10/11/2025
Το πρώτο-πρώτο μάθημα που έκανα ως φοιτήτρια για να υποστηρίζω τις σπουδές μου και γιατί γενικώς έπρεπε να φέρνω χρήματα στο σπίτι, ήταν ένα αγοράκι που πήγαινε ΣΤ’ Δημοτικού, ο Κώστας.
Τότε, βάζαμε ακόμη χαρτάκια στα κάγκελα και στις κολώνες οπότε έβαλα κι εγώ κάτι του τύπου «φοιτήτρια αναλαμβάνει τη μελέτη μαθητών δημοτικού» στη γειτονιά μου. Το είδε η μαμά του μικρού, με πήρε και κανονίσαμε να πάω από το σπίτι τους για να γνωριστούμε.
Ήμουν τελείως άπειρη. Και μικρή! Δεν είχα ιδέα ούτε τι θα συζητούσαμε, ούτε πόσα χρήματα έπρεπε να ζητήσω, ούτε τίποτα.
Πήγα στο ραντεβού μας αρκετά αγχωμένη αλλά μόλις έφτασα, είδα μια πολύ νέα κοπέλα, αποκλείεται να ήταν πάνω από 27-28 χρονών, χαμογελαστή, ζεστή και καλοσυνάτη. Την έλεγαν Νεκταρία και μου ζήτησε αμέσως να μιλάμε στον ενικό.
Επειδή δούλευε τα πρωινά, ήθελε κυρίως να είμαι με τον γιο της από την ώρα που θα έφτανε από το σχολείο και θα είχε φάει μεσημεριανό, μέχρι περίπου την ώρα που θα επέστρεφε εκείνη στο σπίτι. Κάπου 14:00-16:00 δηλαδή. Σε εκείνο το διάστημα θα τον βοηθούσα και με τα μαθήματα της επόμενης μέρας. Ο πατέρας του Κώστα είχε εμφανιστεί λίγες φορές στο σπίτι όσο ήμουν εγώ και ήταν πάντα απόμακρος και κρύος. Αν και ήταν αρκετά ευπαρουσίαστος, το βλέμμα του ήταν σκοτεινό και είχε μια ψυχράδα.
Η έννοια της Νεκταρίας ήταν να μη μένει ο μικρός μόνος του στο σπίτι μέχρι να γυρίσει εκείνη, οπότε σπάνια μου ακύρωνε. Μια μέρα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε πως δε μπορούσα να πάω για μερικές μέρες. Είχε χτυπήσει το χέρι της και θα με έπαιρνε εκείνη για να ξαναπάω όταν θα ήταν καλύτερα. Δεν πήγε πουθενά το μυαλό μου παρόλο που ακουγόταν περίεργη. Πιο πολύ σκέφτηκα πως βρήκε μια δικαιολογία για να κόψει το μάθημα.
Πέρασε καμιά βδομάδα, πάνω που έλεγα πως όντως είχα δίκιο, και με πήρε όπως μου είχε πει. Μου είπε πως ήταν καλύτερα και πως μπορούσα να ξαναπάω. Μπήκα στο σπίτι και μου άνοιξε η ίδια. Φορούσε μια ρόμπα, το χέρι της ήταν δεμένο, το μάτι της μαύρο και γενικώς όπου δεν ήταν καλυμμένο το δέρμα με ρούχα, ήταν μωλωπισμένη.
Θυμάμαι πολύ χαρακτηριστικά πως κάποια στιγμή μου είπε πως μπορούσα να τη ρωτήσω ό,τι ήθελα γιατί μάλλον με είδε να την κοιτάω σαν χάνος. Και μου εξήγησε από μόνη της. Μου είπε ότι τη χτύπησε ο άντρας της γιατί είχε γυρίσει πολύ θυμωμένος επειδή κάτι δεν είχε πάει καλά στη δουλειά. Κάποια στραβή είχε γίνει και ξέσπασε πάνω της. Τον δικαιολόγησε!
Δε θυμάμαι τι της είπα. Ίσως να φύγει, να πάρει το παιδί και να φύγει, δε θυμάμαι. Θυμάμαι όμως να μου λέει πως δε συμβαίνει πάντα αυτό! Μου είπε, ας πούμε, πως την προηγούμενη μέρα ήταν πολύ καλός μαζί της. Κάθισαν όλοι μαζί και με το παιδί. Δεν ήταν, λοιπόν, κάτι που γινόταν όλη την ώρα για να αξίζει να φύγει.
