ANTECEDENTS
L’ACF Olesa Sardanista és una entitat olesana amb prop de seixanta anys de història a la nostra vila. La formen un grup d’olesans motivats per la difusió , l’ensenyament i la preservació de la sardana com a ball i forma de relació entre les persones d’Olesa ja siguin natives, o nouvingudes . Per tant, és en aquest vessant: de l’ensenyament, la difusió i la preservació, que ens dec
idim a realitzar tota una sèrie d’activitats, per aconseguir aquests propòsits. Des de la nostra entitat creiem clau que tothom qui viu a la nostra vila conegui la dansa nacional de Catalunya,la sardana, i la formació musical que la interpreta, la cobla. És doncs per ells, nadius i nouvinguts, a qui va adreçat aquest projecte. CONTEXT I JUSTIFICACIÓ
El per què d’aquesta proposta és molt clara: veiem en els últims temps la poca motivació que desperta la sardana, no sols a la nostra Vila, sinó , arreu del País. Així doncs els nostres esforços aniran encaminats a intentar canviar aquesta dinàmica i aconseguir un major ambient sardanista a la nostra Vila. Aquest esperit inquiet i amb ganes de continuïtat és el que ens ha fet decidir du a terme un seguit , algunes, de ja molt tradicionals, en la nostra trajectòria com entitat, com pot ser l’Aplec de la Sardana, com d’altres més recents, com l’Aplec d’hivern, intentant donar una regularitat de temps durant l’any, fet que quedarà clar en l’apartat de la Cronologia. Volem que la sardana esdevingui centralitat de la vida cultural olesana, i també, que sigui una normalitat dins d’aquest vida, no un fet excepcional i esporàdic. Fer d’ Olesa plaça sardanista important dins del territori català, és un dels objectius que tenim des de fa uns anys. Creiem que amb les nostres activitats ho podem aconseguir, fent ballades atractives i buscant dates favorables dins el calendari sardanista nacional. Si bé , la resposta dels locals és molt positiva, gràcies a la feina feta aquests darrers anys per l’entitat, desitgem poder fer partícips a la gent de fora del bon caliu sardanista que tenim. Estem convençuts que amb tot el seguit d’activitats que tenim previstes realitzar, i la resposta que els nostres vilatans darrerament tenen envers la sardana, aconseguirem els nostres objectius. DESTINATARIS
Com ja he fet referència en l’apartat anterior els destinataris d’aquest projecte són totes aquelles persones que viuen a la nostra vila, ja siguin nadius o nouvinguts , tant de la resta de l’estat com d’altres països independentment del seu gènere, tant poden ser homes com dones. Això vol dir que aquells que no siguin d’Olesa no poden participar-hi?? NO, com diem en l’apartat dels objectius, la nostra entitat s’ha proposat arribar al màxim de gent d’arreu del País. Per posar un exemple, des de ja fa una bona colla d’anys s’edita una agenda conjunta amb la resta de poblacions del Baix Llobregat Nord, per coordinar les activitats sardanistes de la zona, i d’aquesta forma els vilatans d’aquestes poblacions estant informats i poden gaudir de moltes més activitats sardanistes. En l’apartat de Difusió explicarem àmpliament com ho farem. Els nens, futur del nostre País i de la nostra Cultura, són una part molt important a tenir en compte, és per això, que una bona part de les nostres activitats van adreçades a ells. OBJECTIUS
Augmentar la participació en els actes sardanistes realitzats a la nostra vila. Ser eina de integració per a tothom que conviu a Olesa, tot i ser de procedències diferents. Ser un referent d’actes sardanistes al Baix Llobregat Nord, i a la resta del País. En definitiva aconseguir un major ambient sardanista a Olesa, fent de la sardana un mitjà integrador. Tots aquest objectius els aconseguirem, intentant introduir-nos en sectors de la societat que, ara per ara, no se senten interessats per les sardanes. Per exemple,posant-nos en contacte amb les entitats d’immigrants de la vila,com amb els serveis socials, que fan de mitjà entre les entitats i els col•lectius d’immigrants.