21/05/2026
Aapeluskoti Hemmilän lähimetsässä saattoi eräänä päivänä näyttää hieman erikoiselta, kun muutama reipas heittäytyjä rohkeni mukaan metsärentoutukseen!
Vaihtoehtoina oli makoilla joko riippumatossa tai piknikpeitolla fleecepeittoihin vuorattuna. Lapset valitsivat riippumaton, koska epäilynä oli suurien muurahaismassojen liikkuminen juuri tällä alueella 😉
Metsärentoutuksen tarkoituksena oli madaltaa metsään menemisen ”uskallusta” ja antaa mahdollisesti pieni innostuksen siemen metsästä lumoutumiseen ja oman luontosuhteen herättämiseen/kohentamiseen! Toki myös pysähtyä hetkeen, sekä harjoitella toisten kunnioittamista ja olla hipihiljaa häiritsemättä muita rentoutujia. 💚
Kaikki osallistujat olivat täysillä ja keskittyneesti mukana. Riippumatosta kuului jo alussa iloinen riemunkiljahdus; ”Tää on ihanaa!”.
Jokaisella oli myös mahdollisuus mittauttaa verenpaine ennen ja jälkeen harjoituksen - sillä luontohan tutkitusti laskee verenpainetta. Ennen ja jälkeen-numeroita olikin kiva verrata, sillä olihan ne muuttuneet!
Aapeluskodeissa luonto-, metsä-, laavu-, ja telttaretket ovat mukana ohjelmistossa ympäri vuoden.
Tämä harjoitus oli osa Hemmilän Krisse-ohjaajan luontokasvattajaopintoja, joissa keskiössä on nimenomaan luontolähtöisyys, eläinavusteisuus, sekä luonnon ja eläinten merkitys hyvinvoinnin vahvistamisessa.
P.s. Tiesitkö, että tällä viikolla vietetään myös luontotyöpäiväviikkoa? Olisiko sinulla mahdollisuus mennä tekemään toimistotöitä vaikka takapihalle linnunlaulun säestämänä tai pitää tiimipalaveri kävelypalaverina? Entä kokous kokonaan luonnossa? Tai miltä kuulostaisi pienen tauon pitäminen pihalla, yhteinen kävelylenkki asiakkaan kanssa tai lounaan syöminen takametsässä.
Vahva suositus kokeilulle!