Cuidem Cabanyal-Canyamelar

Cuidem Cabanyal-Canyamelar Associació Veïnal del Cabanyal-Cabanyamelar per un barri on capiguem totes i tots.

NOTA DE PREMSA - Multades dues veïnes de Cuidem Cabanyal-Canyamelar amb la llei mordassa per una assemblea pública sobre...
24/02/2026

NOTA DE PREMSA - Multades dues veïnes de Cuidem Cabanyal-Canyamelar amb la llei mordassa per una assemblea pública sobre les vivendes turístiques en 2024

LLEI MORDASSA CONTRA UN ACTE VEÏNAL

[Imatge de l'assemblea veïnal sobre la turistització del Cabanyal-Canyamelar, Pl. Lorenzo de la Flor, 4 de maig de 2024]

- L’associació veïnal Cuidem el Cabanyal-Canyamelar denuncia que dos de les seues sòcies i veïnes del barri han estat finalment multades amb altres tres persones més, després de ser assenyalades per la Policia Nacional com a organitzadores al maig de 2024 d’una assemblea pública en la qual es va parlar sobre la problemàtica causada per la proliferació de vivendes turístiques al barri.

- Cuidem Cabanyal-Canyamelar afirma que hi va haver excés zel i una actuació desproporcionada i innecesària per part de la Policia Nacional, amb voluntat de reprimir l’ús de l’espai públic com a lloc de trobada per estar informat i pensar col·lectivament alternatives a uns processos que estan destruint el teixit humà i la personalitat del barri.

- Cuidem organitza una jornada de solidaritat per donar suport econòmic a aquestes veïnes el pròxim dissabte 28 de febrer a l’hort urbà Cabanyal-Horta, on hi haurà una paella i una subhasta artística.

El 4 de maig de 2024 es va celebrar una assemblea veïnal oberta a la plaça Lorenzo la Flor per parlar del creixent impacte de la proliferació de vivendes turístiques al barri del Cabanyal-Canyamelar i pensar en formes de contrarestar-ho. L’acte, al qual van acudir unes poques desenes de persones, va estar convocat pel Sindicat de Barri del Cabanyal i per l’associació veïnal Cuidem Cabanyal-Canyamelar, i com en multitud d’ocasions que es convoquen activitats que no poden entorpir el trànsit ni de vehicles ni de persones, com és el cas de la dita plaça, no va ser comunicat a Delegació de Govern. Aquesta assemblea va celebrar-se un parell de dies després de l’acció directa conjunta de les dues associacions en què van visibilitzar directament amb esprai sobre el terra dels carrers del Cabanyal-Canyamelar la presència de centenars d’habitatges turístics, acció que va generar molt debat al voltant de la turistització.

Després de la celebració de l’assemblea, que va transcórrer amb la més absoluta tranquil·litat, agents de la unitat de la Policia Nacional desplegada al lloc van demanar la identificació a algunes persones simplement perquè van prendre la paraula per presentar l’assemblea i també a una persona que va gravar l’acte amb una càmera. Dies després van rebre als seus domicilis notificacions procedents de Delegació de Govern on se les acusava personalment de ser els organitzadors d’un acte a l’espai públic sense haver-lo comunicat prèviament a la policia, i se les comunicava l’obertura d‘un procediment sancionador segons la Llei de Protecció de la Seguretat Ciutadana (més coneguda com a “llei mordassa”) amb multes per infraccions lleus de 200€. Un total de cinc persones van rebre aquestes propostes de sanció.

Assessorades per les esmentades associacions, aquestes veïnes han anat recorrent les diferents fases del procediment sancionador fins que han esgotat aquesta via i fa pocs dies van veure’s obligades a pagar les multes imposades. Només una de les persones sancionades per l’assemblea del 4 de maig, la coneguda activista pel dret a la vivenda “La Mataobras”, ha decidit continuar recorrent i presentar una demanda als jutjats contenciosos-administratius.

Per arreplegar els diners de les multes, Cuidem Cabanyal-Canyamelar ha organitzat per al pròxim dissabte 28 de febrer una jornada de solidaritat a l’hort urbà Cabanyal-Horta, que consistirà en una paella i una subhasta d'obres d’art donades per diversos artistes.

Cuidem Cabanyal-Canyamelar porta alertant des de la seua creació fa vuit anys del processos d’elitització que s’estan donant al barri del Cabanyal-Canyamelar amb l’expansió descontrolada de l’habitatge turístic i vacacional, i les conseqüents dificultats dels veïns i veïnes més vulnerables per a pagar uns lloguers desorbitats. Per a Cuidem, l’últim pla urbanístic municipal, el Pla Especial del Cabanyal (PEC), no fa més que agreujar aquesta situació.

