12/06/2026
Ylen jutussa https://yle.fi/a/74-20230529 kuvattiin kokemuksia ruoka-avusta ja toivottiin enemmän joustavuutta ruokakassien sisältöön. Haluamme avata, miten ruoka-apumme käytännössä toimii ja millaisissa rajoissa toimintaa toteutetaan.
ViaDia Länsi-Uusimaa ry jakaa kauppojen hävikkiruokaa maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Hävikkiruokaa haetaan kaikista vihtiläisistä ruokakaupoista sekä kahdesta kaupasta Kirkkonummelta. Kesä–elokuun ajan haemme ruokaa myös Karkkilasta. Ajokilometrejä kertyy kuukausittain noin 3000–3500. 500 - 600 ihmistä hakee ruoka-apua yhden viikon aikana
Ruoka-apu perustuu täysin lahjoitettuun hävikkiruokaan. Jaettava määrä sekä sisältö vaihtelevat päivittäin, eikä meillä ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, mitä tuotteita saamme. Ruoka-apu annetaan anonyymisti emmekä tarkista hakijoiden varallisuutta tai elämäntilannetta. Siksi vetoamme siihen, että palvelua käyttäisivät vain ne, jotka sitä aidosti tarvitsevat.
Ruokakassien sisältö on viime aikoina vähentynyt merkittävästi. Syksyllä 2025 suhteellisen usein 10–30 henkilöä jäi jonosta ilman kassia ruoan loputtua kesken. Tämän vuoksi kassit pakataan siten, että niiden sisältö vastaa noin yhtä ateriaa. Tavoitteena on auttaa mahdollisimman montaa ihmistä. Kaikki saatu hävikkiruoka jaetaan saman päivän aikana.
Leipää voi ottaa erikseen saatavuuden mukaan, joskus yksi per henkilö, joskus ilman rajoitusta.
Ruoka-apumme tarkoitus on helpottaa viikoittaisia ruokaostoksia ja toimia lisäapuna, ei korvata yhteiskunnan etuuksia. Valitettavasti emme pysty auttamaan kaikkia tarpeessa olevia.
Ruokakassin saa henkilö, joka tulee itse paikalle jakeluun. Vain harvoin jää kasseja jakamatta, jolloin toimitamme kasseja liikuntaesteisille henkilöille, emmekä pysty laajentamaan tätä palvelua.
Jakelupaikalla toimii myös vaihtopiste: ruokakassista voi jättää tuotteita, joita ei itse käytä, yhteiseen astiaan ja ottaa tilalle toisen tuotteen. Näin vähennämme hävikin hävikkiä.
Lämmin kiitos kaikille työntekijöille, vapaaehtoisille sekä lahjoittajille, ilman teitä tämä toiminta ei olisi mahdollista.
Hyvää kesää 🌞
Yle Uutiset
Osa ruoka-apukassien saajista on tyytymättömiä niiden sisältöön. He kokevat, etteivät ole saaneet sellaista ruokaa kuin olisivat tarvinneet.