01/03/2026
Kuvat ja teksti Elisa Melasniemi
”Lyhyt Hanko-visiitti ja Länsisataman aurauslumen kaatopaikka. Satuin paikalle, kun kuorma-autosta dumpattiin satsi mereen. Olin paikalla kymmenen minuuttia ja sinä aikana myös toinen lavallinen päätyi mereen. Kuten kuvasta ja videoista voi päätellä, on tätä jatkunut jo tovin.
Hangon etelä- ja länsipuoleinen merialue on lähes kokonaisuudessaan luonnonsuojelualueita. Neljä suurta luonnonsuojelualuetta on aivan Länsisataman läheisyydessä ja lisäksi koko alueella on myös EMMA-status. Tiedossa on myös Hangon vesialueiden herkkyys, ainutlaatuisuus ja esimerkiksi uhanalaisten ja vaarantuneiden lajien olemassaolo.
Miten voi olla mahdollista, että aurauslumia hävitetään Itämereen, kun on varsin selvää, että mukana on myös muun muassa erilaisia muoveja, kemikaalipurkkia ja tiesuolaa. Tiesuolaa sisältää natriumkloridia, kalsiumkloridia, kaliumia ja atriumferrosyanidia. Mikään edellämainituista ei kuulu Itämereen.
Lainatakseni Hangon sataman mainintoja heidän ympäristöasioista ja arvoista: ”Hangon satamalle Itämeri on koti, josta kannamme huolta ja vastuuta.” Arvojen kohdalla kerrotaan näin: ”Hangon Satama Oy:n visio on olla: Ympäristöä kunnioittava...”. En tiedä miten nämä toteutuvat käytännössä kun Itämereen dumpataan sinne kuulumatonta materiaalia.
Kyseinen ja nykyinen toiminta on täydellistä piittaamattomuutta ympäröivää luontoa kohtaan ja älyllistä laiskuutta.
Olen tänään laittanut sähköpostia asiasta Hangon Satamalle, Hangon kaupungille, Suomen ympäristökeskukselle, John Nurmisen säätiölle, Baltic Sea Action Groupille, Hangon ympäristöyhdistykselle ja Tvärminnen eläintieteelliselle asemalle.”