טבקה - Tebeka

טבקה - Tebeka טבקה-צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה, ע"ר

לצד קידום נושאים עקרוניים, מעניקה טבקה סיוע משפטי נגיש, פרו-בונו, בתחומי חינוך, תעסוקה ודיור ציבורי ועוד. שירותים אלו מוענקים על ידי המחלקה המשפטית. בנוסף, טבקה פועלת להעצמת הקהילה על ידי פעילויות להגברת מודעות לזכויות אזרח וטיפוח מנהיגות.

“אתיופי מסריח. לא פלא ששונאים אתכם, אתם אתיופים”זה התחיל ביום רגיל. יצאתי מהבית לנסיעה קצרה אל הסופר השכונתי, לקנות מצרכ...
15/06/2026

“אתיופי מסריח. לא פלא ששונאים אתכם, אתם אתיופים”

זה התחיל ביום רגיל. יצאתי מהבית לנסיעה קצרה אל הסופר השכונתי, לקנות מצרכים לארוחת בוקר לפני משמרת הצהריים כמתנדב בפנימיית נערים בסיכון.

נסעתי לאט ובזהירות. כשהתקרבתי לחניה, הבחנתי בשתי נשים שהתקרבו מצד ימין וביקשו לחצות את הכביש, לא במעבר חציה ולא מהמדרכה. עצרתי את הרכב במרחק בטוח כדי לאפשר להן לעבור.

חשבתי שעשיתי את הדבר הנכון. לא דמיינתי שבתוך רגעים ספורים אמצא את עצמי מותקף, מושפל ומקולל בגלל המוצא שלי.

הן התקרבו לחלון הרכב והחלו לצעוק: “איך אתה נוהג?”, “מה נראה לך?”, “מי אתה?”

פתחתי את החלון וניסיתי להרגיע. אמרתי שלא באתי לריב, שאני לא מחפש בעיות, שרק עצרתי כדי לאפשר להן לעבור בבטחה. אבל זה לא עזר.

הצעקות הפכו לקללות, והקללות הפכו לאלימות. אחת מהן פתחה את דלת הנוסע, ירקה לתוך הרכב שלי, בעטה ברכב וטרקה את הדלת. ניסיתי להישאר רגוע. ניסיתי לא להיגרר. רציתי רק להתניע ולעזוב את המקום.

ואז נשמע המשפט שלא אשכח: “אתיופי מסריח.” ברגע הזה קפאתי.

זה כבר לא היה ויכוח בכביש. זו כבר לא הייתה עצבים של רגע. זו הייתה גזענות ישירה, מכוונת ומשפילה.

עמדתי שם, בתוך הרכב שלי, מול אנשים, והרגשתי קטן. כאילו ברגע אחד כל מי שאני נמחק, ונשאר רק צבע העור שלי. רק המוצא שלי. רק מה שמישהי זרה החליטה שמותר לה לבזות.

ניסיתי לסגור את הדלת. ניסיתי להתניע. ניסיתי להתרחק. אבל הן פתחו את דלת הנהג, תקפו אותי ולא אפשרו לי לעזוב. אחת מהן אף נכנסה לרכב, לקחה את המפתחות ואמרה שהרכב “מוחרם”.

באותם רגעים הרגשתי שאין לי שליטה. אני בתוך הרכב שלי, מנסה לברוח מהאירוע, והאירוע רודף אחריי. מתוך ניסיון להגן על עצמי בלבד, הדפתי אותן ממני. לאחר מכן הן משכו לי בחולצה ובג’קט, שנקרע. אנשים שהיו במקום התערבו וניסו להפריד.

ואז נשמעו עוד מילים קשות: “אני שוטרת, אתה תראה מה אני אעשה לך.”, “לא פלא ששונאים אתכם, אתם אתיופים.”

אלה לא היו רק קללות. זו הייתה פגיעה בכבוד שלי, בזהות שלי ובתחושת הביטחון שלי כאדם וכאזרח.

