15/04/2022
Hei pedagolaiset!
Haluamme selventää kuluneen parin päivän aikana keskustelua herättänyttä TP-bussien ohjelmaa ja erityisesti sen perinteeksi muodostunutta viinaralli-osuutta.
Syy, miksi aihe on noussut pinnalle, on se, että olemme saaneet usean eri kyselyn ja nettisivujen palautelomakkeen kautta runsaasti palautetta ainejärjestömme alkoholikulttuurista ja toiveita siitä, että toimintaa voitaisiin muuttaa suuntaan, jossa alkoholi ei olisi niin suuressa roolissa, kuin se on tähän mennessä ollut. Myös suoria toiveita viinarallin pois jättämisestä on esitetty. Vastavuoroisesti olemme saaneet palautetta myös siitä, että viinaralli pitää ehdottomasti säilyttää osana TP-bussien ohjelmaa.
Olemme tietoisia, että joissain keskusteluissa on väitetty, kuinka hallitus kieltää kokonaan juomisen ja että alkoholin käyttöä pitäisi jotenkin hävetä Pedagossa. Haluamme painottaa, että asia ei missään tapauksessa ole näin, vaan saatuihin palautteisiin perustuen olemme halunneet tarkastella kriittisesti olemassa olevia perinteitä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta. Perinteet vain niiden olemassa olemisen takia eivät ole aina säilyttämisen arvoisia, vaan niitä pitää uskaltaa muuttaa rohkeasti, jos sille nähdään tarve. Useat toiveet alkoholin roolin vähentämisestä Pedagon tapahtumissa sekä alkoholittomien tapahtumien monipuolistamisesta puhuvat perinteiden muuttamisen puolesta.
Aiheet eivät nouse käsittelyyn tuulesta temmattujen ajatusten myötä, eivätkä päätökset synny hallituslaisten henkilökohtaisten mielipiteiden pohjalta. Pedagolla on useita toimintaa ohjaavia dokumentteja, joista keskeisimmät ovat vuosittainen toimintasuunnitelma sekä vuoden 2019 syyskokouksessa hyväksytty yhdenvertaisuusohjelma vuosille 2020-2022, joka päivitetään tänä vuonna. Nämä dokumentit ovat aina silloisen istuvan hallituksen ehdottamia ja yhdistyksen kokouksen, eli jäsenistön hyväksymiä dokumentteja, joiden pohjalta kukin hallitus toteuttaa järjestön toimintaa.
Hallitus on keskustellut viinarallista ja tullut siihen lopputulokseen että se säilytetään toistaiseksi osana TP-bussiohjelmaa. Tilannetta tarkastellaan uudestaan ennen syksyn Pikkujouluristeilyä.
Mikäli sinulla herää ideoita tai kommentteja aiheeseen liittyen, voit antaa palautetta aikaisempaan malliin, m***a kaikki ovat myös erittäin tervetulleita osallistumaan 4.5. klo 18 alkaen Alkulähteelle seuraavaan yhdenvertaisuusohjelman päivittämistä koskevaan tapaamiseen. Sinne kaivataan jäseniä antamaan mielipiteitä ja näkökulmia keskusteluun ainejärjestömme tulevaisuudesta. Hallituksen kokoukset ovat myös kaikille avoimia vaikuttamisen paikkoja.
Kiitos kaikille palautetta antaneille, olkaa jatkossakin yhtä aktiivisia - sillä on oikeasti vaikutusta!
Nähdään Talvipäivillä,
Pedago ry:n hallitus