A més de l’esmentada assemblea i l’acció de senyalització de vivendes turístiques, Cuidem ha organitzat diverses taules rodones sobre aquestes qüestions en els últims anys, amb representants d’altres associacions veïnals de barris de València afectats, amb metgesses que aborden els efectes sobre la salut de la turistització o amb activistes que donen eines per impedir la instal·lació de vivendes turístiques a través del estatuts de les comunitats de veïns, com La Mataobras.. També va promoure Cuidem el manifest “Per un urbanisme que cuide el Cabanyal”, recolzat per noms del món acadèmic, la cultura, i els moviments socials, on feia una crida a repensar en profunditat el PEC, i a tindre en compte els milers d’al·legacions ciutadanes raonades, baix el principi que tot el barri siga considerat una unitat cultural i històrica compacta.

El manifest de Cuidem també alertava que el pla urbanístic municipal, el PEC: “És turísticament depredador del paisatge i de les persones, perquè planteja un hotel de 15 altures descomunal per a un barri amb forta i reconeguda personalitat històrica, i no posa fre a una realitat sagnant: la proliferació d'apartaments turístics legals i il·legals , que expulsen la gent que ja habita i fa el barri, vol arrelar -s'hi i n’encareix la vida. Segons un informe de l’Ajuntament que ha presentat el Consell Municipal de Turisme, el Districte Marítim és on més creix la vivenda d’ús turístic: entre 2017 i 2019 ho ha fet un 263%, i 4 de cada 10 són il·legals. El PEC també viola la llei urbanística principal de la Generalitat, en plantejar tota una nova ciutat dins del barri de més de 1100 vivendes noves, de fins a 6 altures en alguns punts. És rotundament fals que el pla obligue a fer 3 altures en tot el barri. A més, en una zona amb el major patrimoni públic abandonat ja existent i en una ciutat, València, la població de la qual no creix”.

Cuidem insisteix en demanar que l’Ajuntament no “venga” a la indústria turística la façana marítima del barri i es faça càrrec del cost del pla urbanístic com a forma de saldar el “deute històric” que té amb el barri del Cabanyal per dècades de polítiques de destrucció i abandonament.

Cuidem continua considerant com a línies roges del tot inacceptables alguns dels projectes continguts al PEC. En concret, la demolició dels Blocs de Portuaris sense abans haver garantit el dret a l’habitatge a totes les persones que viuen allà (i no sols als propietaris), la destrucció dels horts comunitaris adjacents (Cabanyal-Horta) en la seua forma actual per a construir edificis, la construcció d’un hotel i centre comercial de 15 plantes a l’actual solar d’Eugenia Vinyes, i la manca de límits eficaços contra la proliferació de l’habitatge turístic que ja està expulsant del barri el veïnat més vulnerable.

Associació Veïnal Cuidem Cabanyal-Canyamelar
www.cuidemcabanyalcanyamelar.org
[email protected]
(fb) (x) (ig)

PAELLA I SUBHASTA EN SOLIDARITAT AMB LES VEINES MULTADES PER L'ASSEMBLEA CONTRA LES VIVENDES TURÍSTIQUES El 4 de maig 20...
11/02/2026

PAELLA I SUBHASTA EN SOLIDARITAT AMB LES VEINES MULTADES PER L'ASSEMBLEA CONTRA LES VIVENDES TURÍSTIQUES

El 4 de maig 2024 en la plaça Lorenzo la Flor van ser multades aplicant-les la llei mordassa dos persones de la nostra associació veïnal Cuidem Cabanyal-Canyamelar i també d'altres entitats del barri. Aquestes persones van ser identificades per la Policia Nacional com a organitzadores de l'acte, una assemblea oberta en un espai públic en la qual s'informava al veïnat de com protegir-se de les vivendes turístiques amb l’estatut de la comunitat de veïnes.

DEFENDRE EL DRET DEL VEÏNAT A ESTAR INFORMAT ES REPRIMÍS I PENALITZA. Així i tot, no deixarem de cuidar a les nostres veïnes.

Per recollir els diners de les multes farem una paella i una subhasta d'obres d’art el pròxim dissabte 28 de febrer en Cabanyal Horta. La subhasta serà possible gràcies a la solidaritat d'un grapat d’artistes que fan donació de les seues obres.

Si finalment hi ha un excedent de diners es donaran a la colònia de gats de Cabanyal Horta.

Per favor, si vens fes la reserva al 670409827 per a poder facilitar l’organització i garantir que tingues plat.

