04/03/2022
Vi er medunderskrivere af dette debatindlæg, der kan læses i Altinget i dag 💪
----------------------------------------
GIV OS NU EN VÆRDIG REFORM!
Beskæftigelsesministeriets nylige evaluering af forløb henimod førtidspension og fleksjob dokumenterer et behov for ændringer af regler og praksis. Det er tid til handling, så sårbare borgere får hjælp i stedet for at blive trukket rundt i opslidende forløb.
Da vi i 2013 fik en ny lovgivning om reglerne for fleksjob og førtidspension var en del af aftaleteksten, at der senest i 2017 skulle udarbejdes en større evaluering. Evalueringen blev gennemført og offentliggjort i marts 2018, men har endnu ikke kastet reelle ændringer af sig, og borgerne venter derfor stadig på handling i kølvandet på evalueringen.
Vi håber på snarlige politiske handlinger, der vil rydde op i de mange skavanker i reformen, som evalueringen peger på, og de mange ting i lovgivningen, som så tydeligt ikke fungerer.
Vi er sammenslutningen Værdig Reform. Vi er 65 organisationer, som tilbage i 2017 gik sammen om at få et opgør med de mange uhensigtsmæssigheder og uretfærdigheder, vores medlemmer oplever som følge af reformen fra 2013. Alene de fagforeninger, som er med blandt de 65 organisationer, repræsenterer mere end 1,5 millioner medlemmer. Det er på vegne af medlemmerne af de 65 organisationer og de mange borgere, der er i klemme i reglerne i dag, at vi kalder på handling.
Her fire år efter at Værdig Reform blev født af nødvendighed, er der stadig brug for handling. Stort set intet er sket, men behovet for politisk handling er ikke forsvundet. Derfor kalder vi på fjerde år på rimelighed i reglerne for mennesker, der skal afprøves i forhold til deres arbejdsevne eller en eventuel visitering til fleksjob, ressourceforløb eller førtidspension.
Da vi dannede Værdig Reform, var det ikke vanskeligt at sætte fingeren på problemerne, og det var ikke vanskeligt at blive enige om de vigtigste ønsker til ændringer på trods af, at de 65 organisationer dækker mangeartede organisationer som fagforeninger, patientorganisationer, handicaporganisationer, pårørendeorganisationer og interesseorganisationer – der har vidt forskellige medlemsgrupper. Det, som vi har tilfælles, er nemlig, at vi alle har medlemmer, som ind imellem bliver fanget i for lange, for meningsløse eller effektløse forløb.
Langt majoriteten af de borgere, som gennemfører et ressourceforløb ender med en førtidspension. Det er ingen overraskelse for os. For de der kommer i forløb er mennesker, der har så alvorlige sygdomme eller lever med så alvorlige handicap, at bare det, at få dagen til at fungere, er udfordrende. Det ved deres læger, deres sagsbehandlere og deres professionelle bisiddere godt. De ved også, at flertallet ikke vil kunne udvikle deres ressourcer til, at de kan blive selvforsøgende på det ordinære arbejdsmarked. Så hvorfor disse lange forløb? Fordi loven kræver det. Ikke altid fordi det gavner. Hvis intentionen er at få flere med begrænsninger i arbejdsevne ud på arbejdsmarkedet, så skal man i gang med en indsats langt hurtigere end i dag. Og vi skal være hurtigere til at vurdere folk i forhold til at komme videre i arbejdslivet via en visitation til fleksjob, så vi undgår at tiden bruges dårligt i ressourceforløb, i stedet for positivt i et job på fleksjobvilkår.
Vi har i dag en lovgivning som ikke fungerer. Hele forligskredsen bag reformen (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) er nødt til at tage ansvar og handle. De borgere, som er i målgruppen for reformen, er blandt vores samfunds svageste, og det kan godt være, at det er en gammel sandhed, at et samfund skal kendes på hvordan det behandler sine svage. Men sand er den, og køn er den ikke altid i dag.
Derfor opfordrer vi beskæftigelsesministeren og hele forligskredsen til at tage ansvaret på sig. Der har været talt om evalueringer og ændringer og justeringer. Kald det hvad I vil, men tag ansvar og handling på det, så lovgivningen hjælper og støtter mennesker, og ikke sender dem ud i utopiske forsøg med at udvikle på en arbejdsevne, der ikke er der. Ofte bliver skylden for latterlige forløb, hvor man gennem flere år afprøver et menneske til blot et par timers arbejde om ugen lagt på kommuner og sagsbehandlere. Men fejlen starter og slutter ved lovgivningen. Det er jeres ansvar at lave en lovgivning, hvor borgerne får rettigheder og ikke kun pligter.
Vi har ikke mistet troen på jer, så vi ser frem til at der er snart kommer breaking news om, at I har sat jer sammen ved forhandlingsbordet. I kan godt – det tror vi på.
Giv os nu en Værdig Reform!
Underskrivere:
Bedre Psykiatri
BUPL
Forbundet Kultur og Information
Danmarks Lærerforening
Dansk El-forbund
Fibromyalgi- og smerteforeningen
Dansk Handicap Forbund
DM
Dansk Musiker Forbund
Dansk Psykolog Forening.
Dansk Selskab for Almen Medicin DSAM
Dansk Socialrådgiverforening
Dansk Sygeplejeråd
Danske Elitesportsudøveres Forening
Den Boligsociale Fond
Håndbold Spiller Foreningen
Spillerforeningen
Danske Handicaporganisationer
Den Sociale Retshjælps Fond
Fagligt Fælles Forbund, 3F
FOA
Gigtforeningen
Gymnasieskolernes Lærerforening
Hjernerystelsesforeningen
HK
Hærens Konstabel- og Korporalforening HKKF
Jordbrugs Akademikerne JA
Landsforeningen Fleksjob
LEV
Malerforbundet i Danmark
Pharma Danmark
Prosa
Præsteforeningen
Serviceforbundet
SIND
Tandlægeforeningen
Teknisk Landsforbund
Muskelsvindfonden
Dansk Socialrådgiverforening