Sømandsmissionen

Sømandsmissionen Sømandsmissionen skaber relationer, services og tryghed i den maritime verden og samfundet gennem diakoni, personlige møder og høj faglighed.

Af Niels RasmussenDet nye “Rundt om Sømandsmissionen 2026/2027” er landet.På forsiden er Marianne fra Filippinerne, som ...
18/06/2026

Af Niels Rasmussen
Det nye “Rundt om Sømandsmissionen 2026/2027” er landet.
På forsiden er Marianne fra Filippinerne, som Sara Pedersen og jeg mødte på et tankskib i København i marts måned.
Da jeg så forsiden, måtte jeg lige sende et foto og skrive lidt med Marianne, og hun svarede hurtigt 😊
De ligger lige nu for anker ud for Holland, inden turen går til UK. Men så er der lidt tid til at fiske.
Vi bruger blandt andet “Rundt om Sømandsmission” til uddeling ved foredrag og infomøder.
Har din forening, menighed eller hvilken gruppe du er med i, lyst til et foredrag eller infomøde incl. magasinet så kontakt hovedkontoret på: [email protected]

Eller book en person på:
https://somandsmissionen.dk/foredrag-og-moder/

Hvis det bliver med mig, kan det være du får den lange udgave af “Marianne historien”😊
Til efteråret har jeg et infomøde ved Maritim Kulturuge i Korsør sammen med min kollega Hanna Pedersen i forbindelse med, at vi ligger i Korsør havn med Bethel. Ellers er der infomøder i kalenderen forskellige steder som Y’s Mens Club, en menighed, et sognemøde - men der er plads til flere.

🌟 En ny kollega er kommet om bord!Vi er så heldige at kunne byde velkommen til Maria Popp Jensen, som er vores nye bogho...
16/06/2026

🌟 En ny kollega er kommet om bord!

Vi er så heldige at kunne byde velkommen til Maria Popp Jensen, som er vores nye bogholder i Sømandsmissionen.

Efter en årrække i en økonomistilling hos DBI er Maria vendt tilbage til Jylland, hvor hun kan være tættere på familien – og det er vi glade for, for nu er hun en del af vores hold!

Vi ser frem til et godt samarbejde og til alt det, Maria kommer til at bidrage med i hverdagen.

Hjælp os med at byde hende velkommen! 👏😊

En kop te og et varmt møde ved rejebåden🦐🦐⚓☕🇬🇱Frivillig missionær Helle fik en hyggelig samtale over en kop te ved rejeb...
13/06/2026

En kop te og et varmt møde ved rejebåden🦐🦐⚓☕🇬🇱
Frivillig missionær Helle fik en hyggelig samtale over en kop te ved rejebåden i Ilulissat i går fortæller hun. "Det er i de små møder og de gode samtaler, at relationer bygges og vi oplever igen og igen, at vi er meget velsete og hjerteligt velkommen" for tæller hun. Helle er frivillig hen over sommeren og arbejder ud fra hotel SØMA i Ilulissat. Du kan være med til at bede for arbejdet på havnene i Grønland.🙏

Samtaler på havnen, skibsbesøg og fængselsbesøg - det er nogle af de spændende opgaver, som de nye VOLONTØRER skal stå i...
10/06/2026

Samtaler på havnen, skibsbesøg og fængselsbesøg - det er nogle af de spændende opgaver, som de nye VOLONTØRER skal stå i, når de lander på SØMA i Grønland i løbet af juli. De blev klædt godt på til introdag forleden og er klar til de nye oplevelser som venter dem. Bed for dem og for arbejdet på SØMA 😀⚓🇬🇱 😀😀😀😀😀(Fra venstre: Martin, David, Thea, Simon og Ingrid)

Af Niels RasmussenDa jeg i dag sad i bilen efter sidste stop på min tur, tænkte jeg på et tidspunkt - “Du sidder vist og...
03/06/2026