Boníssima assistència ahir a la nit per a gaudir de la mini-série "L'arquitecta" i el curt "Gastos incluidos", dues visi...
26/07/2024

Boníssima assistència ahir a la nit per a gaudir de la mini-série "L'arquitecta" i el curt "Gastos incluidos", dues visions distòpiques però satíriques sobre el salvagisme del mercat immobiliari i les seues "creatives solucions" al problema de l'habitatge i la progressiva deshumanització de la societat.
Amb aquesta quarta sessió tanquem el cicle de cinema a la fresca d'enguany sobre turisme, barri i habitatge. Tornarem el juliol que ve amb més cinema per a reflexionar sobre el barri i la ciutat en la que volem viure.
Moltes a gràcies una vegada més a la Zona Santiago per cedir-nos amablement l'espai i a Sistema del Solar pel suport tècnic.

🎬 🍿🌜    I demà ja tanquem el nostre cicle de pel·lis per a fomentar des del cinema un pensament crític sobre el turisme,...
24/07/2024

🎬 🍿🌜
I demà ja tanquem el nostre cicle de pel·lis per a fomentar des del cinema un pensament crític sobre el turisme, barri i habitatge. Acabem amb una distopia inquietant per no semblar tan llunyana, plena d'humor negre que satiritza l'actual estat de coses sobre el dret a l'habitatge i la precarietat de la vida a les grans ciutats i les "creatives" "solucions" que genera el salvagisme del mercat immobiliari. "L'arquitecta", de la directora noruega Kerren Lumer-Klabbers és una mini-série de quatre capítols de menys de 20' que projectarem seguits en versió original amb subtítols en espanyol a partir de les 22:00h.
Com sempre vos recomanem que porteu la vostra cadira o seient i vos esperem des de les 21h per si voleu fer sopar de pa-i-porta a la nova Zona Santiago (C/ Remonta amb Barraca, entrada per Av. Tarongers 44).
També tenim a la vostra disposició pancartes per al vostre balcó "+1 turista = -1 veïna", "Menys formigó i més rehabilitació" i "No a l'hotel-hito"
Entrada lliure.

23/07/2024

👁️👁️ Si no poguéreu assistir, vos oferim per ací el vídeo de la xerrada del passat dimarts 9 de juliol a les 19:30 al Centre Cultural l'Escorxador sobre els efectes de la turistificació sobre la salut amb la Dra. de Medicina Familiar del Centre de Salut Serreria I Luz Vázquez i les dos metgesses residents Elena Lozano i Almudena Núñez.

La xerrada de les doctores es va centrar en les dimensions socials i comunitàries de la salut, i en com pot afectar a la salut la destrucció de les xarxes comunitàries, la substitució del veïnat per turistes i les dificultats en l'accés a l'habitatge que provoca la preponderància dels apartaments turístics.

També podeu trobar i descarregar el vídeo sencer en aquesta adreça:

https://archive.org/details/com-afecta-el-canvi-de-veinat-a-turistes-en-la-salut-del-nostre-barri

Ahir dijous tercera nit del Cinema, frescor i ciutat, el cinema a la fresca de Cuidem Cabanyal-Canyamelar a la nova Zona...
19/07/2024

Ahir dijous tercera nit del Cinema, frescor i ciutat, el cinema a la fresca de Cuidem Cabanyal-Canyamelar a la nova Zona Santiago, gaudint de BAIT, una joia de cinema en estat pur filmada amb una càmera Bolex de pel·lícula de 16mm sense presa de so que demostra que no calen efectes especials, ni cgis ni tecnologia digital per fer el que ha de fer el cinema, que és contar-nos històries en les que ens veiem representats.
Moltes gràcies al públic assistent per donar suport a aquesta iniciativa veïnal totalment auto-organitzada i ens veiem dijous que ve per veure l'última pel·li: L'arquitecta.

Continuem el     de Cuidem Cabanyal-Canyamelar per a pensar el turisme, el barri i el dret a la vivenda a través del cin...
17/07/2024

Continuem el de Cuidem Cabanyal-Canyamelar per a pensar el turisme, el barri i el dret a la vivenda a través del cinema. Demà dijous 18 de juliol serà la tercera sessió (recordeu que la projecció és a les 22h) i torna a ser de temàtica netament turística amb la projecció de la molt premiada i molt elogiada: BAIT (Esquer/cebo). Un clàssic modern de 2019 segons la crítica per la seua tècnica retro i estil narratiu. BAIT ens ajudarà a pensar en els efectes i els conflictes causats per la transformació turística sobre les formes de vida comunitàries tradicionals, com la d'aquest poblet mariner de la regió anglesa de Cornualles retratat en la pel·lícula, un cas amb ressonàncies cabanyaleres evidents... ;)

BAIT es projectarà a les 22h en versió original en angles amb subtítols en espanyol com sempre a la nova Zona Santiago (Entrada per Av. Tarongers 44) però l'espai s'obrirà des de les 21h per si voleu sopar allà abans de la pel·li.

