Oud Bedum

Oud Bedum Oude foto's en andere leuke dingen uit de rijke geschiedenis van de voormalige gemeente Bedum.

Oude foto's van Bedum die ik (Jan Blaauw) wekelijks op mijn Facebook-site plaats sinds 13 januari 2013.

Twee mannen die ontzettend veel betekend hebben voor het voetbal in Bedum: Geert Woudsma en Theo van Zanten.
17/06/2026

Twee mannen die ontzettend veel betekend hebben voor het voetbal in Bedum: Geert Woudsma en Theo van Zanten.

Toch maar een zondagse bijdrage opgezocht en daarvoor gaan we naar de Pastorielaan in Zuidwolde met dank aan de Historis...
14/06/2026

Toch maar een zondagse bijdrage opgezocht en daarvoor gaan we naar de Pastorielaan in Zuidwolde met dank aan de Historische Vereniging gemeente Bedum.
De foto op de ansichtkaart is genomen rond 1960 toen Pieter Kram daar een kapperszaak annex tabaks- en galanteriewinkel had. Het woord galanteriewinkel wordt tegenwoordig bijna niet meer gebruikt, maar destijds betekende dat een ouderwetse winkel in snuisterijen, kleine hebbedingetjes, modeartikelen en luxeartikelen van geringe waarde.
Na kapper Kram namen Hendrik de Boer en zijn vrouw Tetje Nienhuis de zaak over en werd het een SPAR-winkel. De SPAR werd in 1932 opgericht in Zegwaart. In oorsprong luidde het motto van de organisatie: Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’, waaruit het acroniem DESPAR is ontstaan, later ten gevolge van het toetreden tot de internationale markt verkort tot SPAR.
De laatste jaren is de SPAR weer teruggekeerd in het straatbeeld als een soort gemakswinkel, gericht op directe consumptie of consumptie binnen 24 uur met veel versproducten. Bij benzinepompen van ESSO en Texaco vind je soms SPAR Express winkels. Daar kun je een kop koffie, een vers belegd broodje en lekkere producten voor nu of later en diverse autogerelateerde producten vinden.
Zelf herinner ik me nog altijd de reclameleus van de SPAR van vroeger: 'kopen bij de SPAR is sparen bij de koop'. Blijkbaar is dat nu niet meer zo, want voor de prijsbewuste mensen nog even dit: de SPAR staat erom bekend dat het één van de duurste supermarkten is, aldus een onderzoek van de Consumentenbond.
Na de SPAR hadden Wim Havinga en zijn echtgenote Menna de Boer hier een Promarkt.

Een dag eerder dan te doen gebruikelijk vandaag al de wekelijkse foto’s. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de 42e ...
13/06/2026

Een dag eerder dan te doen gebruikelijk vandaag al de wekelijkse foto’s. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de 42e Omloop van Bedum die vandaag plaatsvindt. Het festijn is eigenlijk gisteren al begonnen met de Loopfietsenrace en de Dikke Banden Race voor de jeugd op het industrieterrein van Bedum.
De organisatie van de Omloop van Bedum omschrijft het evenement als volgt en ik denk dat men daarmee de dag perfect verwoordt: op zaterdag 13 juni 2026 staat Bedum niet alleen in het teken van wielersport, maar ook van een bruisend zomerfestijn. Dit gezellige evenement wordt georganiseerd in combinatie met de 42e Pearle Omloop van Bedum en zorgt voor een dag vol beleving voor jong en oud. Terwijl de renners alles geven op het parcours, kunnen bezoekers genieten van muziek, gezelligheid en diverse activiteiten in het centrum van Bedum. Het zomerfestijn maakt van deze dag een compleet uitje, waarbij sport en entertainment op een mooie manier samenkomen.
In het archief van de Historische Vereniging gemeente Bedum vond ik nog een mooie foto uit het eerste decennium van deze eeuw. Op de Stationsweg staat groot geschreven Nick en dat was ongetwijfeld een aanmoediging voor de plaatselijke favoriet Nick Bronsema die aan meerdere edities van de Omloop heeft meegedaan. Hij is nu bestuurslid en zal volgend jaar Jeroen Juch opvolgen als voorzitter.
Gelukkig is dit jaar het zomerfestijn ook weer terug bij de Omloop; dat lukte helaas vorig jaar niet. De braderie met vele andere leuke dingen erbij wordt weer gehouden in de Grotestraat, Kerkstraat en Kleine Straat. In de tijd dat ik nog in de Coendersstraat woonde (eind jaren tachtig), was de braderie in het gebied Kapelstraat, Walfriduslaan, Emmalaan, Ludgerstraat en Coendersstraat. Het parcours van de Wielerronde (zoals de Omloop destijds werd genoemd) ging toen via de Stationsweg, Molenweg, Boterdiep W.Z. en de Wilheminalaan weer naar de Stationsweg. De braderie was toen dus omsloten door het parcours, waardoor je die dag niet met de auto bij huis kon komen.
Nadat het parcours er een paar jaar in verband met diverse wegwerkzaamheden in het dorp anders uitzag, is het nu bijna weer als vanouds: Molenweg, Boterdiep WZ., Emmalaan, Wilhelminalaan, Stationsweg, Molenweg. Lengte 1580 meter. Start/finish: Molenweg.
De Omloop van Bedum was niet mogelijk zonder vele sponsoren en heel veel vrijwilligers. Ik citeer nogmaals uit het programmaboekje: of iemand nu zichtbaar vooraan staat of onmisbaar achter de schermen werkt: samen vormen zij het hart van de Omloop van Bedum. Hun inzet, betrokkenheid en samenwerking maken deze wielerronde elk jaar weer tot een groot succes.
Ik wens iedereen een hele fijne dag en hopelijk werkt het weer een beetje mee.