Af Niels Rasmussen
Da jeg i dag sad i bilen efter sidste stop på min tur, tænkte jeg på et tidspunkt - “Du sidder vist og smiler”, og det blev ved. Da jeg var hjemme, måtte jeg lige tjekke i bakspejlet, om det var rigtigt 😊
Tænk at have et job, hvor man kan være glad, når arbejdsdagen begynder og slutter. Hvis du vil vide hvorfor så læs her:
Dagen startede hos SEA HEALTH & WELFARE som er en organisation som hjælper danskflagede skibe med arbejdsmiljø, velfærd , kurser med mere. Jeg har fået et godt samarbejde med dem, som de danskflagede skibe nyder godt af. I dag fik jeg diverse spil med mere af Jesper på kontoret i Rødovre.
I Gilleleje blev fiskeriforeningen besøgt med en stak Waves til fiskerne, og da jeg afleverede Waves på havnekontoret, spurgte jeg til “en overnatning” med vores skib Bethel, når vi i august flytter Bethel fra Jylland til Køge - “I er velkommen, I ringer bare om morgenen”.
Så blev besætningen på et par skibe besøgt ved Stålvalseværket i Frederiksværk.
Senere blev et par mænd besøgt i et fiskeskur i nærheden af Hundested - “Dejligt du kommer med Waves, det vil jeg gerne læse, og velkommen igen næste gang”.
Så blev det til en lille snak ved en af fiskekutterne.
Flere Waves afleveret på kontorer, og så et beøg på det danskflagede Saturn Aps Et af de skibe, der kan nyde godt af mit samarbejde med Sea Helth & Welfare, og som Robert og Benjie ombord godt kendte til.
Undervejs i dag blev der også sms’et med ung frivillig, som måske gerne vil med ombord på Bethel nogle dage til sommer.
Desuden lavet aftale med en velfærdsmedarbejder i et af verdens største rederier, som jeg havde tilbudt kunne få Waves - “Tak. Ja det vil jeg da gerne, det er da rart at følge med, i hvad I laver, og hvordan det står til til søs 😊”
Derudover lidt sms med en kaptajn.
Og sidste stop var hos lederen af Røde Kors Nørkleklub i Slangerup, Kirsten, hvor jeg fik 100 stk. strik med hjem, som skal bruges til julegaver til de søfarende…
Nu kan du måske forstå, hvorfor jeg smilede hele vejen hjem?
Kunne du tænke dig sådan et job krydret med “tid hjerte og tro” overfor søfarende og fiskere og mennesker i deres nærhed?
Så ring til min chef Nicolaj Wibe 23 69 96 64 - måske har han en venteliste, som du kan blive skrevet på 😊
Vi er en 9-10 stykker af min slags i Grønland og Danmark.

Af Niels RasmussenI dag blev 150-års jubilæum for sømandsmission fejret på Nyhavn og i Sømandshjemmet/Hotel Bethel.Det f...
19/05/2026

Af Niels Rasmussen

I dag blev 150-års jubilæum for sømandsmission fejret på Nyhavn og i Sømandshjemmet/Hotel Bethel.
Det foregik med musik, gudstjeneste og reception. Det var meget festligt med ca. 100 deltagere, og vi blev mindet om, at der der i 1876 var masser af søfarende i Nyhavn, nu er der flere turister.
Men der er stadig masser af søfarende i København i løbet af året i havnene ved Prøvestenen, Amagerværket, Frihavnen og i forbindelse med krydstogtbesøg.
Alene med sidstnævnte kommer ca. 200.000 søfarende som servicerer de ca. 880.000 turister, som ventes at komme i 2026 med 312 krydstogtskibe.
Andreas Wollesen gik i land fra Amerika i 1876, og begyndte sømandsarbejdet i Nyhavn, ved at gå ombord på skibene.
Her 150 år efter går vi stadig ombord på skibene i København, for at dele tid, hjerte og tro med de søfarende ved at lytte til dem og tale med dem.

