Fins els anys 80, les festes majors del barri marítim del Serrallo sempre han estat acompanyades per diferents elements externs al barri com Bandes de Tambors llogades, el Magí de les Timbales, els Gegantons Negritos i els Nanos del consistori tarragoní, els Castellers Xiquets de Tarragona… i d’elements propis com el pas de Sant Pere o la Verge del Carme, aquest aspecte canviaría, doncs una comiss
ió de serrallencs sensibilitzats pel barri volien revifar-lo, en temes de seguretat, urbanització i sobretot en aspectes culturals.
És amb aquesta plataforma, anomenada “Salvem el Serrallo”, com varen néixer les diferents entitats culturals del barri de forma cronològica: la Colla Castellera Xiquets del Serrallo (1988), la Colla de Diables Voramar (1990) i la Colla Gegantera del Serrallo (1990), entre d’altres…
Durant el 1989, en una época de plena recuperació i creació d’elements festius associats a grups moguts per l’interés del poble en conservar les festes i tradicions catalanes i amb un augment intens de fal·lera gegantera als Països Catalans, es va encarregar la primera parella de gegants pròpia al barri del Serrallo a l’escultor Josep Agustí i Feliu, de Montblanc, el mateix autor d’altres elements com el Monument de la Familia Pescadora (Serrallo), l’Avi de la Rambla (Tarragona) o d’altres elements festius que realitzaría posteriorment com la Cucafera, la Víbria i els Gegants del Port, Sant Pere i Sant Pau, Torreforta…. El paper que havien de representar els gegants era clar, els oficis principals del barri marítim, ell sería un pescador i ella una peixatera, dels dissenys es va encarregar el mateix escultor. Abans de l’estiu de 1990 van arribar els gegants al barri i un grup de dones, amb Anna Caragol al capdavant, van posar fil a l’agulla per realitzar els vestits d’aquests dos nous gegants, dissenyats per l’Anna Caragol. El 24 de juny de 1990, festivitat de Sant Joan, es van presentar els dos gegants al barri en el marc d’una Trobada de Gegants. Els noms dels gegants, Pere i Carme, varen ser imposats pel mossèn Xavier Fort davant l’Esglèsia del barri, i representen els dos patrons del Serrallo. Els padrins de l’acte varen ser en Ricardo Pasto Domènec i la Josepa Annayo Domènec, veïns del barri, i els Gegants Moros de Tarragona. Una diada festiva molt especial on van participar els ja anomenats Gegants Moros de Tarragona, Gegantons Negritos de Tarragona, Gegant Carrasclet de Reus, Gegants de Calafell, Gegants del Pla de Santa Maria, Gegants d’Alcover, Colla Castellera Xiquets del Serrallo, els recent creats Diables de Voramar del Serrallo i els Gegants del Serrallo
Els anys següents a l’estrena, els gegants varen participar molt activament en les Festes del barri marítim (Sant Pere i la Verge del Carme), les Festes de la ciutat de Tarragona (Santa Tecla) i viatgant per tota Catalunya visitant pobles i ciutats on es realitzaren Trobades de Gegants, a més de la primera participació a la Ciutat Gegantera de Catalunya a Reus (1993)
Però, l’activitat gegantera es va anar fonent sobre els anys 1997-1999, on el nombre de membres (cada vegada més baix) es va veure molt afectat, obligant a deixar al Pere i la Carmeta arraconats al Local del C/ Salou de Tarragona. A partir dels anys 2000 i cap endavant, un nou grup de joves agafen força i decideixen revifar la Colla Gegantera, estrenant per les Festes de Sant Pere de 2003 la primera parella de Nanos del Serrallo, en Jaume “El Cagueta” i la Neus, construïts al Taller ART-TEMATIC del Morell. Van ser uns anys complicats ja que tornava a haver-hi mancança d’efectius, però a partir de l’any 2007 van començar a entrar progressivament jovent implicat amb la cultura popular tarragonina i amb moltes ganes de fer ballar i/o acompanyar els Gegants del Serrallo a tot arreu. L’any 2010 es va realitzar una Trobada de Gegants pel 20è aniversari de la parella. Aquell mateix any, aprofitant l’aniversari, es van realitzar noves samarretes de Colla, ja que les que hi havien fins ara des de la recuperació de la Colla ja no en quedàven pas. Es va decidir què a partir d’aquell any es celebraria una Trobada de Gegants anual, ja que fins ara hi han comptabilitzades al barri molt poques, i es realitzaria el diumenge més proper a la festivitat de la Verge del Carme, patrona del barri. Actualment la Colla està formada per una trentena de joves implicats amb la cultura popular serrallenca, gran part dels membres formen part d’altres entitats de caire cultural tarragoní (castells, esbarts, diables, timbals i bésties). Durant tot l’any es realitzen tot un seguit de sortides i activitats. A més dels típics intercanvis de sortida amb altres Colles tot viatjant per tot el mapa dels Països Catalans, la Colla participa i s’implica molt activament amb el barri en col·laboració amb l’Associació de veïns i altres entitats per les festes que s’hi realitzen: La Rebuda de la Flama del Canigó de Tarragona que es realitza al Serrallo d’ençà molts anys per la festivitat de Sant Joan, les Festes de Sant Pere amb la tradicional Processó i la Despertada nocturna dels Gegants, la Festa de la Verge del Carme, amb la Processó marítima i la Trobada de Gegants al barri. Des de l’any que es van presentar els Gegants del Serrallo, aquests participen a l’Arrencada de Gegants per les Festes de Santa Tecla de Tarragona.