden plotseling naar links komen om een andere Arab te bezoeken of om een pauze te gaan inlassen in de woestijn.
En wat zijn het hier mooie vergezichten. Vergeet het maar. Alleen zand, zon en pijpleiding met af en toe een tankstation of oase. Bij Al Qaysumah in de buurt begon ik moe te worden en besloot hier te stoppen.
Etenstijd. Alles vers uit blik vandaag. Maar het smaakte me wel. En ik heb nog even een liter melk weg geslobberd. Heb ik altijd bij me. Iedere dag een liter melk. En dat gesteriliseerde spul blijft lang goed als je het maar donker wegzet. Het was alweer bijna donker geworden en besloot hier te overnachten.
Een stuk verder de woestijn ingereden vanwege het lawaai en de nieuwsgierige neuzen van de Arabs. Ik stond goed en wel stil toen er 2 Engelsen mijn richting op kwamen rijden. Altijd goed. Het waren Jack en Ken van Astran. We hadden elkaar al eens vaker ontmoet. Dus even wachten met slapen en eerst thee drinken. Zij moesten naar Qatar. De tijd vloog voorbij en het was alweer bijna middernacht. Dus toch maar gaan slapen.

Zaterdag 27-5.

Om 08.00 uur ben ik weer uit mijn slaapzak gekropen. Ken was al wakker en bezig met het ontbijt. Af en toe vraag ik me af, wat stouwen die Engelsen 's morgens toch allemaal weg aan eten. Eieren met spek, witte bonen in tomatensaus, bacon, worstje, tomaten en ga zo maar door. Daarbij nog de Engelse thee waarvan het theezakje zo uitgeknepen werd dat er echt helemaal geen leven meer in zat. Maar ik moest niet mopperen, want ik was uitgenodigd om met hun mee te ontbijten.
De thee voor mij zonder melk. Het was allemaal lekker en het betekende voor mij dat ik vandaag geen lunch meer hoefde te hebben. Na een vriendelijk afscheid met de twee Engelse collega’s en na "see you next time" zijn we ieders onze weg gegaan. Ik had Jan Koster nog niet gezien dus die zat nog voor me. Iets harder rijden en alleen maar een snelle stop voor te tanken dacht ik. Ik zie hem wel voor me en anders aan de grens.

Er stak een flinke zandstorm op. En dat zand komt overal door naar binnen. Echt poederzand. De airco afgezet want alles zat alweer onder het zand. Ieder kiertje in de cabine is goed voor een zand fonteintje. En afplakken heeft geen zin. Natuurlijk moet je goed opletten en snelheid aanpassen want sommige onnozele Arabs zijn dan een gevaar op de weg. Ze gaan op de rem staan of komen zo ineens de weg op terwijl jij daar aan komt rijden. Ook kamelen en/of ezels kunnen zo ineens opdoemen en dan is het te laat. Dus het was dubbel oppassen. Maar ongeveer 40 kilometer verder was alles weer normaal. Nou ja normaal? Een kuub zand in mijn cabine. Had ik voor niets gepoetst of zo? Maar goed, de airco kon weer aan. Dat was even geen slimme zet van mij. Nog meer zand kwam er binnen toen ik dat ding aanzette. Maakt niet uit. In Tartous kon ik weer poetsen. Tijd genoeg.
Ongeveer 350 kilometer voor Turayf zag ik een paar vrachtwagens van ons bedrijf aankomen.
Er werd al driftig geknipperd met de koplampen. Okay even gekeken of de woestijn naast de weg hard genoeg was voor een begroeting. Voor hetzelfde geld zak je tot aan je assen in het zand. Maar het was een harde ondergrond. Het waren Karel en Ben en na elkaar begroet te hebben vertelden ze me dat Jan Koster een stuk voor Turayf met pech stond. Nog even gepraat over de gang van zaken en we gingen weer onderweg. Okay, ik ben zo snel mogelijk naar de ongeluksvogel gereden. Om ongeveer 23.00 uur kwam ik aan bij Jan. Het zag er voor zijn vrachtauto niet best uit.
De krukas en andere onderdelen van het motorblok waren door de carter pan naar buiten geslagen. Alles lag in het woestijnzand. Een grote schadepost. We hebben even koffie gedronken en om ongeveer middernacht ben ik gaan slapen. Morgenvroeg eens kijken wat we kunnen doen. Een stuk meeslepen of wat dan ook.