In navolging van een eerder bericht over de melkboot tussen Wehe-den-Hoorn en Bedum ontving ik deze prachtige bijdrage v...
12/06/2026

In navolging van een eerder bericht over de melkboot tussen Wehe-den-Hoorn en Bedum ontving ik deze prachtige bijdrage van Nieko Dijkstra. Luister ook de link onderaan dit bericht even af, een prachtig stukje geschiedenis. Hartelijk dank daarvoor.

🚢 Tussen Weih en Beem 🚢

Sommige verhalen verdienen het om bewaard te blijven.

Dit lied vertelt het verhaal van de melkboot Nova, die eind jaren ’50 en begin jaren ’60 dagelijks voer tussen Wehe den Hoorn en Bedum. Aan boord stonden een aantal jaren twee jonge schippers: Jan Huizenga en mijn vader Henk Dijkstra (overleden in 2012).

Verse melk naar de fabriek in Bedum, retour met karnemelk, kaas, yoghurt en vla voor de melkfabriek in Wehe den Hoorn. Onderweg werd er gezwaaid, gelachen en soms voeren de dames van kantoor een stukje mee. Of dat nu voor het varen was of voor de twee jonge kerels aan boord... dat laat ik graag aan de verbeelding over. 😉

Na jarenlang samen te hebben gevaren gingen hun wegen uiteen. Jan keerde terug naar de grote vaart, Henk verhuisde naar Drenthe. Ze hebben elkaar daarna nooit meer ontmoet. Pas vele jaren later wist ik Jan op te sporen via zijn broer Henk die in Canada woont. Na een bezoekje aan Jan en zijn vrouw in Ulrum besloot ik het verhaal van de Nova in een liedtekst te verwerken.

Met deze song en illustratie krijgt een klein stukje Groninger geschiedenis opnieuw een stem en gezicht.

Muziek & Zang: Songer
Tekst: Nieko Dijkstra
Illustratie: ChatGPT

https://youtu.be/sQo3OVdlPX8

In het verleden besteedde ik al eens aandacht aan wat ooit een van de grootste werkgevers was in Bedum: Sperwer Noord-Ne...
07/06/2026

