Landskabets Vogtere

Landskabets Vogtere Kontaktoplysninger, kart og anvisninger, kontaktformular, åbningstider, tjenester, stjerner, fotos, videoer og meddelelser fra Landskabets Vogtere, Nonprofitorganisation, Nørregårdsvej 46, Sakskøbing.

Foreningen er en frivillig organisation (non profit)
Formålet med den er at beskytte kulturlandskaberne mod energianlæg og anden industriel udnyttelse på SYDHAVSØRENE
Medlemskab af foreningen er gratis

03/04/2026
23/03/2026

Undskyld lydkvaliteten. Her lidt om batteripark snak ved sidste byrådsmøde

29/01/2026

Kort høringsperiode er nu startet og der kommer intet borgermøde.

VIGTIG BORGERINFORMATION.

Der er ikke mange der ved det, men Vennerslunds meningsløse og triste planer om store solcellemarker kommer nu i høring for 3 gang.

Dette til trods for at alle efterhånden må vide at flere solceller intet gavner vores fælles fremtid.

Konkurser og byggestop står efterhånden i kø, og det koster dyrt for os alle.

Den 27 januar åbner Guldborgsund kommune for indsendelse af høringssvar vedr. denne lokalplan 235 og muligheden for at sende høringssvar er nu kun i 5 uger frem. Altså til og med den 3. marts.

Mange borgere tror, forståeligt nok, at deres modstand og høringssvar for mindre end 8 måneder siden, stadig er aktuelt og vil få en betydning i kommunens og byrådets vurdering og beslutning. Dette var også hvad der blev informeret om under sidste byrådsmøde.

Men her er jeg slet ikke enig! Det er netop ekstra vigtigt nu at skrive og indsende et nyt og opdateret høringssvar. Ellers står vi til marts og bliver skudt i skoene, at der allerede er lavet ændringer som tager højde for tidligere indsendte høringssvar, og at der kun kom ganske få nye, og derfor kan byrådet nemmere tromle dette projekt til videre kamp for os almindelige borgere og dyrelivet.

Dette ér en ny høring og alle skal sende igen, også selvom kommunen åbenbart godt må undlade et nyt borgermøde, da det i dette regi stadig er samme projekt.

Jeg kan i den forbindelse lige minde byrådet om at der for 8 måneder siden indkom mindst 45 svar med tydelig modstand og kun 2 ( men udsigt til egen økonomisk gevinst) der viste positiv interesse for projektet.

Men kære medborger og nabo. INGEN PANIK! Det betyder jo bare at vi skal igang nu og ikke tænke alt for længe, samt at vi ikke skal spilde vores tid til et såkaldt borgerinddragende møde, hvor vi på ingen måder alligevel bliver lyttet til.

Ved sidste borgermøde kan jeg berette om at hele 22 borgere nåede at komme til orde og rejse sig og fik talt deres modstand og bekymringer ud. Stort set alle blev spist af med sætningen: Skriv et høringssvar!

Solcellemarker i Danmark har kort sagt intet med VE altså vedvarende energi at gøre. Og nu har flere opstiller også tydeligt anerkendt, at der ikke er penge i VE anlæg og solenergi.

Senest i Faxe kommune-Bonderød, i Næstved og i Århus har opstiller firmaet Andel nemlig valgt helt at droppe 3 planlagte VE anlæg. Dette udtaler de selv sker på grund af lave elpriser og stigende anlægsomkostninger og derfor meget øget usikkerhed om afkast på solparker.

Det er også derfor at vi allerede nu ser halvfærdige solcellemarker rundt omkring som højst sandsynligt aldrig komme til at yde noget som helst.

F.eks ved Køng mose og ved Saltø står der nu solceller på jernstativer med ingen fremtidig plan.

Her ved os selv i Guldborgsund er der blevet indhegnet 300 hektar som kommunen for mange år siden havde voldsomt travlt med at få kørt igennem, da det var den daværende borgmesters eget projekt. Der var dengang bare ingen som havde undersøgt hvornår denne solcelle”park” egentlig kunne tilsluttes, og dermed gik opstillerfirmaet konkurs. Andel El har nu overtaget, men de har så bare slet ikke travlt med at invisterer, da opkoblingen ikke kan finde sted før tidligst i 2034. Kort forklaret så har Radsted - Grænge projektet og solcellerne ingen mening og effekt i minimum 8 år fremad endnu, og måske aldrig.

Naboer til solcellemarker rundt omkring tvinges derved til at se deres før uberørte natur skønne områder blive til nedlagt og efterladt industri kvarter.

Alligevel tillader Guldborgsund kommune nu igen igen, og så lige igen en tredje høringsperiode af samme projekt i samme område, hvor vi borgere nu igen skal hives igennem en uvished og angstprovokerende fremtid.