Recordeu portar la vostra cadira!
Entrada lliure

La turistificació perjudica la salut: xerrada de la Dra. Luz Vázquez a l'EscorxadorGran assistència el passat dimarts 9 ...
11/07/2024

La turistificació perjudica la salut: xerrada de la Dra. Luz Vázquez a l'Escorxador

Gran assistència el passat dimarts 9 de juliol a les 19:30 al Centre Cultural l'Escorxador per a conversar sobre els efectes de la turistificació sobre la salut amb la Dra. de Medicina Familiar del Centre de Salut Serreria I Luz Vázquez i les dos metegesses residents Elena Lozano i Almudena Núñez.

La xerrada de les doctores es va centrar en les dimensions socials i comunitàries de la salut, i en com pot afectar a la salut la destrucció de les xarxes comunitàries, la subtitució del veïnat per turistes i les dificultats en l'accés a l'habitatge que provoca la preponderància dels apartaments turístics.

Més de la meitat de l'acte va consistir en un torn de paraula obert on molts dels assistents van poder compartir les seues vivències i propostes d'actuació.

Prompte vos oferirem la gravació en vídeo de la xerrada que vam fer.

    Continua el nostre cicle de pel·lis sobre turisme, barri i habitatge amb una nit de cinema d'animació. Hem decidit a...
09/07/2024


Continua el nostre cicle de pel·lis sobre turisme, barri i habitatge amb una nit de cinema d'animació. Hem decidit avançar mitja hora la projecció i a partir d'ara serà A LES 22H (no a les 22:30h). El pròxim dijous 11 de juliol serà una sessió especialment dedicada al públic infantil-juvenil, amb "JACOB, MIMI I ELS GOSSOS DEL BARRI" (2019) 71', d'Edmonds Jansens, on els seus protagonistes, un xiquet i una xiqueta, decideixen posar fre a l'especulació immobiliària i la gentrificació que amenaça el seu barri, amb una inestimable ajuda canina. La sessió es completarà amb dos curts d'animació: AUTOSAURIUS REX i THE FLYING SAILOR.
Com sempre vos recomanem que porteu la vostra cadira o seient i vos esperem des de les 21h a la nova Zona Santiago (entrada per Av. Tarongers 44).
Entrada lliure.

Los barrios donde vivimos se están llenando de pisos y bajos turísticos. El impacto que esto tiene entre los vecinos es ...
07/07/2024

Los barrios donde vivimos se están llenando de pisos y bajos turísticos. El impacto que esto tiene entre los vecinos es enorme, ya no solamente por la incomodidad del ruido, sino por las consecuencia en la salud.

El encarecimiento de la vivienda y la falta de comunidad dentro de los barrios produce un empeoramiento de salud mental y física.

Si quieres entender cómo puede afectar a la salud la turistificación, hablaremos de ello con la. Dra. Luz Vazquez, del Centro de Salud Serrería I, el próximo martes 9 de julio a las 19.30h en el Centro Cultural l’Escorxador.

  Comencem fort el cinema a la fresca de Cuidem Cabanyal-Canyamelar sobre barri, turisme i vivenda amb una de por i terr...
03/07/2024

Comencem fort el cinema a la fresca de Cuidem Cabanyal-Canyamelar sobre barri, turisme i vivenda amb una de por i terror: Veneciafrenia, d'Álex de la Iglesia.

Por i terror com els que ens provoca la turistificació i gentrificació del barri, amplificades i afavorides per un urbanisme com el contingut al Pla Especial del Cabanyal-Canyamelar (PEC), que converteix la part protegida del barri en un museu per al turisme on ja no ens podem permetre viure i la façana marítima del barri en terreny de caça per als voltors de la indústria de l'oci i els hotels...

Una cinta de 98 minuts plena d'esglais, ensurts, sobresalts i humor negre, que en sí mateixa és un acudit macabre sobre el problema del turisme massiu i el conflicte que crea amb les comunitats locals, en un cas especialment sagnant (perdó) com el de Venècia. Alguns estudis conclouen que el cinema de terror pot actuar com una via per al aprenentatge i la regulació emocional, sempre respectant les recomanacions d'edat. En aquest cas, avisem a mares i pares que la pel·li és no recomanada a menors de 16 anys, per la molta sang i les imatges explícites que hi apareixen.

Com els pròxims dijous de juliol, vos esperem a la nova Zona Santiago (Av. Tarongers 44, amb C/ Progrés i C/Remonta, Cap de França), des de les 21:30. Les projeccions comencen a les 22:30h.

Entrada lliure. No oblideu portar la vostra cadira o seient!!

Dirección

El Grao De Valencia

Notificaciones

Sé el primero en enterarse y déjanos enviarle un correo electrónico cuando Cuidem Cabanyal-Canyamelar publique noticias y promociones. Su dirección de correo electrónico no se utilizará para ningún otro fin, y puede darse de baja en cualquier momento.

Compartir