בשלב מסוים הוצאתי את הטלפון והתחלתי לצלם. לא כדי להסלים, אלא כי פחדתי שאם לא אתעד, אף אחד לא יאמין לי. פחדתי שהסיפור יסופר אחרת. פחדתי ששוב אצטרך להוכיח שאני לא האשם בזה שפגעו בי.

האירוע הזה נשאר איתי. לא בגלל החניה. לא בגלל הכביש. אלא בגלל ההבנה הכואבת שעדיין יש מי שחושב שמותר לו להשפיל אדם בגלל המוצא שלו, לתקוף אותו, ואז להמשיך הלאה כאילו לא קרה דבר.

הבנתי שאסור לי לעבור על כך לסדר היום, ופניתי לעמותת טבקה. שם הבנתי שיש מי שמוכן להילחם כדי שההשפלה הזאת לא תיעלם כאילו לא הייתה.

אסור לשתוק. כי השתיקה לא מעלימה את הפצע. היא רק מאפשרת לו להעמיק.

אם גם אתם חוויתם גזענות, השפלה או אפליה, אל תהססו לפנות לעמותת טבקה בטלפון: 0722424622.

עמותת טבקה שמחה לבשר כי נפתחה ההרשמה למלגה ולהשתתפות בפרויקט החניכה למשפטנים יוצאי אתיופיה ע"ש עו"ד צבי מיתר ז"ל לשנת הל...
20/04/2026

עמותת טבקה שמחה לבשר כי נפתחה ההרשמה למלגה ולהשתתפות בפרויקט החניכה למשפטנים יוצאי אתיופיה ע"ש עו"ד צבי מיתר ז"ל לשנת הלימודים תשפ"u. זו השנה ה-24 שבה מוענקות המלגות, והשנה התשיעית שבה מתקיים פרויקט החונכות – אל תפספסו את ההזדמנות!

📌 פרטים חשובים:
✔ להגשת מועמדות יש להתחבר לחשבון ה-Gmail שלכם לפני מילוי הטופס.
✔ ההרשמה פתוחה עד ליום 15 ביוני 2026 בשעה 12:00 בצהריים.
🔗 לטופס ההרשמה: bit.ly/TEBEKAMEL

בהצלחה לכולם.ן 🎓✨

"מה את עושה פה בכלל, אתיופית מסריחה? תחזרי לאתיופיה"נכנסתי לחנות בגדים כדי לעשות קנייה פשוטה. לא משהו חריג. יום רגיל, צו...
12/04/2026

"מה את עושה פה בכלל, אתיופית מסריחה? תחזרי לאתיופיה"

נכנסתי לחנות בגדים כדי לעשות קנייה פשוטה. לא משהו חריג. יום רגיל, צורך רגיל, רגע קטן של חיים רגילים. רציתי לבחור כמה פריטים, למדוד, לקבל קצת עזרה מהמוכרת, ולצאת. כמו שכל לקוחה נכנסת לחנות, בלי לחשוב פעמיים, בלי לדמיין שאצא משם מושפלת.

כבר מהרגע הראשון הרגשתי שמשהו לא בסדר.

פניתי לאחת המוכרות וביקשתי סיוע. היא הסתכלה דרכי והמשיכה כאילו לא דיברתי אליה בכלל. עמדתי מולה, חיכיתי, ניסיתי שוב, אבל היא פשוט התעלמה ממני. לא מבט, לא תגובה, לא יחס בסיסי. כאילו אני לא קיימת. כאילו אני אוויר.

ניסיתי פעם נוספת. שוב כלום.

רק אחרי ששאלתי אותה במפורש אם היא עובדת כאן ואם אני יכולה לקבל שירות, היא סוף סוף פנתה אליי. אבל גם אז זה לא היה כדי לעזור. היא השיבה לי ביובש: "אני עסוקה", למרות שבאותו רגע כלל לא הייתה עסוקה, ומלמלה משהו לעצמה בטון מזלזל.

אחרי שביקשתי ממנה שוב עזרה, וללא כל סיבה, זה קרה.

במקום לענות לי, במקום להושיט יד ולעזור כמו שמוכרת אמורה לעשות, היא הטיחה בי מילים שלא יוצאות לי מהלב מאז: "מה את עושה פה בכלל, אתיופית מסריחה? תחזרי לאתיופיה".

