23/12/2025
Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitossa ja LYKE-verkostossa on ollut touhukas toimintavuosi, josta olemme jakaneet maistiaisia pitkin joulukuuta.
Tältä näytti vuosi 2025: Olemme suunnitelleet kunnianhimoisesti vuoden 2026 ULOS-UT-OUT -suurtapahtumaa, tuottaneet MAPPA-palveluun sisältöä, saaneet päätökseen hankkeemme Pölyttäjät viestintuojina ja MAPPA 10 vuotta, päivittäneet strategiamme, kehittäneet sertifiointi- ja auditointisysteemiämme, kouluttaneet ja järjestäneet koulutusretkiä opetus-, kasvatus- ja nuorisoalan toimijoille, järjestäneet LYKE-verkostotapaamisen, esitelleet toimintaamme lukuisissa valtakunnallisissa tapahtumissa. Tehneet vaikuttamistyötä kuntiin ja puolustaneet luontokoulutoimintaa niissä. Tehneet vaikuttamistyötä valtakunnallisesti yksin ja yhteistyökumppaneidemme kanssa.
Nyt me rauhoitumme joulun viettoon. Pieni lepotauko tulee tarpeeseen, sillä myös ensi vuonna on tulossa monenlaista hienoa ja tärkeää toimintaa, jolla edistämme lasten ja nuorten luonto- ja ympäristökasvatusta ja suojelemme tätä ainoan yhteisen maapallomme ainutlaatuista luontoa.
Vuonna 2026 kehittämme uutta toimintaa hankkeissamme: Koulunpihan tutkimusretki, jossa mm. lisätään niittyluonnon monimuotoisuutta ja motivoidaan ja innostetaan opettajia oppimaan niityistä yhdessä oppilaiden kanssa. CREA+BIRD, jossa yhdistyy luonnontieteellinen tieto ja kulttuuriperintö. Luonto kuuluu kaikille, joka keskittyy luontokasvatuksen yhdenvertaisuuden edistämiseen. Vuoden kohokohta on isolla yhteistyöllä rakentuva ULOS-UT-OUT-suurtapahtuma opetus-, nuoriso- ja ympäristökasvatusalojen toimijoille. Jatkamme tärkeintä tehtäväämme eli luonto- ja ympäristökoulutoiminnan edistämistä, jotta jopa 40 vuotta olemassa ollut ammattitaitoinen ja tieteeseen pohjautuva toiminta jatkuu myös tulevaisuudessa. Teemme tätä työtä lasten ja nuorten takia!
Hyvää joulua ja lämmin kiitos kuluneesta vuodesta rahoittajillemme, yhteistyökumppaneillemme, seuraajillemme ja kaikille järjestömme ystäville ❤️