Henriette Kiilerich Mikkelsen nyder sin sidste tid som sømandsmissionær i Sisimiut, hvor hun har været siden 2022. Hun h...
13/05/2026

Henriette Kiilerich Mikkelsen nyder sin sidste tid som sømandsmissionær i Sisimiut, hvor hun har været siden 2022. Hun har i sit arbejde mødt adskillelige søfolk, frivillige og besøgende på og omkring SØMA: ”Det har betydet mere, end ord kan beskrive” fortæller hun. ”Jeg har fået lov til at møde så mange mennesker, delt fællesskab, samtaler og liv med mange. Sisimiut og Grønland har sat spor i mig. Jeg tager mange stærke minder og gode oplevelser med mig videre, som jeg vil se tilbage på med stor glæde og taknemmelighed. Nu er tiden kommet til igen at trække teltpløkkerne op og vende tilbage til Danmark, hvor et nyt kapitel venter.”
Henriette er ansat indtil udgangen af maj, hvorefter hendes stilling er ledig. Læs mere her, hvis du er nysgerrig på Henriettes stilling https://somandsmissionen.dk/2026/02/25/velfaerds-og-diakonikoordinator-til-sisimiut/

Henriette er ansat indtil udgangen af maj, hvorefter hendes stilling er ledig. Læs mere her, hvis du er nysgerrig på Henriettes stilling https://somandsmissionen.dk/2026/02/25/velfaerds-og-diakonikoordinator-til-sisimiut/

Af Niels RasmussenI 1840’erne blev der født en dreng i Maribo, som blev døbt Andreas Wollesen. Efter opvæksten og uddann...
13/05/2026

Af Niels Rasmussen
I 1840’erne blev der født en dreng i Maribo, som blev døbt Andreas Wollesen. Efter opvæksten og uddannelse til murer på Lolland udvandrede han til Amerika.
Men 14. maj 1876 kom han hjem igen. Han gik i land i Nyhavn, København og blev pioner og banebryderen for Sømandsmissionen i Danmark.
Bestyrelsen for Sømandshjemmet/Hotel Bethel i Nyhavn markere det ved at invitere til 150 års jubilæum i Nyhavn tirsdag d. 19/5.
Se invitationen på billedet, og del den eventuelt med venner i København.
NB: Jeg ved ikke hvad skibet bliver lastet med til receptionen i Nyhavn. Du må selv komme og se - og måske smage 😊

Af Niels RasmussenI dag havde jeg fornøjelsen af at genåbne Sefarers Corner i Kalundborg i forbindelse med de og Kalundb...
02/05/2026

Af Niels Rasmussen
I dag havde jeg fornøjelsen af at genåbne Sefarers Corner i Kalundborg i forbindelse med de og Kalundborg Søfartsmuseum er flyttet til nye lokaler.
I indflytningsgave fik de en model af Dansborg II fra Sømandsmissionen, da den ikke skal med til Sømandsmissionens nye kontorlokaler i Århus.
Dansborg II blev bygget til Dannebrog rederi i 1920, i dag hedder rederiet Weco.
Det blev en festlig dag i Kalundborg med vores samarbejdspartnere der. Editha og Jens Christian Seeberg, som er frivillige, besøger skibe i Kalundborg havn. Det har de nu gjort i 30 år, og de har mulighed for at tage søfarende med til samtale, kaffe med mere i Seafarers Corner.
ITF London har støttet Seafarers Corner økonomisk i forbindelse flytningen til nye@ lokaler.
På museet er der mange spændende ting, blandt andet så jeg et litografi fra Nyhavn med mindeankeret og Sømandshjemmet/Hotel Bethel kan skimtes i baggrunden - og så er “sløjfen bundet” til 150 års jubilæum d. 19/5 i Nyhavn 😊
Se evt. mere her:
https://tv-kalundborg.dk/nyheder/gaver-taler-og-sang-abnede-sofartmuseet/

01/05/2026

Adresse

Havnepladsen 1
Vejle
DK-7100VEJLE

Hvad er åbningstiderne?

Mandag 09:30 - 15:00
Tirsdag 09:30 - 15:00
Onsdag 09:30 - 15:00
Torsdag 09:30 - 15:00
Fredag 09:30 - 15:00

Telefon

+4533932543

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Sømandsmissionen sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Organisationen

Send en besked til Sømandsmissionen:

Del