29/05/2026
REILUTEKO | SÄKKIKERÄYS ♻️
Iisalmessa käynnistyy jälleen Reilu Teko -säkkikeräys, jossa maatalouden muoveja kerätään kierrätykseen. Keräyksestä vastaa Iisalmen 4H-yhdistys ry. Alueella on tänä vuonna kaksi keräyspistettä:
♻️ YLÄ-SAVON JÄTEHUOLTO
3.-14.8.2026, klo: 7.30–17.30
Kierrätyskatu 15, IISALMI
♻️ PÖRSÄNMÄEN NUORISOSEURANTALO
1.6.-15.8.2026
Lappeteleäntie 110, IISALMI
Keräyksessä viljelijät voivat tuoda maksutta tyhjät lannoite-, siemen- ja rehusäkit kierrätykseen. Kerätyt muovit toimitetaan uusiokäyttöön, jossa niistä valmistetaan muun muassa uusia suursäkkejä ja muita muovituotteita.
Keräys on osa valtakunnallista Reilu Teko -kampanjaa, joka on yksi Suomen pitkäaikaisimmasta kierrätysteosta. Kampanjassa varmistetaan, että maatalouden muovit päätyvät kiertoon – ei luontoon tai sekajätteeseen. Kierrätysmuovin käyttö säästää luonnonvaroja ja vähentää päästöjä
♻️ NÄIN OSALLISTUT:
Säkkien tuominen keräykseen on viljelijöille maksutonta.
Mikä on Reilu Teko -keräys?
• Reilu Teko -säkkikeräys on käynnistynyt vuonna 1975 ja on yksi Suomen pitkäaikaisimmasta kierrätysteosta. Vuosien aikana keräyksessä on kierrätetty lähes 43 miljoonaa kiloa maatalousmuovia.
• Keräyksessä viljelijät tuovat tyhjät säkit paikallisiin 4H-yhdistysten keräyspisteisiin. Yara huolehtii säkkien kuljetuksesta Lassila & Tikanojalle, joka vastaa muovin kierrätyksestä ja uusiokäytöstä.
• Reilu Teko -keräys työllistää vuosittain keskimäärin noin 100 nuorta, ja keräyspisteitä on yli 200 ympäri Suomea.
• Keräyksen järjestävät Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H ja Yara Suomi. Muovin kierrätyksestä vastaa Lassila & Tikanoja
YHTEISTYÖSSÄ:
tilasiemen ja Reilu Teko -säkkikeräystä ovat tukemassa myös sekä
🍀♻️🍀♻️🍀 ♻️🍀