22/04/2026
Yhdistyksen uusi puheenjohtaja Leo esittäytyy juuri ilmestyneessä Allergia, Iho & Astma -lehdessä! 🤩
Leo sai 1-vuotiaana kiehuvasta vedestä vaikeita palovammoja ylävartaloonsa. Hänen perheensä on ollut alusta asti mukana Palovammayhdistyksen toiminnassa, ja nyt Leo on valittu vuoden 2026 alusta yhdistyksen puheenjohtajaksi.
Leo on kokenut Palovammayhdistyksen vuotuisen leirin Padasjoella todella tärkeäksi vertaistuen paikaksi. Leo kertoo, että leirillä vertaistuki tulee muun toiminnan sivussa, vähän kuin huomaamatta, ja sen tajuaakin ehkä vasta jälkikäteen. Leiri on ennen kaikkea mukavaa yhdessäoloa, makkaran paistoa, saunomista ja ajanviettoa hyvässä seurassa. Kukaan ei tule väkisin kyselemään tai pakota puhumaan vaikeista asioista. M***a tarvittaessa vertaiset ovat myös tukena, kuuntelevat ja auttavat.
Leon äiti Mari kertoo, että lapsen palovammassa raskainta olivat lapsen kivut ja syyllisyys. "Syyllisyyden kanssa kamppailu kesti vuosia, enkä tiedä, voiko siitä ikinä kokonaan vapautua, vaikka jossittelu on turhaa. Meille isoin apu ja henkinen tuki on ollut Palovammayhdistys."
Lapsena koettu palovamma ei enää juuri vaikuta Leon arkeen. "Kaikenlaista voi sattua, ja sen kanssa pitää vain oppia elämään. Pitää yrittää löytää valoisammat puolet kaikesta", Leo toteaa.
👉Lue koko juttu Allergia, Iho & Astma -lehdestä 2/2026! Lehti ilmestyy 24.4., ja tulee jäsenille suoraan postilaatikkoon.
Palovammayhdistyksen ajankohtaiset: www.facebook.com/suomenpalovammayhdistys