13/01/2026
Motto van deze post: aandacht voor elkaar.
Toen ik vanmiddag met zijn honden naar het uitlaat veldje liep zat er al een mevrouw op een bankje met een, op het oog, Friese Stabij. We kwamen het veldje op en ik liep, bewust, eerst even de andere kant op. Dan kunnen de honden eerst snuffelen en de omgeving verkennen. De Stabij kwam kennis maken en wilde spelen. Lorie nam de uitdaging aan, het was pret! Na een tijdje was het voor Lorie klaar met rennen maar de Stabij bleef uitdagen om te spelen. Lorie gaf aan dat ze er genoeg van had. Ook Ollie en Angie werden benadert maar wilde niet spelen. De Stabij rende weg maar kwam ook elke keer weer bij mij en de pack om spel te "forceren". Ik merkte veel ongemak bij mijn honden. Baasje van de Stabij zat nog op het bankje, eerst op haar telefoon en later bekeek ze de situatie vanaf haar plek. Ik liep ondertussen al in de uiterste hoek van het veldje. De Stabij wilde ik terug sturen "ga naar baasje " maar hij wilde spelen met Angie. Die was daar niet van gediend, haren overeind en tanden waren zichtbaar en hap bewegingen bij Angie en de Stabij. De laatste wist niet van ophouden dus ik liep naar de mevrouw met "het gaat niet helemaal lekker tussen onze honden." Ze zei gelijk: hij is 11 maanden en wil alleen maar spelen. Ik gaf aan dat ik dat begreep maar dat het voor mijn hond(en) tรฉ was en of ze haar hond dan tussendoor even bij zich kon roepen. Zodat het veldje voor รกlle honden leuk was. Mijn honden bleven wel bij mij en zochten de Stabij zelf niet op. Mevrouw reageerde boos dat ze hier kwam om de hond te laten rennen maar dat ze hem wel aan de lijn zou doen want hij zou blijven spelen. Ik zei nog dat dit niet mijn bedoeling was maar ze pakte de lijn al. Even later ging ze weg. Jammer! Het is best begrijpelijk dat een jonge hond van 11 maanden nog niet "de grenzen" van andere honden begrijpt. Dat hij alleen spel wil en geen kwaad bedoelt. Maar juist dan zou het goed zijn als een baasje de hond hierin begeleidt en helpt de grenzen te herkennen. Ik hoor te vaak: laten de honden het onderling maar oplossen, dat is het beste. Maar dat is zeker niet in alle gevallen het geval. Zullen we als baasjes met onze honden samenwerken?๐