In het verleden besteedde ik al eens aandacht aan wat ooit een van de grootste werkgevers was in Bedum: Sperwer Noord-Nederland. Het pand aan de Noordwolderweg werd op 30 mei 1967 geopend door burgemeester Lindeboom die op een heftruck een aantal dozen naar binnen reed. Deze dozen bleken snoep te bevatten voor de Bedumer schooljeugd. Het pand had toen een oppervlakte van 6000 m². Vanuit dit centrum werden toen 180 kruideniers in geheel Noord-Nederland voorzien van producten.
Als snel bleek dat de beschikbare ruimte te klein werd en op 26 april 1972 werd een nieuwe bedrijfshal van 3000 m² in gebruik genomen met de uitgang aan de Industrieweg, waar toen nog niet het pand van de Gemeentewerken van de gemeente Bedum stond. Op de foto zie je het hele complex met de achterste hal als nieuwe bedrijfshal. Hiermee kreeg Bedum het grootste distributiecentrum voor levensmiddelen in het Noorden. In de hoogtijdagen, na de fusie in 1974 met Enkabé-Oostergo in Leeuwarden, werkten er zo’n 150 mensen en bedroeg de omzet zo’n ƒ150 miljoen.
Na de Tweede Wereldoorlog vonden er wat kleine fusies plaats en omdat de kleine kruideniers langzamerhand uit het straatbeeld verdwenen, gingen eerst de distributiecentra van Bedum en Groningen samen onder de naam “De Hunze” en in 1967 sloot Leeuwarden zich daarbij aan en daarmee was Sperwer Noord-Nederland een feit. Naast Bedum waren er in die jaren ook distributiecentra in Haaksbergen, Hendrik Ido Ambacht, Midden-Beemster en Hoensbroek.
Toch was niet iedereen blij dat Bedum in het Noorden de hoofdvestiging werd van het bedrijf. Het landelijke hoofdkantoor zat toen in De Bilt. Waarschijnlijk maakten ze daar de keuze voor Bedum vanwege het feit dat in 1929 een drietal kruideniers de Coöperatieve Inkoopvereniging in Koloniale Waren “Bedum en Omstreken” oprichtten. Eind december 1934 waren hier al 36 leden bij aangesloten. Soortgelijke verenigingen waren er in Leeuwaren (CIV Friesland) en EGI in Groningen, maar die groeiden lang niet zo snel. Daarnaast waren er veel meer leden in de provincie Groningen dan in Friesland.
Uiteindelijk werd de locatie Bedum gesloten en kon het personeel, als men dat wilde, werken in de locatie Haaksbergen. Dit distributiecentrum is overigens in 2020 gesloten.
Sperwer was samen met De Spar, de Centra, de VéGé en de ViVo en later A&O een van de grote Nederlandse filiaalbedrijven, dus een grote organisatie waar een aantal zelfstandige detaillisten zich bij aansloot. Dat is niet franchise waar de formule vaak strikter gehanteerd dient te worden. Na 1960 werden de Sperwer kruidenierswinkels omgebouwd tot zelfbedieningswinkels onder de naam 4=6 en in de jaren '80 tot Plusmarkt supermarkten.
Tegenwoordig werkt het bedrijf onder de naam PLUS en worden de Noordelijke winkels bevoorraad vanuit het distributiecentrum in Gieten dat een oppervlakte heeft van maar liefst 28.000 m². Dat betreft de houdbare kruidenierswaren. Verse producten worden vanuit het distributiecentrum in Barendrecht geleverd en het landelijke hoofdkantoor zit nu in Utrecht.

Een advertentie uit het Nieuwsblad van het Noorden van 15 maart 1902.Mijn oog viel op het woord ordinaire. Ik heb het ev...
06/06/2026

Een advertentie uit het Nieuwsblad van het Noorden van 15 maart 1902.
Mijn oog viel op het woord ordinaire. Ik heb het even opgezocht: Vroeger werd het gebruikt in de betekenis van 'gewoon', 'alledaags' of 'volgens de regel', afgeleid van het Latijnse woord voor orde (ordo). In de Franse taal betekent ordinaire tegenwoordig nog steeds gewoon.

Van Jacko Pol ontving ik onlangs deze drie foto's met onderstaande tekst. Hartelijk dank hiervoor.Onlangs ben ik het bez...
03/06/2026

Van Jacko Pol ontving ik onlangs deze drie foto's met onderstaande tekst. Hartelijk dank hiervoor.

Onlangs ben ik het bezit gekomen van unieke foto's uit de 53/54 van een oud bewoner van ons huis aan de Grotestraat 45.
Ik heb de tekst overgenomen wat onder de betreffende foto's staat.

De interviews en de vluggertjes (waar ik in 2016 ook een bijdrage aan heb geleverd) van Bert Koster lees ik vrijwel alti...
31/05/2026

