03/06/2026
WOW.
Jeg er aktuelt på Færøerne i arbejdstøjet.
Men derfor skal der stadig være plads til at bemærke tre kæmpestore sejre i kampen for dyrene i Danmark:
1) Danmarks første dyrevelfærdsminister. Dét forpligter.
2) Adskillelsen af landbrugserhvervet og dyrenes tarv, hvor fødevareproduktionen nu placeres hos erhvervsministeren. Det har været et ønske i årevis.
3) Sidst, men ikke mindst: Det tætteste vi kunne komme på en afskaffelse af FVST. Ansvaret for kontrollerne ligger nu hos Justitsministeriet.
Det er kæmpestore ting, som potentielt kan resultere i store forandringer.
Som det altid er med politik, skal man holde øje med resultaterne og ikke kun intentionerne. Men det er meget svært ikke at være ekstremt begejstret her i Tórshavn.
Som en sidebemærkning vil jeg nævne, at regeringsgrundlaget eksplicit skriver i et afsnit om Færøerne, at regeringen arbejder for og ønsker et ligeværdigt og moderne forhold.
Og mens regeringen måske nok har ment disse ord som en bekræftelse på Danmarks støtte til Færøerne og deres ønske om øget selvstændighed i internationale forhold, så vil jeg tillade mig at sige, at det ligeledes skaber en forventning om, at Færøerne opdaterer deres forpligtelser, lever op til internationale aftaler og tager det ansvar på sig, der følger med de mange fordele, som vi alle nyder godt af.
Med dét glæder jeg mig til at minde den færøske regering om ansvaret for at passe på hvaler og delfiner i vores fælles have.
I sidste uge blev der dræbt mere end 700 grindehvaler og delfiner på én dag.
Det skete i strid med alle moderne og ansvarlige konventioner, der er vedtaget af det globale samfund, som Færøerne i stigende grad ønsker at være en selvstændigt del af.
Samtidig har det færøske parlament enstemmigt vedtaget i sidste uge at drab på delfiner ikke er dækket af dyrevelfærdsloven.
Det er ikke ligeværdigt eller moderne.
Jeg vil fortsætte med at arbejde for, at ansvar og fordele går hånd i hånd. Også på Færøerne.
Og Danmark har svigtet sit ansvar for at sikre positiv udvikling og tilslutning til internationale konventioner og aftaler på Færøerne.
Som Mette siger: Vi er for lille et land til for store forskelle. Det gælder også rigsfællesskabet.
Delfindrab er et levn fra en svunden tid. Man kan ikke være et rigt, ligeværdigt og ansvarligt samfund og samtidig fastholde retten til at dræbe dyr for tradition og kultur og vende ryggen til landets egen forskning og sundhedsoplysning som vurderer delfinerne som uegnet til menneskeføde.