27/04/2026
När Ann-Christine Marttinen började arbeta som lärare vid St. Johns skola i Peshawar i Pakistan på 1970-talet, bestod skolan av endast ett klassrum.
”Nu står där en skola som till och med ger behörighet till universitetsstudier”, säger Ann-Christine med hänvisning till videon vi ser, där barnen skyndar till sina lektioner över innergården i ett stort byggnadskomplex.
Vi gladdes över arbetets många resultat och de vänskapsband som uppstått när vi förra onsdagen i Missionskyrkan firade Missionssällskapets tacksägelsefest för arbetet i Pakistan. Omkring femtio personer deltog, varav de flesta var före detta Pakistan-missionärer eller missionärsbarn.
Till festen skickade också biskopen i Peshawars stift, Humphrey Peters, en videohälsning: ”Vi är oerhört tacksamma för ert hängivna stöd och er omsorg. Ni känner området mycket väl – här handlar det bokstavligen om överlevnad och existens. Tack vare ert stöd är vi mycket glada över att vi har lyckats stärka Peshawars stift i hela regionen”, tackade biskopen varmt missionärerna och Missionssällskapet.
Missionssällskapets arbete bedrevs i Pakistan åren 1960–2025. De mest synliga spåren av arbetet är flera skol- och sjukhusbyggnader. Så sent som år 2025 påbörjades en tillbyggnad vid sjukhuset i Tank med medel som Missionssällskapet hade kvar i en fond avsedd för stöd till sjukhuset. Flickinternatet som blir klart denna vår kommer att användas av sjukhusets personal och studerande inom området.
När Finska Missionssällskapets arbete i Pakistan inleddes i slutet av 1960 var samhällsklimatet friare också för religiösa minoriteter än det är i dag. Under årtiondenas lopp förändrades Pakistan till följd av den islamiska revolutionen, krigen i Afghanistan och terrorismens framväxt. Även befolkningen har vuxit i rasande takt: på 1970-talet var folkmängden omkring 70 miljoner, medan den i dag överstiger 250 miljoner. De kristna utgör omkring två procent av befolkningen i Pakistan, vilket motsvarar några miljoner människor.
I början kretsade Missionssällskapets arbete kring skolan i Nowshera, sjukhuset i Tank och bibelskolan i Dera Ismail Khan. I början på 1970-talet fanns det redan ett tjugotal finländska missionärer i Pakistan och antalet låg på ungefär samma nivå ända fram till 1990-talet. Arbetet har bland annat främjat barns skolgång, kvinnors ställning och försörjning, hälsovård, interreligiös dialog samt den kristna gemenskapens livskraft.
Så småningom övergick arbetet allt mer i lokala händer. Efter 2015 var det inte längre säkert att sända ut finländska medarbetare på grund av terrorismen. Missionssällskapets arbete i Pakistan fortsatte ändå fram till slutet av 2025. Finländska medarbetare har de senaste åren besökt området när det varit möjligt – ofta har det dock inte beviljats några visum av säkerhetsskäl. Härefter fortsätter samarbetet med pakistanska partner inom ramen för Felm Fellowship programmet.
– Heli Vuohelainen, kommunikatör