11/12/2025
10 december 2025
Gemeenteraad keurt renovatie theater goed
De gevel van het bestaande gebouw behoudt zijn oorspronkelijke uiterlijk. Een nieuw element is het stalen frame aan de kant van het gebouw die uitkijkt op de Heinz-Tietjen-Weg. Dit frame herbergt een lift en dient tevens als nooduitgang. Daarnaast biedt het klimrekken voor planten.
Na een controversieel en soms emotioneel debat stemde een ruime meerderheid van de gemeenteraad dinsdagavond voor het bouwbesluit voor de grondige renovatie van het vervallen theatergebouw. Veel van de 250 medewerkers van het theater waren naar het gemeentehuis gekomen om de discussie te volgen. Ze moeten opgelucht zijn geweest toen rond 20.30 uur het besluit tot renovatie werd genomen – hiermee komt er een einde aan het werken in een bouwvallig gebouw dat niet langer voldoet aan de eisen van een theater en waar de technische systemen dreigen te falen. 43 raadsleden stemden voor de renovatie, zeven stemden tegen (drie van de FDP, twee van de Vrije Kiezers, één van de Democraten en één van de Groenen) en zes onthielden zich van stemming (vier van de Groenen en twee van de Democraten). De renovatie zal naar schatting € 90,5 miljoen kosten, plus jaarlijkse stijgingen van de bouwkosten.
Udo Köhler (CDU) sprak namens zijn partij zijn steun uit voor de renovatie, maar benadrukte het belang van een verantwoord beheer ervan. "De renovatie mag geen onvoorspelbaar financieel risico worden", benadrukte hij. Hij stelde dat de stijgende bouwkosten niet genegeerd mogen worden en dat de staat, naast de basisfinanciering, ook een verantwoordelijkheid heeft om bij te dragen aan deze extra kosten. Hij pleitte er ook voor om een concept te ontwikkelen voor het genereren van extra inkomsten voor het theater. De nieuwe entree met restaurant biedt hiervoor een goede mogelijkheid.
"Zonder deze renovatie heeft het theater van Trier geen toekomst," stelde Andreas Schleimer (SPD) kort en bondig. De SPD-fractie staat unaniem achter het theater, dat naast culturele educatie en het bevorderen van democratie ook een plek is voor maatschappelijke participatie. De renovatie draait ook om het creëren van betrouwbare en veilige arbeidsomstandigheden voor de medewerkers van het theater, aldus Schleimer. Schleimer beschouwt de oproepen van sommige fracties voor meer transparantie over de renovatie als "partijpolitiek gemanipuleer en een poging om de burgemeester en het hoofd van cultuurzaken te schaden." Nicole Helbig (Groenen) wees erop dat het theater sinds de opening in 1964 met een onvoltooide structuur functioneert vanwege de nooit gerealiseerde tweede bouwfase – het is tijd om deze fout recht te zetten. Het gaat niet alleen om de renovatie van het gebouw, maar ook om het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de mensen die er werken. Andere leden van de Groene Partij, zoals Nancy Rehländer en Bernhard Hügle, zien nog open vragen: ze vroegen zich onder meer af of er bezuinigingen op de overheidsfinanciering te verwachten zijn vanwege het gebrekkige onderhoud van het gebouw.
Ook de Democraten lieten verdeeldheid zien: Michael Frisch erkende enerzijds het belang van het theater, maar begreep anderzijds de frustratie over de hoge kosten. "Beide perspectieven zijn geldig," zei hij. Het was belangrijk om de kritiek van het publiek serieus te nemen. Frisch herinnerde de vergadering eraan dat zijn partij in het verleden al verschillende voorstellen had gedaan om de kosten van het theater te verlagen, zoals het verminderen van het aantal afdelingen of samenwerking met andere theaters. Al deze voorstellen waren echter afgewezen.
Matthias Koster (De Linkse Partij) wees erop dat het theater in zijn huidige vorm niet lang meer te exploiteren zou zijn. "Over tien jaar zullen de kosten nooit lager zijn dan nu," benadrukte hij, eraan toevoegend dat een Trier zonder theater voor het eerst in 2000 jaar ondenkbaar was. Hij hield ook vol dat het gerenoveerde theater, dat was uitgebreid met twee nieuwe gebouwen, geen "overdreven luxegebouw" was.
