06/05/2026
Tapasimme eilen tiistaina eteläpirkanmaalaisten toimijoiden kanssa yhteiskunnallisen yrittäjyyden ja innovoinnin merkeissä. Keskustelu oli vilkasta erityisesti työpajaosuudessa, jossa pohdittiin yhdessä ratkaisuja alueen ajankohtaisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.
Työpajassa keskityttiin kolmeen pääteemaan:
🔹 Osaaminen liikkeelle
Keskustelimme kaupungin, oppilaitosten ja alueen toimijoiden yhteistyöstä sekä maahanmuuttajien sujuvammasta integroitumisesta.
- Haasteina nähtiin muun muassa byrokratia, toiminnan siiloutuminen ja rohkeiden ideoiden puute.
- Ratkaisuiksi nousivat esimerkiksi kyläilykulttuurin tuominen työelämään, asioiden pilkkominen pienempiin osiin, luottamuksen rakentaminen sekä innovaatiotyöryhmän perustaminen.
🔹 Uudet tekijät, uudet mahdollisuudet
Teemana olivat nuorten ja täsmätyökykyisten työllistymisen sekä rekrytoinnin uudet mahdollisuudet.
- Haasteena nähtiin ajattelutapa, jossa etsitään valmista “100 % tekijää”, mikä sulkee ulos monia osaajia.
- Ratkaisuksi ehdotettiin muun muassa kuntien ja julkisen sektorin vahvempaa osallistumista, palkkatukien hakemisen yksinkertaistamista sekä vaikuttavuusmittareiden kehittämistä, jotta todelliset kustannukset ja hyödyt näkyvät paremmin.
🔹 Yhdessä enemmän
Keskustelimme yrittäjien yhteistyön kulttuurista, luottamuksesta ja kestävästä kasvusta.
- Haasteina nousivat esiin yksintekemisen kulttuuri, kateus, pelko ja riskien välttely, jotka heikentävät yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyden kehittymistä.
- Ratkaisuiksi nähtiin byrokratian vähentäminen, verkostoituminen, tietotaidon jakaminen, positiivinen uteliaisuus ja hyvän ilmapiirin rakentaminen.
Lämmin kiitos yhteistyöstä, puheenvuoroista ja työpajasta Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskus YYO Jarmo Hänninen, Anne Patana, Malviina Hallamaa ja Elsa Pardonen. Kiitos myös Juha Kettuselle alueelle suunnitteilla olevan innovaatiosäätiön idean esittelystä sekä Ilmastoverkosto - Pirkanmaa Katja Tanskille tilaisuuden taustatuesta.
Olkaa rohkeasti yhteydessä — viedään asioita yhdessä eteenpäin😊