29/10/2025
Tänään oli RTTL:n järjestämä seminaari: Media kulttuurin tuottajana ja ylläpitäjänä.
Paljon oli tarjolla kiinnostavia puheenvuoroja ja keskusteluja kultttuurijournalismista. Tässä muutama itselleni mieleen jäänyt poiminta. T: Heidi Laaksonen
PS Tilaisuudesta on luvassa myöhemmin tallenne RTTL:n verkkosivuille.
📌Mediatutkija Anu Koivunen muistutti, että Ylellä on saanut menneinä vuosikymmeninä kokeilla ja epäonnistua. Kenen vastuulla on nyt tarjota mahdollisuus kokeilulle? Saako epäonnistua julkisella rahalla?
Ylen toimitusjohtaja Marit af Björkesten vakuutti, että Ylellä kannustetaan yhä kokeiluihin ja niiden tuloksia pyritään myös jakamaan. Taloudelliset paineet ovat toki kovat.
📌Elokuvasäätiön Lasse Saarinen lateli upeita lukuja siitä, miten hyvin suomalaisella elokuvalla menee kansainvälisestikin. Kutsuja kilpailuihin satelee ja suomalainen elokuva kiinnostaa. Ja kotimaista yleisöä se vasta kiinnostaakin: viime viikonloppuna kaikista elokuvissa kävijöistä 72% katsoi jonkin kotimaisen elokuvan. Vuositasolla 32% prosenttia kaikesta katselusta on kotimaista tuotantoa. Samaan aikaan rahoitus laahaa aivan jäljessä, eivätkä tekijät meinaa saada työstään kunnon palkkaa.
📌Kustantaja Mikko Aarne taas arvioi, että korkeakirjallisuus on hätää kärsimässä, sillä äänikirja-alustoilla sen kuuntelu on marginaalista. True crime ja julkkisten elämäkerrat kiinnostavat yhä kasvavaa äänikirjojen kuluttajajoukkoa.
📌Uuden jutun Sonja Saarikoski, Kulttuuritoimituksen Marita Salonen ja vapaa toimittaja Arttu Seppänen olisivat kaikki valmiita luopumaan taidekriitikkien tähdistä. Varsinkin, jos ne pohjautuvat subjektiiviseen arvioon, ei yhteisesti sovittuihin kriteereihin.