באותו רגע קפאתי.

עמדתי שם בתוך החנות, מול הבגדים, מול המראות, מול אנשים, ופשוט הרגשתי איך משהו בתוכי נשבר. לא הצלחתי לענות. לא הצלחתי לזוז. רק עמדתי שם עם דופק חזק, עם מחנק בגרון, ועם תחושת השפלה שאי אפשר להסביר במילים.

אבל זה לא נגמר שם.

כשאני עדיין בהלם, בשוק טוטאלי, בלי יכולת להגיב או לעכל את מה ששמעתי, היא הוסיפה ואמרה לי: "כושית מסריחה".

באותו רגע ההשפלה הפכה למשהו שקשה אפילו לתאר. זו כבר לא הייתה רק קללה. זו הייתה תחושה שמוחקים אותי כאדם. שמסתכלים עליי ורואים לא אישה, לא לקוחה, לא בת אדם, אלא מטרה לביזוי, להשפלה ולשנאה.

באתי לקנות בגדים. לא באתי לריב. לא באתי לבקש טובות. רק רציתי שירות בסיסי, יחס אנושי, כבוד מינימלי. אבל בתוך רגע אחד גרמו לי להרגיש שאני לא שייכת. כאילו עצם הנוכחות שלי במקום מפריעה. כאילו אני צריכה להסביר למה בכלל נכנסתי לחנות. כאילו אני לא אישה, לא לקוחה, לא בת אדם, אלא רק צבע עור, רק מוצא, רק מטרה להשפלה.

וזה מה שכל כך אכזרי בגזענות.

לפעמים היא לא מתחילה בקללה. לפעמים היא מתחילה בהתעלמות. בזלזול. בהחלטה שמי שעומדת מולך לא ראויה אפילו למענה.

ואז, כשהמילים כבר נזרקות בפנים, הן פוגעות עמוק יותר, כי את מבינה שמה שהרגשת מהרגע הראשון היה נכון.

מאז אותו רגע, המשפטים האלה לא עוזבים אותי. הם חוזרים אליי בדרך הביתה. הם חוזרים אליי בלילה. הם חוזרים אליי ברגעים שקטים, כשאני מנסה להבין איך ייתכן שאדם מרשה לעצמו לדבר כך לאדם אחר רק בגלל המוצא שלו.

יש פגיעות שלא משאירות סימן על הגוף, אבל הן נשארות עמוק בנפש. הן מערערות את הביטחון. הן שוברות את תחושת השייכות. הן משאירות כאב, בושה ועלבון, למרות שהבושה לא שלי.

הבנתי שאני לא יכולה לעבור על כך לסדר היום, ופניתי אל עמותת טבקה. מהרגע הראשון הקשיבו לי, האמינו לי, ונתנו לי תחושה שאני לא לבד. הרגשתי שיש מי שרואה את הכאב שלי, שיש מי שמבין שאסור לעבור על מקרה כזה בשתיקה, ושיש מי שמוכן להילחם כדי שההשפלה הזאת לא תיעלם כאילו לא הייתה.

אני יודעת שאני לא היחידה. יש עוד רבות ורבים שחווים רגעים כאלה בדיוק. רגעים שבהם אדם זר מחליט להשפיל אותם בגלל המוצא שלהם, ומשאיר אותם לאסוף את עצמם מהרצפה.

אבל אסור לשתוק. כי השתיקה לא מעלימה את הפצע. היא רק מאפשרת לו להעמיק.

אם גם אתם חוויתם גזענות, השפלה או אפליה, אל תהססו לפנות לעמותת טבקה בטלפון 072-2424622.

“נו, יא שחור מסריח ומטומטם, מי הביא אתכם בכלל”משמרת אחת ששברה אותיאני בן 21, חייל משוחרר ממוצא אתיופי. שירתי שירות צבאי ...
05/02/2026

“נו, יא שחור מסריח ומטומטם, מי הביא אתכם בכלל”
משמרת אחת ששברה אותי

אני בן 21, חייל משוחרר ממוצא אתיופי. שירתי שירות צבאי משמעותי והשתתפתי בלחימה במלחמות האחרונות. שמתי את החיים שלי על הקו בשביל המדינה הזאת.