28/12/2025
Ik ga beginnen met het vervolg van mijn Saoedi-Arabië verhaal. Vinden jullie zeker niet erg.Een goede morgen dan maar we...
19/12/2025

Ik ga beginnen met het vervolg van mijn Saoedi-Arabië verhaal. Vinden jullie zeker niet erg.

Een goede morgen dan maar weer. Heerlijk geslapen. Lekker fris wassen buiten onder de kraan. Daarna naar binnen waar Coby bezig was om voor ons lekkere eitjes voor ons te bakken. Als ik het zo bekijk dan heb ik heel wat eitjes naar binnen gewerkt deze reis. Tja, hoe moet ik het noemen.
Zal het maar op z’n Frans schrijven?« Pour recharger mes batteries quand je rentre à la maison après un mois. » En nu niet direct zeggen als dit later gelezen wordt dat het niet goed vertaald was. Ik heb het geprobeerd om het goed te doen. We zijn om 10.00 uur gaan rijden richting de Jordaans – Saoedi-Arabië grens. Bij de splitsing Al Mafraq kun je rechtdoor naar Saoedi-Arabië richting Al Mudawwarah, maar wij kozen voor links af richting H4 Turayf grens. Bij de Jordanese grens was het redelijk druk. Maar de grenswachten riepen ons al naar voren en we mochten direct binnen rijden naar de expediteur. Ik vroeg me af wat dat voor een reden had. Maar voor de MO chauffeur is dat geen probleem. Die weten dat al bij voorbaat. Al snel kwam ik daar achter.
Een van de heren kwam naar me toe. Of ik niets te lezen had? Jawel, ik had nog enkele western boekjes die ik al een paar keer gelezen had. In het Nederlands. Maar nee dat was niet de bedoeling. Ander materiaal waar veel plaatjes en foto’s instonden. Hij bedoelde niet de droge lectuur die ik hem voorhield zoals de Panorama, R***e en de Lach. Maar ik kon hem een plezier doen met enkele leuke boekjes die in dit land verboden waren. Het was hun te doen om bijvoorbeeld de: Chick, Candy, Rosie enz. Okay, maar eerst de documenten van ons in orde maken. Nou, dat was binnen een mum van tijd gebeurd.
Nadat hij met ons naar de diverse bureaus was gegaan om de papierkraam van de nodige stempels te voorzien konden we terug naar de vrachtwagen en deze grenswacht of douaneman kwam al snel mee om het kijk/ leesvoer in ontvangst te nemen. In ieder geval konden wij naar de uitgang rijden maar ik was wel nieuwsgierig wat hij met die boekjes deed. De ontvanger of lezer van de boekjes die vluchtte al snel een of ander hok in om te hobbyen, waarschijnlijk een sportschool. Alhoewel ik dat betwijfel. Ik dacht dat hij ging Paal-joggen of een andere vrijetijds handeling uit ging oefenen. Het is toch wel handig als je een buurman hebt die zo’n kiosk heeft waar je oude exemplaren voor 1 gulden kunt kopen. En kunt gebruiken voor een razendsnelle grensovergang. Tijd was winst.



