30/10/2025
25.10 viettettiin kansainvälistä Hug A Sheep-päivää. Meillä Willapallon tilalla päivää ei unohdettu. Päinvastoin, halattu ollaan joka päivä, halattu hyvästien pelossa.
Katraamme pienin, puolivuotias Mojo-lammas, sairastui vakavasti pari viikkoa sitten. Yhtenä iltana ruokinta-aikaan, se löytyi navetasta suu vaahdossa, vaisuna ja pötsi hiipuvana. Aloitimme heti ensiavun pötsin käynnistämiseksi. Kolmen tunnin välein ympäri vuorokauden juotimme hiiva-siirappi-liuosta ja hieroimme mahaa. Oireiden perusteella itse pelkäsimme heti listerioosia. Siihen lammas kuolee yleensä muutamassa päivässä. Eläinlääkäri kävi ottamassa verikokeita ja luovutti käyttöömme injektoitavaksi kipulääkkeen, B-vitamiinin ja pötsiherätettä. Taistelu Mojon hengen puolesta jatkui ympäri vuorokauden. Kaksi päivää myöhemmin alkoi tulla verikokeiden tuloksia ja Mojo matkasi samantien Poriin magnesium-tippaan. Tuolloin huomasimme, että sille oli nyt myös noussut kuume. Se saikin suoneensa lisäksi myös kalsiumia ja pen*silliiniä.
Pieni Mojo oli seuraavien päivien aikana niin heikkona, että jouduimme jo harkitsemaan eutanasiaa. Se kuitenkin aina hetkittäin piristyi ja söi puuronsa ja sillä osoitti halunsa elää ja taistella.
Eläinlääkäreitä oli kaikkiaan neljä pohtimassa Mojon diagnoosia. Kävipäs allekirjoittanutkin sairaalan päivystysavun käskystä ensiavussa ottamassa tetanuspiikin omien oireilujen vuoksi. Mojon oirekuva sopi nimittäin myös tetanukseen. Kun kädet verillä on pakkosyöttänyt viikon lammasta ja saanut osumaa poskihampaista, ei ole mukavaa huomata, että oma rokote vanhentunut.
Mojon vointi lähti kohenemaan kolmisen päivää sitten. Se, missä toiset eläinlääkärit käskivät lopettaa väkirehut, Lammasmaailman Johanna Virtanen sanoi, että nyt energiaa pikkuiselle ja alettiin tosissaan buustaamaan sitä puolta takaisin ruokintaan. Saimme myös vinkin lisätä kalkkia, vaikka se veriarvoissa viitealueella olikin. Tällä kombolla alkoi Mojon taistelu takaisin elämään.
Sairas lammas on hipihiljainen. Liki kahden viikon sairastamisen jälkeen, navetasta kuulunut hento lammaslapsen määintä oli mitä ihaninta musiikkia korville. ❤️
Suuri kiitos eläinlääkäreille, super pätevälle ja empaattiselle kasvattajalle ja ystäville tuesta. ❤️
Takki on aivan tyhjä ja niin on eläinlääkärirumbassa yhdistyksen kassakin. M***a pieni, sitkeä Mojo on nyt saanut uuden alun elämäänsä. Elämään, joka jo ensimetreillä on ollut raffimpi kuin lajitovereillaan äidin puuttuessa. ❤️