עשיתי את זה מתוך אמונה עמוקה שזה הבית שלי, שאני שייך, שאני חלק.
מעולם לא חשבתי שדווקא כאן, דווקא כאזרח, אחווה השפלה כזו.

אחרי השחרור בחרתי לעבוד בעבודה מועדפת בתחנת דלק. זו עבודה קשה, פיזית, אבל מכובדת. כל יום הגעתי למשמרת עם רצון לעבוד בכבוד, להתקדם, ולהתחיל לבנות את החיים מחדש.

באחד הימים הגיעה אישה עם רכבה לתחנה. באותו רגע טיפלתי ברכב אחר, והיא החלה לצעוק בקול רם: ‘מי נותן כאן שירות?’

השבתי לה בנימוס שמיד כשאסיים את התדלוק אגש אליה. לא חשבתי שיש בכך משהו חריג.

לאחר שסיימתי, ניגשתי לרכב שלה והתחלתי לתדלק. תוך כדי התדלוק היא הוציאה את היד מהחלון והחלה לצעוק ‘תזדרז כבר’, בקול רם וללא כל סיבה, כאילו קצב זרימת הדלק תלוי בי. ניסיתי להישאר רגוע, השבתי בנימוס שהמשאבה תכף מסיימת, ואפילו חייכתי.

ואז זה קרה.

הטון שלה החריף, והצעקות הפכו לקללות. היא התחילה להטיח בי אמירות גזעניות קשות, קראה לי “נו, יא שחור מסריח ומטומטם”, והוסיפה: “מי הביא אתכם בכלל”.

ברגע הזה פשוט קפאתי. עמדתי שם, במדים של העבודה, מול אנשים, ולא הצלחתי לזוז.

אחרי כל מה שעברתי בצבא, אחרי כל מה שנתתי, לא האמנתי ששמעתי את זה. הרגשתי מושפל, קטן, עלוב. כאילו כל מי שאני, וכל מה שעשיתי, נמחק ברגע אחד.

לא הצלחתי להמשיך לעבוד. הדמעות חנקו לי את הגרון. ניגשתי למנהל התחנה וסיפרתי לו מה קרה.

לשמחתי, הוא לא נשאר אדיש. הוא הזדעזע, הביע תמיכה מלאה, השיג את הפרטים של האישה ואמר לי בצורה ברורה: "אסור לך לשתוק. אתה לא צריך לספוג את זה".

באותו שלב הבנתי שאני לא יכול לעבור על זה לסדר היום. פניתי אל טבקה וכבר מהרגע הראשון הרגשתי שמקשיבים לי באמת. שהכאב שלי מובן. שטוב שלא שתקתי. העמותה נרתמה לסייע לי, ללוות אותי, ולפעול משפטית נגד ההתבטאויות הגזעניות והפגיעה הקשה בכבודי.

הסיוע שאני מקבל מטבקה החזיר לי את האמון, בעצמי. אחרי רגע של השפלה, מצאתי גב אמיתי.

הידיעה שיש מי שמעניק לי סיוע משפטי רציני ומקצועי, חינם לחלוטין, ושפועל כדי שהעוול הזה לא יישאר בשתיקה, נותנת לי כוח להתמודד ולהמשיך הלאה.

אני יודע שהסיפור הזה לא קורה רק לי. יש עוד אנשים שחווים דברים כאלה, ופשוט שותקים. אבל השתיקה הזו רק מעמיקה את הפגיעה. עמידה על הזכויות היא הדרך היחידה להשיב את הכבוד.

אני ממליץ לכל מי שנפגע מהתנהגות או מאמירות גזעניות לפנות לטבקה.