Wij waren erdoor en Jan en ik konden naar de volgende grens. Saoedi-Arabië is een land waar sterke drank verboden is. Voordat we konden binnen rijden moest er eerst gecontroleerd worden. D.w.z. de cabine en buiten in mijn kisten. En dan verleen je medewerking anders halen die ratjes de hele cabine omver. Dus dan heb je nog ergens wat droge lectuur liggen. Daarna is de controle al snel afgelopen. Diegene die controleren zijn Pakistani’s, of van een andere nationaliteit. Een Saoedi zul je niet gauw zien controleren. Die zijn heel erg snel moe. Wat wel gecontroleerd wordt door zo’n Saoedi of gastarbeider, zijn de verstralers die op je vrachtwagen gemonteerd zitten. Dat schijnt niet te mogen. Dus hebben ze daar een ettertje rondlopen die een hamertje heeft met een heel lange steel. En dan kon het wel eens zijn dat je gerinkel hoort en je verstralers aan gort zijn geslagen. Nu zal ik je vertellen dat ik dat eens gezien heb dat dit stond te gebeuren bij een Engelsman. Zijn naam was BIG John van P.I.E. Ik wees John erop dat er iemand zijn verstralers wilde slopen. John liep naar dat manneke die met de rug naar hem toestond. Hij had niets in de gaten en op het moment dat hij met zijn hamertje de eerste lamp aan gort wilde slaan, tilde John hem op en plakte hem tegen de grill van zijn vrachtwagen. En hij fluisterde ook nog iets tegen hem. Het arme manneke was daarna zeer onder de indruk van John zijn optreden. En sommige Midden-Oosten chauffeurs die voor de eerste keer van het Midden-Oosten terug kwamen, hadden wel eens een of twee palmtakken aan de grill hangen als een soort van: KIJK, ik ben in het Midden-Oosten geweest, maar John had er een ratje aan de grill geplakt. Nou was John ook echt een grote brede kerel. Maar ook een echte goede vent zoals de meeste Engelsen die op het Midden-Oosten reden. In ieder geval is dat manneke wel van de grill afgekomen en snel vertrokken. We hebben hem dan ook niet meer terug gezien.
Maar goed, Jan en ik stonden binnen het douane terrein en we konden onze documenten wegbrengen. Daarna terug naar de vrachtwagen om koffie te zetten en iets eten. Met andere collega’s praten en uitrusten. Het was behoorlijk heet en dan is iedere beweging die je maakt er al een teveel. Om 16.00 uur kregen we te horen dat onze papierkraam gedaan was en we konden vertrekken. Ondertussen hadden we George alweer bij ons staan en die vertelde dat hij ook met een half uurtje zou kunnen vertrekken.
Maar eerst moesten we nog de trailer tegen de ramp zetten voor controle op de goederen en of er geen whisky verstopt was tussen de lading. Hoezo? Wie doet dat nou? Wij toch zeker niet. Pakistani werden ingezet om dit werkje te doen. Een Saoedi zal zijn handen niet vuil maken. Maar die Pakistani's doen hun werk wel. Het zijn eigenlijk alleen maar slaven van die olieboeren. Dus als chauffeur werk je netjes mee. Nu is dat gemakkelijk met transformatoren. Daar kun je tussendoor kruipen. En dat werd dan ook gedaan door zo’n Pakistani. Alles werd in orde bevonden en ik kon het zeil weer sluiten. Jan had allemaal hetzelfde doorstaan en George was ook al gereed om te vertrekken. We zijn gaan rijden richting Turayf.

Dat ligt 175 kilometer verder de woestijn in. De weg is goed. Asfalt nou ja zeer speciale asfalt met een extra laag teer erop. Maar af en toe zijn er ook verraderlijke randen aan de zijkant van de weg. Kom je hierover heen dat heb je een probleem. Het zachte woestijnzand zorgde er dan voor dat je weleens zou kunnen kantelen. We zijn bij Turayf aangekomen en hebben daar getankt.
De tank onder mijn trailer tank ik op de terugweg wel vol. Ik had 475 liter diesel getankt voor 25 Saoedi Rial. Een Rial is Fl. 0,62. Een korte telsom. 25 SR is Fl. 15,50. Een liter kost 15,50 SR : 475 = 3,2 Nederlandse cent. Dat is nog eens leuk tanken. Je kunt gerust zeggen; Gooi maar vol die tank. Dat deden we dus ook. We hebben nog drinkwater gekocht. Is in Saoedi stukken duurder dan diesel. Jan George en ik zijn door gereden naar Ar’Ar.
Het was alweer donker en we besloten onze nacht in de woestijn door te brengen. Eerst eten. Dus de ritselkisten open gemaakt en we hebben een heerlijk maaltje gemaakt. Soep, gebakken aardappeltjes, ingeblikt vlees van de echte slager en een toetje na uit de koelkast. Het is alweer bijna 23.00 uur en tijd om te gaan slapen. Dus dat doen we. Op tijd eruit morgenvroeg, want we willen al een heel eind door de woestijn gereden hebben voordat het bloedheet is. Maar eerst slapen. Als dat kan natuurlijk. Want ze hebben hier namelijk ook verschrikkelijk grote muggen en die beesten gaan tekeer als een “STUKA’. En ze zu**en je helemaal leeg die krengen. Ook maar een anti muggen lint laten branden. En goed in de slaapzak blijven. Als dat kan in die hitte. Hoewel het 's nachts kan het behoorlijk afkoelen in de woestijn. Tot zelfs gladheid op de wegen in de vroege morgen door de vorst.
Welterusten.