De interviews en de vluggertjes (waar ik in 2016 ook een bijdrage aan heb geleverd) van Bert Koster lees ik vrijwel altijd. De afgelopen week was er een heel leuk interview met Greetje Bronsema, al 12,5 jaar de voorzitter van de Stichting Lichtweek Bedum. Daarom deze week een foto van de lichtweek in 1968.
In dat interview kwamen een heleboel dingen aan de orde die voor mij zo herkenbaar waren. Het rondrijden met pa in de auto door het dorp om de verlichte straten te zien en de oliebol op de kermis. Die kermis was in die tijd op het toenmalige marktplein tegenover onze woning aan de Prof. Ridderbosstraat en Greetje woonde destijds aan de Schoolstraat, bij de andere ingang van het marktplein.
Dit jaar vindt de lichtweek plaats van 5 tot en met 12 september met als thema ‘Boeken en verhalen’. En het zijn niet alleen de verlichte straten en huizen, maar er worden in die week ook heel veel andere leuke dingen georganiseerd. Nu ben ik totaal niet creatief, dus iets bedenken is lastig, maar genieten van de Lichtweek doe ik altijd en hier in de straat hebben we ook altijd iets leuks. En de p**l staat nog bij mij in de schuur.
En Greetje kaart in het interview ook het vrijwilligerswerk aan. Dat is ook heel herkenbaar. Zoals velen wellicht weten, ben ik voorzitter van De Brug Noord-Groningen. De Brug Noord-Groningen organiseert, ontwikkelt en stimuleert sport-, spel- en vrijetijdsactiviteiten voor mensen met een verstandelijke beperking in Noord-Groningen. Op dit moment hebben wij de volgende activiteiten: Creatief (in Uithuizen), Sjoelen en darten (in Uithuizen), Sportinstuif (in Appingedam), Sportpret (in Delfzijl), Tafeltennis (in Middelstum) en Zwemmen (in Bedum). Hier doen ruim 100 deelnemers wekelijks of tweewekelijk aan mee. Dat doen we met ruim 50 vrijwilligers. Die zijn echt onmisbaar voor onze activiteiten. Helaas zijn er vorig jaar twee vrijwilligers van ons overleden en soms stopt er iemand. Dan moet je er wel voor waken dat alle activiteiten door kunnen gaan. De jeugdigen van nu moeten immers onze opvolgers worden qua vrijwilligers- en bestuurswerk, dat geldt voor de Stichting Lichtweek Bedum, maar ook voor De Brug Noord-Groningen en ik denk vele andere verenigingen en stichtingen.
Deze keer combineer ik daarom de foto op Oud Bedum met een oproep voor nieuwe deelnemers en vrijwilligers bij De Brug Noord-Groningen.

De gemeentereinigingsauto (asemmerauto) van de gemeente Bedum geleverd door de firma Bats in de periode 1955-1965. Dit w...
28/05/2026

De gemeentereinigingsauto (asemmerauto) van de gemeente Bedum geleverd door de firma Bats in de periode 1955-1965. Dit was een Dodge D500-A-171.
Foto met dank aan de Historische Vereniging gemeente Bedum.

Net als de vorige week gaan we ook deze week terug naar de jaren dertig, met dank aan de Historische Vereniging gemeente...
24/05/2026

Net als de vorige week gaan we ook deze week terug naar de jaren dertig, met dank aan de Historische Vereniging gemeente Bedum.
Deze keer een ansichtkaart van de Schoolstraat van vroeger. Het was in die tijd een rustige straat die doodliep bij het kerkhof. Alleen het Ellerhuizer Kleipad kon worden gebruikt door de landbouwers met daarnaast een smal fietspad.
Pas na de aanleg van Plan Oost en de nieuwe brug van het gemeentehuis is de Schoolstraat, die uitkomt op de Waldadrift, een belangrijke verkeersader geworden in Bedum waar ook de bus langs gaat.
En dan ontkom ik toch weer niet aan een van de meest voorkomende woorden van Oud Bedum: slopen. Het prachtige grote huis bij het witte hekje werd in de jaren vijftig gesloopt voor de aanleg van de Prof. Ridderbosstraat. Daar heb ik de eerste ruim 10 jaar van mijn leven een prachtige tijd gehad.
De huizen in die wijk (toen Uitbreidingsplan Bedum Zuid genoemd) zijn gebouwd in 1957 en 1958. Drie van de vier straatnamen waren in 1954 al door de gemeente vastgesteld, zie het bericht uit het Nieuwsblad van het Noorden van 19 oktober 1954. Later werd hier nog de naam van een derde in Bedum geboren hoogleraar aan toegevoegd, die van Johannes Antonius Alphonsus Mekel. Vrij snel na de Duitse inval richtte hij een verzetsgroep op. Helaas werd hij in 1941 verraden en op 3 mei 1942 in het concentratiekamp Sachsenhausen bij Oraniënburg geëxecuteerd. Zijn vrouw ontving op 9 mei 1946 uit handen van koningin Wilhelmina het verzetskruis als postume hommage aan haar man. Niet alleen in Bedum, maar ook in Delft werd een straat naar hem vernoemd (de Mekelweg). In 2004 is zelfs het Mekelpark aangelegd rond de TU van Delft.

Adres

Bedum

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Oud Bedum nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Oud Bedum:

Delen