16/04/2026
🚆 RAU & Suomen Ostoliikennekalusto Oy: Raiteille tarvitaan pitkän aikavälin suunnitelma 🚦
RAU:n hallitus kuuli uuden kalustoyhtiön kuulumisia.
Suomen Ostoliikennekalusto Oy vastaa julkisesti rahoitetun henkilöjunaliikenteen kalustosta 👉 hankinta, ylläpito, kehitys ja vuokraus
✅ Hoitaa raskashuollot ja elinkaaren (arjen kunnossapito operaattoreilla)
✅ Vastaa ostoliikenteen kalustohankinnoista (hankintaprosessien kesto 5-7 vuotta)
Varsinaista itsenäistä taivalta valtion erityistehtäväyhtiöllä on takana vasta puolisen vuotta.
Ensimmäinen osa kalustoa siirtynyt VR:ltä 2.3. Mukana autovaunut (Gfot & Gd), makuuvaunut (CEmt & Edm), ravntolavaunut (Rx), aggregaattivaunut (De & Eifet), 2 kerroksiset matkustajavaunut (Edg), kiskobussit sekä Sm2, Sm4 ja Sm7.
Kaikki siis ostoliikenteen käytössä olevaa kalustoa.
Uudempi yöjunakalusto tulossa perässä.
Vetokaluston osalta tilanne pohdinnassa.
Avoimia kysymyksiä riittää päivittäisissä toiminnoissa, m***a myös pitkän aikavälin suunnitelmissa. 🤔
❓Millaista liikennettä ajetaan kahdenkymmenen vuoden kuluttua?
❓Millä kalustolla ajetaan nyt – ja millä 2030- ja 2040-luvuilla?
❓Miten veturinkuljettajien kokemukset ja havainnot saadaan mukaan kaluston kehitykseen?
Yhteinen näkemys löytyi; raiteille tarvitaan pitkän aikavälin suunnitelma. Hallitus sai pohdittavaa - keskustelu jatkuu 💬🚆 Kiitos Nina Mähönen (Suomen Ostoliikennekaluston hallituksen jäsen) ja Joakim Mette (toimitusjohtaja)