Dinsdag 23-5.
Zo dan, we hebben de nacht doorstaan. Inderdaad waren er weer muggen over die alle bestrijding- middelen hadden doorstaan. Die beesten komen binnen met een gasmasker op als ze denken dat je ze probeert te vergassen.
Maar ik heb mazzel gehad. Om 05.00 uur ben ik de dag begonnen en na een zeer snel kattenwasje zijn we vertrokken. Verder langs de Trans Arabian Pipeline. Deze pijpleiding is ruim 1200 kilometer lang.

Het ontbijt zouden we later nemen. Eerst kilometers maken i.v.m. de hitte die deze dag zou komen. Ik heb gelukkig airco in mijn cabine. Maar daar moet je toch me oppassen.
Ruim voordat je gaat stoppen moet je de temperatuur aan passen aan de buiten temperatuur. Die buiten temperatuur is ongeveer tussen de 40 en 48 graden Celsius. Soms nog wel heter. Doe je dat niet en je stapt uit, dan krijg je lichaam even heel wat te verwerken. Is niet zo gezond voor je lijf.
En je kunt ook behoorlijk verkouden worden.
Maar goed, we zijn met ons drietjes om 09.00 uur gestopt in de woestijn om ons ontbijt te nuttigen. Na dit uitgebreid ontbijt zijn we om 10.00 uur weer verder gereden. Veel is er niet te zien langs deze weg. Soms zijn er nomaden stammen met een behoorlijk aantal kamelen. En de leiders van deze karavanen gaan natuurlijk net de weg oversteken als wij eraan komen. Dus dat werd even wachten voor ons.

De TAPLINE historie.

De bouw van de Trans-Arabische pijpleiding begon in 1947 en werd voornamelijk beheerd door het Amerikaanse bedrijf Bechtel . Consolidated Steel uit Los Angeles kreeg in maart 1947 (datum van het persbericht) de opdracht om 980 mijl aan 30 en 31-inch pijp te leveren in secties van 31 voet lang en de National Tube Company uit Pittsburgh (een dochteronderneming van US Steel ) voor nog eens 70 mijl. Dit was het tweede pijpcontract voor Consolidated, dat toen nog bezig was met het eerste 214 mijl lange 30-inch gedeelte van hun fabriek van de Texas-Californië pijpleiding. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de Tapline zou eindigen in Haifa , dat toen in het Britse mandaatgebied Palestina viel, maar vanwege de oprichting van de staat Israël werd een alternatieve route door Syrië ( Golanhoogten ) en Libanon gekozen met een exportterminal in Sidon. De 12-inch Haifa-tak en de bijna voltooide 16-inch luslijn van de Kirkuk-Haifa-oliepijpleiding moesten in april 1948 vanwege het regionale conflict worden gesloten en zijn nooit meer geopend.
De Syrische regering verzette zich aanvankelijk tegen het plan. Vier dagen na een militaire staatsgreep die de democratie omverwierp, werd de overeenkomst bekrachtigd. De leider van de staatsgreep, Husni al-Za'im, werd 136 dagen later afgezet en vermoord, maar het project was niet te stoppen.