Tobias Schneider (FDP), wiens motie om het bouwbesluit uit te stellen aan het begin van de vergadering met een grote meerderheid werd verworpen, is van mening dat de renovatie in de geplande vorm niet gepast is. Hij stelt dat er in het verleden een kans is gemist om de structuur van het theater te verbeteren. Hij vreest dat de kosten in de toekomst onbeheersbaar zullen worden. Gezien de sluiting van de Exhaus en de ijsbaan, zegt Schneider, zijn velen geërgerd dat het theater met zo'n groot budget wordt gerenoveerd. "Velen hebben hier een probleem mee," stelt Schneider.
"Ik zal het kort en bondig houden: de fractie keurt de motie unaniem goed," zei Michael Zeeb (De Partij).
Daniel Klingelmeier (Vrije Kiezers) sprak zijn steun uit voor het theater, maar was het oneens met de omvang en de kosten van de renovatie. Hij pleitte ervoor de totale kosten te beperken tot 81,8 miljoen euro, plus eventuele toekomstige verhogingen van de bouwkosten. Dit komt overeen met het huidige besluit van februari 2025. Om dit te bereiken, zouden de geplande uitbreidingen moeten worden geschrapt en alleen het bestaande gebouw moeten worden gerenoveerd, aldus Klingelmeier. Anders ziet hij het risico dat de kosten uit de hand lopen. De raad verwierp een overeenkomstig amendement met een grote meerderheid.
Christian Schenk (UBT) herinnerde de raad eraan dat dit besluit een van de grootste investeringsprojecten van de afgelopen en komende decennia vertegenwoordigt. Zijn partij steunt het, maar andere projecten mogen niet worden verwaarloosd vanwege de renovatie.
Hoofd Cultuurzaken Markus Nöhl zei: "Er is al veel gedebatteerd over de renovatie van het theater. Vijf raadsleden hebben zich al met het onderwerp beziggehouden. Het is een lang proces geweest en nu, met het bouwbesluit, markeren we het einde van een belangrijke tussenfase."
Burgemeester Wolfram Leibe sprak zich nadrukkelijk uit voor het theater en voerde voorafgaand aan de bouw campagne voor goedkeuring door de gemeenteraad: "U beslist niet voor mij of voor het hoofd van de culturele zaken, maar voor de inwoners van deze stad, want het is hun theater. Beslis in hun belang en in hun naam. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de renovatie de juiste beslissing is en zal ervoor stemmen."
De plannen omvatten de toevoeging van twee nieuwe gebouwdelen en de grondige renovatie van het bestaande gebouw, dat in 1964 werd geopend. Op het terrein tussen het theater en de Gerty-Spies-Straße komt een nieuw entreegebouw, waardoor het theater beter verbonden wordt met het stadscentrum. Dit gebouw biedt tevens toegang vanaf de Augustinerhof naar de Viehmarkt (veemarkt). Het nieuwe entreegebouw zal ook een restaurant huisvesten, toegankelijk voor zowel theaterbezoekers als mensen zonder kaartje. Het is de bedoeling om het gastvrije karakter en de openheid van het theater naar de gemeenschap te benadrukken.
Daarnaast wordt er een repetitieruimte voor het orkest gebouwd tegenover de Augustinerhof. Op de begane grond komt een repetitieruimte met een koorgalerij en instrumentenopslag, terwijl de eerste verdieping stemkamers en kantoren zal huisvesten. Instrumenten kunnen op de begane grond worden opgeslagen en tussen de orkestbak en de zaal worden verplaatst. De uitbreidingen zijn ontworpen om een samenhangend geheel te vormen met het bestaande gebouw, waardoor een ontwerp ontstaat dat verwijst naar zowel het oorspronkelijke theaterontwerp van architect Gerhard Graubner als de stedelijke omgeving, zonder de bestaande structuur te vervreemden of te overheersen.
De bouw zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2027 van start gaan. Het seizoen 2030/31 zal vervolgens plaatsvinden in het gerenoveerde en uitgebreide theater.