🔴 שוב נחשף אירוע חמור של אלימות שוטריםבהמשך למכתב עמותת טבקה מיום 4.12.2025 לראשת המחלקה לחקירות שוטרים ולפרקליט המדינה,...
25/12/2025

🔴 שוב נחשף אירוע חמור של אלימות שוטרים

בהמשך למכתב עמותת טבקה מיום 4.12.2025 לראשת המחלקה לחקירות שוטרים ולפרקליט המדינה, נמסר לנו לאחרונה מפרקליט המדינה כי פנייתנו הועברה לטיפולה של המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, אשר התבקשה לבחון את הדברים ולהשיב לנו במישרין בתום הבדיקה. בהמשך לכך עודכנו על ידי מח״ש כי בנוגע לאירוע המתואר נפתח תיק מח״ש.

בהמשך לעדכון זה, לצערנו, אנו מבקשים לעדכן על מקרה נוסף וחמור של אלימות שוטרים, אשר פנייה בעניינו מטופלת על ידי עמותת טבקה בעת האחרונה, ואשר ממחיש כי אין מדובר באירוע בודד.

בעיר בדרום הארץ התרחש אירוע אלימות קשה כלפי צעיר יוצא הקהילה האתיופית, ד'. מן התיעוד החזותי עולה תמונה קשה של שימוש בכוח קיצוני ובלתי מידתי מצד שוטרים ופקחים כלפי אזרח ישראלי יוצא אתיופיה, בנסיבות שאינן מצדיקות הפעלת כוח מסוג זה.

על אף חומרת המעשים והבהירות העולה מן התיעוד, הודיעה מחלקת חקירות שוטרים על סגירת תיק התלונה, אשר לטענתנו נסגר ללא חקירה ממצה, ללא בחינה מלאה של הראיות וללא התמודדות עם הפערים המהותיים בין גרסאות השוטרים לבין המציאות המשתקפת מן התיעוד.

בעקבות החלטה זו הגישה עמותת טבקה לאחרונה ערר לפרקליטות המדינה על החלטת מח״ש, ובמסגרתו התבקשה פתיחה מחודשת של החקירה, בחינה יסודית של כלל המעורבים באירוע ומיצוי הדין עם האחראים לאלימות הקשה.

עמותת טבקה תמשיך לפעול בנחישות ובאופן עקבי נגד אלימות משטרתית, סגירת תיקים ללא בירור אמיתי ופגיעה בזכויות אדם, ותעמוד על חובתה של מערכת אכיפת החוק להבטיח אחריות, שקיפות ושוויון בפני החוק.

הישג היסטורי: בג״ץ מציב קו אדום לשיטור היתרכזכור, ביום 01.07.2019 הייתה עמותת טבקה הגוף הראשון שהגיש עתירה לבג״ץ נגד משט...
17/12/2025

הישג היסטורי: בג״ץ מציב קו אדום לשיטור היתר

כזכור, ביום 01.07.2019 הייתה עמותת טבקה הגוף הראשון שהגיש עתירה לבג״ץ נגד משטרת ישראל, בג״ץ 4455/19 עמותת טבקה צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה נ׳ משטרת ישראל. העתירה הוגשה נגד נוהל המשטרה מספר 02.220.008 מיום 6.3.2019, אשר העניק לשוטרים שיקול דעת רחב ובלתי מוגבל לדרוש הזדהות, באופן שפגע בזכויות יסוד ויצר קרקע לשיטור מפלה.

בהמשך, ביום 18.8.2019, הוגשה עתירה נוספת ודומה באותה סוגיה על ידי גורמים נוספים, אשר אוחדה עם עתירת טבקה ונדונה עמה.

ביום 25.1.2021 ניתן פסק דין עקרוני, שבו קבע בג״ץ כי סעיף 2 לחוק תעודת זהות מאפשר דרישת הזדהות גם ללא חשד סביר לביצוע עבירה, אולם סמכות זו כפופה למגבלות הקבועות בחוק סדר הדין הפלילי ולדרישה לקיומה של זיקה עניינית בין דרישת ההזדהות לבין המידע המצוי בתעודה. עוד נקבע במפורש כי החוק אינו מסמיך את המשטרה לבצע פעולות שיטור נוספות במסגרת דרישת ההזדהות.

