18/05/2026
Pelastusalan ammattilaiset palaavat juhlavuoden kunniaksi NouHätä!-muistoihin! Matkan varrelle on mahtunut iloa, oppeja ja unohtumattomia tarinoita. 🎉
Mikä on jäänyt erityisen hyvin mieleen? Onko jokin muuttunut vuosien aikana? Entä miten nuoret ovat suhtautuneet turvallisuusopetukseen?
👀 Kurkkaa Pelastus ja ensihoito / sata.fi vastaukset ja heittäydy mukaan NouHätä!-hetkiin!
SPEKin koordinoimaa NouHätä!-turvallisuusopetusta on järjestetty jo 30 vuoden ajan yhteistyössä koulujen ja pelastuslaitosten kanssa. Palosuojelurahasto tukee kampanjan toteuttamista.
Videon tekstit:
NouHätä!-muistoja: Riskienhallintapäällikkö Mikko Puolitaival, Länsi-Satakunnan pelastuslaitos
Mikä hetki on jäänyt sinulle mieleen NouHätä!-kampanjan ajalta?
Korona-aika oli poikkeuksellinen ja pakotti innovatiivisuuteen. Tallensimme NouHätä!-oppitunnit miniluennoiksi YouTubeen ja toteutimme Satakunnassa koulutukset livestriimin avulla. Itse juonsin loppukilpailun suorana lähetyksenä helsinkiläisen videopajan kellarista käsin.
Miten NouHätä!-kampanja on muuttunut urasi aikana? Mikä on pysynyt samana?
Aiemmin kiersin pelastajana kouluilla pitämässä oppitunteja, nykyään vastaan enemmän kokonaisuudesta ja kehittämisestä. Väitöskirjatyön myötä olen tarkastellut NouHätää myös tutkimuksen näkökulmasta. Ydin on yhä sama: nuorille halutaan antaa tietoja, taitoja ja rohkeutta toimia.
Oletko nähnyt muutosta nuorten turvallisuuskäyttäytymisessä?
Nuoret ovat nykyään fiksuja ja tiedostavia, ja tietoa osataan hakea. Toisaalta kynnys käytännön tekemiseen, kuten alkusammutukseen tai elvyttämiseen, saattaa olla aiempaa korkeampi.
Minkä turvallisuusvinkin antaisit nuorille?
Uskalla toimia, kun havaitset vaaran tai näet jonkun olevan avun tarpeessa. Kaiken ei tarvitse mennä täydellisesti, m***a toimimatta jättäminen on yleensä huonoin vaihtoehto.
Jos NouHätä! pitäisi tiivistää yhteen sanaan, mikä se olisi?
Toimintavalmius
Kiitos NouHätä!-muistoista Satakunnan pelastuslaitos!