( La nostra entitat ja fa anys, des de que s’ha començat a fer, participa en la mostra intercultural, que organitza la regidoria de serveis socials ). Evidentment, no solament es vol apropar la sardana a la immigració , també a la gent nativa, però, que per qualsevol motiu la sardana no l’ha motivat mai , d’aquí la importància dels cursets en si,i la resta d’activitats relacionades amb ells,com els tallers al carrer, per exemple. D’aquesta forma aconseguirem crear ambient de grup. Ho trobem fonamental, en els darrers anys ens hem adonat que el grup és molt important, ja que, l’ambient que es va creant entre tots els participants cada vegada és millor. Si aconseguim tenir un grup força nombrós i ben cohesionat, podrem aconseguir molt més fàcilment els nostre objectiu final,que no és més, que la gent conegui i estimi la sardana, fent-se-la seva. És cert que els cursets a petits i grans no formen part d’aquest projecte, però el fet de fer-los i tenir un grup nombrós de balladors a les ballades des de un inici, fa que la resta de gent s’animi a participar-hi. És molt normal d’anar a ballades d’arreu, i trobar-te que,sols els organitzadors de la ballada que són de la població. Amb els cursets aconseguim tenir d’entrada trenta o quaranta balladors d’olesa de bon començament. L’ idioma no és el nostre principal objectiu, però el català és el que es fa servir per realitzar totes les nostres activitats, així totes les relacions de grup, i amistats que resulten de les diferents activitats són en català. La difusió de les nostres activitats, ja sigui cartellatge, premsa local i comarcal, ràdio o xarxes socials, també es fa en llengua catalana. Amb això, intenten posar el nostre petit gra de sorra amb la dinamització i la difusió de l’ús social del català. Com he dit abans , el nostre principal objectiu és el de promocionar el màxim la sardana, però, mentiríem si no diguéssim que amb el nostre projecte un dels objectius a aconseguir és el treball transversal, tan amb l’ajuntament com amb altres entitats de la nostra Vila. Per exemple, l’ajuntament organitza tres ballades de sardanes, Sant Jordi, Festa Major i Onze de Setembre, nosaltres per complementar aquestes ,dins del nostre projecte, també ne organitzem pel mes de Gener, de Febrer, Març, Maig, Juny per Santa Oliva( festes de la patrona), pel Juliol, Agost, per l’Octubre, i pel Novembre. D’aquesta manera hi ha ballades de sardanes amb cobla, tots els mesos de l’any, exceptuant el mes de Desembre que tenim el Concert de Nadal. Un dels altres objectius que ens plantegem sempre és el de tenir una bona relació, i una bona col•laboració amb la regidoria de cultura, com també amb tot l’Ajuntament. Per això intentem participar en totes les reunions de treball, i en tots els Consells Sectorials de Cultura a què se’ns convoca. A part d’això, si se’ns demana de col•laborar amb activitats que programa l’ajuntament, com poden ser les seves ballades de sardanes, des de la nostra entitat sempre estem disposats a col•laborar-hi, com també en altres activitats que pot organitzar l’ajuntament, actes de Sant Jordi, Fira d’entitats, trobada intercultural......
Si una cosa tenim clara a la nostra entitat és que la unió fa la força, per tant, intentem de organitzar conjuntament, o, si nó, col•laborar amb altres entitats per duu a terme activitats, per exemple, els sardaballs, activitat que s’ha consolidat dins del nostre calendari , és una activitat complementària dels cursets,però oberta a tothom, i està organitzada conjuntament amb la UEC, l’animació infantil del mes de Maig, és un espectacle de Xarxa que nosaltres fiancem, el mes d’octubre organitzem conjuntament amb la CAL( Coordinadora d’associats per la llengua) la Mostra de Cultura Popular, on hi ha moltes altres entitats que també i participen, és més, l’esbart balla amb cobla, per que els sardanistes renunciem a la quantitat de sardanes d’una ballada convencional per poder-hi afegir ballets. Per tant, queda entès que qui paga la cobla és Olesa Sardanista. I així moltes de les nostres activitats. Es podria pensar que les sardanes sempre són iguals, però, des de la nostra entitat intentem buscar noves formes d’atreure la gent. També organitzant tallers per la canalla al carrer, veiem que és molt difícil competir amb la gran oferta d’activitats extraescolars, però un taller puntual, doncs si, els pares porten els nens a fer-lo. Bé, en definitiva treballar per la sardana de la millor manera possible, juntament amb d’altres entitats i també amb l’Ajuntament.