Τότε κατάλαβα κι εγώ γιατί απέπνεε μια ψυχράδα και μια σκοτεινιά εκείνος ο άντρας. Εξήγησα και την πλήρη αδιαφορία του Κώστα για τα πάντα γύρω του. Έχω δει κι αν έχω δει παιδιά στη ζωή μου. Λίγα είχαν αυτή την αδιαφορία για τα πάντα σε τόσο μικρή ηλικία.
Αυτό που δεν κατάφερα τότε να καταλάβω ήταν η δική της στάση.
Μετά από λίγο καιρό όντως μου ζήτησε να σταματήσουμε, δε θυμάμαι με ποια αφορμή.
Σκέφτομαι όμως πως δεν μπορείς να έχεις έναν ξένο άνθρωπο να μπαινοβγαίνει σπίτι σου όταν ξυλοφορτώνεις τη γυναίκα σου.
Κάθε χρόνο του Αγίου Νεκταρίου σκέφτομαι τη Νεκταρία. Κι άλλες φορές μέσα στο χρόνο τη σκέφτομαι, για να είμαι ειλικρινής. Πόσο εύχομαι να είναι κάπου ζωντανή, αρχικά, και καλά. Σκέφτομαι και τον Κώστα. Θα είναι πια 30 χρονών άντρας, έχουν περάσει 20 χρόνια από τότε. Τι να έχουν απογίνει; Χάσαμε κάθε επαφή και επειδή το μάθημα δεν ήταν από σύσταση, δεν έχω κανέναν κοινό γνωστό να μάθω νέα τους.
Όσοι έχουμε κάνει ιδιαίτερα έχουμε μια πολύ διαφορετική σχέση με τα παιδιά σε σχέση με την τάξη, γιατί με το ιδιαίτερο μπαίνουμε στο σπίτι τους και στη ζωή τους. Βλέπουμε τους γονείς τους στο σπίτι τους, στην ξεκούραση και την κούρασή τους, στο τέλος της μέρας τους, στα νεύρα και στη ζεστασιά τους.
Βλέπουμε πώς φέρονται οι γονείς στα παιδιά στο σπίτι τους, πώς μιλάνε οι γονείς μεταξύ τους, ποιοι βρίσκονται στο σπίτι και πώς φέρεται ο ένας στον άλλον. Τα πάντα καταλαβαίνει ένα έμπειρο μάτι σε ένα ιδιαίτερο. Και αυτά τα παιδάκια, ειδικά αν βλέπουμε ότι κάπως δεν περνάνε καλά, τα πονάμε λίγο περισσότερο.
Πονάμε όμως και τους γονείς, όχι μόνο τα παιδιά. Την Νεκταρία την πόνεσα σαν να ήταν φίλη μου. Τη σκέφτομαι τόσα χρόνια μετά και ακόμη αναρωτιέμαι πού να βρίσκεται και τι να κάνει.
Η κακοποίηση δεν είναι μόνο σωματική, είναι και λεκτική, είναι και ψυχική.
Αλλά, όχι ρε κορίτσια.
Αν σας χτυπάει δε σας αγαπάει. Αν σας βρίζει δε σας αγαπάει. Αν σας μειώνει, σας προσβάλλει, σας κάνει να νιώθετε σκουπίδι, ΔΕ ΣΑΣ ΑΓΑΠΑΕΙ.
Δε σας αγαπάει με τον τρόπο που σας αξίζει να σας αγαπούν.
Υπάρχουν ένα σωρό σύλλογοι, δομές, που μπορούν να σας βοηθήσουν τον πρώτο καιρό μέχρι να πατήσετε ξανά στα πόδια σας αλλά ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΦΥΓΕΤΕ!
Ξέρω ότι είναι δύσκολο, ξέρω ότι φοβάστε, ότι δεν πιστεύετε ότι θα τα καταφέρετε.
Μπορείτε όμως και σας αξίζει να είστε καλά! Σας αξίζει να είστε ζωντανές! Σας αξίζει να σας φέρονται καλά! Σας αξίζει να σας αγαπούν και να σας κάνουν να νιώθετε όμορφα!
Όλα τα καλά του Θεού σας αξίζουν!
Για τη Νεκταρία και κάθε Νεκταρία.
Εύχομαι να μην υπάρχουν άλλες Νεκταρίες αλλά δυστυχώς είναι ακόμη ανάμεσά μας και θα συνεχίσουν αν δεν αλλάξει η ρίζα του κακού.
Γι’ αυτό το νου σας, αγορομάνες.
Εμείς σηκώνουμε το βάρος να μεγαλώνουμε αγόρια που θα σέβονται και θα αγαπούν κι αν δεν το κάνουμε το κρίμα είναι στο λαιμό μας.
Το νου σας.
Για τη Νεκταρία.