חרף פסק הדין, פרסמה משטרת ישראל נוהל חדש מספר 220.002.19, אשר בפועל חרג מקביעות בג״ץ. על רקע זה, ביום 8.1.2023 עתרה עמותת טבקה פעם נוספת לבג״ץ, יחד עם ארגונים נוספים, בטענה כי הנוהל החדש מאפשר המשך פרקטיקות פסולות. העותרות עימנו הן: האגודה לזכויות האזרח בישראל, אגודת יהודי אתיופיה והוועד הציבורי נגד עינויים.

ביום 2.5.2024 הוציא בג״ץ צו על תנאי, וביום 14.12.2025 ניתן פסק דין היסטורי בעתירה המאוחדת, אשר קיבל את עמדת העותרים וקבע גבולות ברורים לסמכויות המשטרה. בית המשפט הורה על ביטול סעיף 4א(5) לנוהל, אשר אפשר דרישת הזדהות על בסיס חשש כללי בלבד, בקובעו כי מדובר בחריגה מסמכות ובעקיפה של הדרישה ליסוד סביר לחשד. עוד בוטל סעיף 5ב לנוהל, אשר אפשר אימות פרטי תעודת זהות במערכות משטרתיות, ונקבע כי סעיף 2 לחוק תעודת זהות מסמיך לדרישת הזדהות בלבד ואינו מהווה מקור סמכות לפעולות שיטור נוספות. בנוסף, חויבה המשטרה להגביל את משך העיכוב לצורך הזדהות לזמן סביר בלבד ולמחוק סעיפים מרחיבי סמכות.

פסק הדין מהווה אבן דרך משמעותית במאבק נגד שיטור יתר ופרופיילינג, וממחיש כי מאבק משפטי עיקש, מתמשך ומבוסס דין נושא פרי.

עמותת טבקה תמשיך לעמוד בחזית ההגנה על זכויות יהודים ישראלים יוצאי אתיופיה בישראל ותוודא כי הנוהל מיושם הלכה למעשה בשטח.

בהמשך לפרסום המזעזע בדבר אלימות שוטרים כלפי צעיר ממוצא אתיופי באשדוד, עמותת טבקה פנתה ביום חמישי האחרון לראשת המחלקה לחק...
07/12/2025

בהמשך לפרסום המזעזע בדבר אלימות שוטרים כלפי צעיר ממוצא אתיופי באשדוד, עמותת טבקה פנתה ביום חמישי האחרון לראשת המחלקה לחקירות שוטרים ולפרקליט המדינה בדרישה לפתיחה מיידית בחקירה פלילית, להשעיית כלל השוטרים המעורבים ולמיצוי הדין עימם. מן התיעוד עולה שימוש בכוח בלתי סביר, בלשון המעטה, ובניגוד לדין.

עמותת טבקה תמשיך לפעול בנחישות למיגור אלימות, אפליה וגזענות ולשמירה על שלטון החוק וזכויות האדם.

"איזה כושית? היא יהודייה בכלל?", "כושית! שחורה! היא יהודייה?", "כושיות" מילים אלו הינן גזעניות, פוגעניות וחמורות ביותר. ...
04/09/2025

"איזה כושית? היא יהודייה בכלל?", "כושית! שחורה! היא יהודייה?", "כושיות"

מילים אלו הינן גזעניות, פוגעניות וחמורות ביותר. למרבה החומרה, ביטויים אלה הובאו ופורסמו בספר לימוד ובחוברת למידה שנלמדו בבית הספר היסודי ממ"ד הרי"ן בעיר רמלה.

השימוש במילה "כושיות" במסגרת ספר לימוד חינוכי בעברית בשם "נקדאות", המופץ ונלמד במוסד חינוכי השייך למגזר החרדי ואשר מצוי בפיקוח ובמימון מלא של משרד החינוך, מהווה גילוי גזעני, מביש וחמור.

יודגש, כי בתי המשפט קבעו לא אחת כי השימוש במילים "כושי"/"כושית"/"כושיות" מהווה לשון גזענית, מבזה וחשוכה – שיש לעקרה מן השיח הציבורי והחינוכי לאלתר.

חמור מכך, כי לצד המילה הגזענית שנכתבה, צורפה בספר גם תמונה של בנות כהות עור – באופן היוצר זיקה פוגענית וישירה בין צבע עור לבין מונח גזעני.

