27/05/2025
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ: Συμμετοχή στην πανελλαδική απεργία στην Έρευνα της 29ης Μαΐου 2025
Είναι διαπιστωμένο ότι ο χώρος της Έρευνας στην Ελλάδα, κατακερματισμένος σε διάφορα υπουργεία και με διαφορετικό καθεστώς εργασίας, καθώς και χωρίς ενιαία στρατηγική, διανύει μια περίοδο παρατεταμένης κρίσης. Τα Ερευνητικά Κέντρα, πλήρως απαξιωμένα από την Πολιτεία εδώ και δεκαετίες, υπολειτουργούν, έχοντας ερευνητικές υποδομές σε μεγάλο βαθμό απαρχαιωμένες και χωρίς κρατική στήριξη. Η Βασική Έρευνα υποχρηματοδοτείται, ενώ αντίθετα πριμοδοτούνται οι έρευνες που έχουν άμεσα και «ανταποδοτικά οφέλη».
Μέσα σε αυτό το αρνητικό περιβάλλον για την έρευνα στην Ελλάδα τα Ερευνητικά Κέντρα της Ακαδημίας Αθηνών έχουν να αντιμετωπίσουν επιπλέον και τα δικά τους ιδιαίτερα προβλήματα:
1. Απουσία θεσμικής αντιπροσώπευσης των ερευνητών με αιρετούς εκπροσώπους στις συνεδρίες των διοικητικών οργάνων της Ακαδημίας Αθηνών, σε αντίθεση με αυτά που ορίζει ο νόμος 4310/2014 για την έρευνα.
2. Υποχρηματοδότηση της επιτόπιας έρευνας, γεγονός που για ορισμένα Κέντρα σημαίνει ακύρωση της ίδιας της λειτουργίας τους.
3. Υποστελέχωση του ΕΛΚΕ με εξειδικευμένο προσωπικό, γεγονός που δυσκολεύει αφάνταστα την διεκδίκηση ερευνητικών προγραμμάτων.
4. Απαρχαιωμένη υλικοτεχνική υποδομή για την έρευνα.
5. Απουσία χρηματοδότησης για συμμετοχή ερευνητών με ανακοίνωση σε συνέδρια εκτός Αθηνών και διάχυση των πορισμάτων της επιστημονικής έρευνας.
Για τα ζητήματα που μας απασχολούν ως κλάδο είχαμε καταθέσει στον προηγούμενο Υπουργό Παιδείας, κ. Πιερρακάκη, επίσημο αίτημα συνάντησης μαζί του προκειμένου να εκθέσουμε τα προβλήματά μας, αλλά δεν απάντησε στο αίτημά μας. Αντίστοιχο αίτημα έχουμε καταθέσει και στην σημερινή Υπουργό Παιδείας, κυρία Ζαχαράκη, από την οποία ακόμη δεν έχουμε πάρει απάντηση.
Όλα αυτά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως ερευνητές της Ακαδημίας Αθηνών είναι μέρος μιας ευρύτερης πολιτικής που ασκείται από την Πολιτεία για την έρευνα, εκδοχές της οποίας συναντάμε και σε άλλα Ερευνητικά Κέντρα εκτός Ακαδημίας Αθηνών. Όμως δεν θέλουμε να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση.
Συμπαρατασσόμενος με τα γενικότερα αιτήματα της Ερευνητικής Κοινότητας, ο Σύλλογος Ερευνητικού Προσωπικού της Ακαδημίας Αθηνών συμμετέχει στην απεργία, την ημέρα Πέμπτη 29 Μαΐου 2025, που έχει προκηρύξει η ΠΟΕΕΚ-Ι και άλλα σωματεία ερευνητών απαιτώντας:
Α. Χάραξη εθνικής στρατηγικής για την έρευνα.
Β. Άμεσες αυξήσεις στους προϋπολογισμούς των Ερευνητικών Κέντρων ανά την Ελλάδα και στελέχωση των κενών θέσεων.
Γ. Αυξήσεις στους μισθούς και επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού.
Δ. Συλλογικές συμβάσεις εργασίας και κατάργηση των διακρίσεων μεταξύ εργαζομένων.
Ε. Βελτίωση των συνθηκών εργασίας και κοινωνική μέριμνα.
ΣΤ. Θεσμικές αλλαγές προς έναν ενιαίο χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης/Έρευνας.
Ζ. Χρηματοδότηση της έρευνας για τις ανάγκες της κοινωνίας και όχι για επιχειρηματικούς ή πολεμικούς σκοπούς.