Je moet trouwens heel goed oppassen want het wil nog wel eens gebeuren dat er 's avonds wilde ezels maar ook kamelen op de weg liggen. Je rijdt je eigen finaal te barsten op zo’n beest. En als ze niet meer kunnen lopen dan liggen ze naast of op de weg en dan sterven ze daar. Het is oppassen geblazen als je in de verte een beest ziet liggen. Door de hoge temperatuur wil het nog wel eens voor komen dat het dode beest zo gaat opzwellen en dat dit beest uit elkaar klapt. Nou ik vertel je dat wil je niet van dichtbij meemaken. De stank alleen al maakt het dat je zeer snel door rijdt. Wat een puinhoop is dat zeg.
We zijn gereden tot bij de “De Spiegels”. De meeste Midden Oosten chauffeurs weten wat ik daar mee bedoel. Het is een Arabisch restaurant dat volgens mij tussen Ash Shuba en Al Qaysumah ligt. Het is een gebouw dat uit golfplaten bestaat en bijna iedere vrije ruimte aan de wanden zijn voorzien van spiegels. Grote en kleine spiegels. Je voelt je er nooit alleen want er is vast wel ergens iemand die op je lijkt als je om je heen kijkt. Wat is dat een puinhoop daar binnen. Je hebt daar een soort stretchers bij elkaar gehouden met touw of iets dergelijks waar je op kunt zitten of liggen. Ondertussen kun je het menu bestellen dat behoorlijk gevarieerd is. (niet echt dus)
En dat bestaat uit kip – rijst. Een andere variatie is bijvoorbeeld rijst – kip of kip – rijst – kip. Vul het zelf maar in. En ze hebben thee en frisdranken. Die frisdranken komen uit een koelkast die weer draaiende gehouden wordt door enkele stroom aggregaten die buiten het etablissement staan te ronken. En waar laten we dan de botten en restanten van de kip? Die mieteren we vrolijk ergens in het zand. Daar hebben ze een opruimingsploeg voor. Er zijn voldoende zwerfhonden die dit karwei klaren. Als het kippetje is weggewerkt is het voor de inheemsen tijd voor aan de waterpijp te lurken en de nodige rust. Blijven die doodrijders tenminste even van de weg af. Voor ons is het tijd om hier gaan te tanken voordat we vertrekken. De tankstations hier zijn niet zo uitgebreid als bij ons in Nederland.
Eerst de onderlinge afstanden in de woestijn en daarnaast het assortiment wat ze hebben. Niets. Eigenlijk alleen maar brandstof. Ook ontbreekt er nog wel eens wat aan een tankzuil. Bij deze gaf hij niet aan wat de liter diesel koste. Waarom niet eigenlijk? Goed om besodemieterd te worden.
De pompkasten/tankzuilen waren kaal. En dat doen ze om in die bloedhitte de pomp iets meer koeling te geven denken ze. Dus eerst naar binnen wat de diesel kost. Hij was ons aan het be**********en. Hij vroeg maar liefst 6,5 Nederlandse cent voor een liter.
Nu kan het wat uitmaken bij de ene of andere pomp. Ligt eraan waar je ergens in het land bent. Transportkosten zal ik maar zeggen. Ik kan me herinneren dat ik weleens voor 3.5 cent getankt heb.
Maar niet zoveel. Samen kwamen we uit op 5 cent voor een liter. Trouwens er wordt daar nogal behoorlijk wat diesel verknoeid. Laat maar lopen in het woestijnzand. Na mij de zondvloed denken ze.
Het zand had daar allang niet meer de kleur van zand, maar was vies bruin van al dat geknoei met de diesel. Je moet er wel rekening mee houden dat je eigen schoeisel niet vettig word. Je blijft het ruiken en lekker is dat niet in de cabine. Verplichte schoenen wissel als je ging tanken was wel noodzakelijk.


We zijn weer verder gereden en dan kom je bij Al Kahfah. Dit is de kruising waar je links kunt afslaan naar Koeweit. Rechtdoor naar Ad Dammam en wij moesten rechtsaf naar Riyadh. Dus nog een stukje doorrijden. Dat we vandaag in Riyadh aan zouden komen konden we vergeten. We kwamen bij Al Hufüf om 20.30 uur en het was genoeg geweest voor vandaag. Wij besloten de woestijn in te duiken voor een paar honderd meter. Ver van de weg zodat we geen last van Arab pottenkijkers hadden. Ons kookgerei tevoorschijn gehaald en heerlijk gegeten.
Na het eten het spul schoon maken en afwassen. George en ik hebben nog wat gedronken. Jan was al bezig het bedje klaar te maken voor de nodige nachtrust. Morgen het laatste stuk naar Riyadh. Nog maar 450 kilometer dan zijn we op plaats van lossing. Ik ga slapen.

Geef gerust commentaar, of vraag iets. Van mij mag het. Ik ben benieuwd.

Bijna vergeten!!! Voor alle lezers, volgers van mijn verhalen, en mijn oud collega's uit het Midden Oosten tijdperk, FIJNE FEESTDAGEN EN EEN GEZOND EN PROBLEEMLOOS 2026.
Groetjes, Ger van Rens.

Adres

Best

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Midden Oosten Chauffeurs Nederland nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Midden Oosten Chauffeurs Nederland:

Delen