עם קבלת הפניות, פעלה עמותת טבקה במישרין ובאמצעים משפטיים מול משרד החינוך, אשר נעתר לדרישתנו הנוקבת והורה לפסול לאלתר את הספר ולאסור את השימוש וההפצה בו.

עמותת טבקה תוסיף ותמשיך לפעול בכל האמצעים המשפטיים והציבוריים העומדים לרשותה, כפי שעשתה בעבר, במטרה לעקור מן השורש תופעות פסולות מעין אלו ולהיאבק בנחישות בכל גילוי של גזענות.

"שתוק אתיופי מסריח, תחזור לאתיופיה" באחד מימי השישי האחרונים, רגע פשוט של קנייה בסופרמרקט שכונתי הפך עבור א' (27), בוגר ...
18/08/2025

"שתוק אתיופי מסריח, תחזור לאתיופיה"

באחד מימי השישי האחרונים, רגע פשוט של קנייה בסופרמרקט שכונתי הפך עבור א' (27), בוגר שירות צבאי מלא וכיום סטודנט להנדסה, לחוויה קשה של גזענות והשפלה.

בעודו עומד בתור לקופה עם עגלה מלאה, אישה עקפה אותו. כשהעיר לה בנימוס, היא הסתובבה אליו וצרחה: "שתוק אתיופי מסריח, תחזור לאתיופיה!"

א' קפא במקום, מול עשרות עדים: הקונים, הקופאית והמאבטח - ואף אחד לא אמר מילה. "ההרגשה הייתה שאני לא שווה, שאני זר, שאני שקוף", הוא משתף. "הכי כאב זו השתיקה. באותו ערב לא הצלחתי לישון. לא רק המילים פגעו בי, אלא גם השתיקה שאפפה את הסיטואציה".

בעקבות המקרה, פנה א' לעמותת טבקה, שמלווה אותו במיצוי הליכים והגשת תביעה לבית המשפט. "הסיוע שאני מקבל מהעמותה לא יסולא בפז. אני אסיר תודה על התמיכה", הוא מדגיש.

בעמותת טבקה קוראים לכל מי שנפגע מהתנהגות או אמירה גזענית לא להסס ולפנות אלינו בטלפון 072-2424622.

טקס הענקת מלגות לסטודנטים/יות למשפטים יוצאי אתיופיה לשנת 2025עמותת טבקה ומשרד עורכי הדין מיתר העניקו השבוע מלגות לסטודנט...
24/07/2025

טקס הענקת מלגות לסטודנטים/יות למשפטים יוצאי אתיופיה לשנת 2025

עמותת טבקה ומשרד עורכי הדין מיתר העניקו השבוע מלגות לסטודנטים/יות למשפטים יוצאי אתיופיה ע"ש עו"ד צבי מיתר ז"ל.

מלגה זו מוענקת לזכרו של עו"ד מיתר, אשר ליווה באופן אישי את הפרויקט ונהג לשאת דברים בטקס לכבוד מקבלי המלגה.

זו השנה ה־23 שבה מעניקים משרד עורכי הדין מיתר ומשפחת צבי ועפרה מיתר מלגות נדיבות לסטודנטים/יות למשפטים יוצאי אתיופיה.

בנוסף, מתקיים זו הפעם השמינית פרויקט החונכות, במסגרתו כל מלגאי/ת מלווה על ידי עו"ד ממשרד מיתר, במטרה להעניק ליווי ותמיכה מקצועיים באופן אישי.

עמותת טבקה מברכת את הסטודנטים/יות ורואה ערך רב בקידום ההשכלה המשפטית ובהעצמה של צעירים יוצאי אתיופיה.

Address

גיבורי ישראל 2
Rehovot

Opening Hours

Monday 09:00 - 17:00
Tuesday 09:00 - 17:00
Wednesday 09:00 - 17:00
Thursday 09:00 - 17:00
Sunday 09:00 - 17:00

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when טבקה - Tebeka posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Organization

Send a message to טבקה - Tebeka:

Share