Vi ved også nu at hele 5 selskaber, under et af Europas største solenergi-firmaer i Oktober måned indgav deres konkursbegæring ved retten i Linz.

Disse med en samlet gæld på 47 millioner euro og selvskaberne bliver ikke videreført.

Jeg tør slet ikke begynde at regne på hvad konkurser i fremtiden kan komme til at koste os, hvis byrådet forsætter galskaben med at sige ja til flere VE projekter.

6 år kamp med Vennerslund må ganske simpel være nok nu.

Vi skal helt tilbage til 1 Maj 2020, da borgerne og husejere her første gang blev truet på deres hverdags trivsel og fremtidig økonomi. Og foreningen Bevar roen opstod og mange af deres medlemmer demonstrerede foran rådhuset, bl.a for at minde den daværende borgmester om at han havde udtalt at hans stålfaste holdning var at vindmøller kun høre til på havet.



Dengang var godsejeren af vennerslunds metode bla. at lave ulovlige lejekontrakter hvor lejerne blev bedt om at skrive under på altid at ville tale positivt for hans VE planer, og han lavede meget instruerede videooptagelser på de sociale medier, af nogle unge, nye tilflyttere med gigantisk” ja hatte på”

Ja, hvad han dog ikke kunne finde på for at opnå sit og sin opstillers egoistiske mål om hurtige penge. Uanset hvor meget dyreliv og naturbeskyttelse det så måtte ende med at koste.

Vi må ikke lade magt og profit trumfe natur og fællesskab.



Det er altså nu snart 6 år hvor borgere har kæmpet og tydeliggjort at vi ikke accepterer at regler og love bliver ignoreret og at man bare dispensere sig ud af naturbeskyttelse og afstandsregler til diverse zoner.

Det sidste års tid har vi i foreningen, landskabets vogtere, siddet og læst op på lovgivninger og naturbeskyttelser, skaffet og læst lange agt indsigelser fra både styrelser og kommunen, og vi er kommet frem til at det seriøst grænser sig til korruption. Ja, vi ved godt at det er et farlig stort ord at bruge, men det er jo ikke for sjov at vi almindelige borgere nu er blevet nød til at skabe en national alliance, der kan bakke fælles op omkring de mange små foreninger som dækker hele landet.

Jeg vil de kommende dage naturligvis sende et brev til alle, nye som gamle byrådsmedlemmer, hvori jeg informere om sandheden omkring VE anlægs ikke eksisterende fremtid.

22/01/2026

VIGTIG BORGERINFORMATION.

I dag står byrådet med en magt og en mulighed for en gang for alle, at kunne give rigtig mange borgere en ro på, de ikke har haft i 6 år.

Der er ikke mange der ved det, men Vennerslunds meningsløse og triste planer om store solcellemarker er nemlig på dagsordenen i eftermiddag som en beslutningssag om endnu en høringsperiode, altså for 3 gang.

Dette til trods for at alle efterhånden må vide at flere solceller intet gavner vores fælles fremtid.
Konkurser og byggestop står efterhånden i kø, og det koster dyrt for os alle.

Hvis byrådet her i Guldborgsund alligevel vælger at lukke ørene for både borgermodstand og for alt den viden vi nu har om VE anlæg, og useriøst i eftermiddag tillader endnu en høring, så er det allerede nu her den 27 januar at kommunen åbner for indsendelse af høringssvar vedr. denne lokalplan 235 og muligheden for at sende høringssvar er nu kun i 5 uger frem. Altså til og med den 3. marts.

Mange borgere tror, forståeligt nok, at deres modstand og høringssvar for mindre end 8 måneder siden, stadig er aktuelt og vil få en betydning i kommunens og byrådets vurdering og beslutning. Men her må jeg skuffe og informere om vigtigheden ved at sende et høringssvar igen! Dette er en ny høring og alle skal sende igen, også selvom kommunen åbenbart godt må undlade et nyt borgermøde, da det i dette regi stadig er samme projekt.

Jeg kan i den forbindelse lige minde byrådet om at der for 8 måneder siden indkom mindst 45 svar med tydelig modstand og kun 2 ( men udsigt til egen økonomisk gevinst) der viste positiv interesse for projektet.

Men kære medborger og nabo. INGEN PANIK! Det betyder jo bare at vi skal igang nu og ikke tænke alt for længe, samt at vi ikke skal spilde vores tid til et såkaldt borgerinddragende møde, hvor vi på ingen måder alligevel bliver lyttet til.

Ved sidste borgermøde kan jeg berette om at hele 22 borgere nåede at komme til orde og rejse sig og fik talt deres modstand og bekymringer ud. Stort set alle blev spist af med sætningen: Skriv et høringssvar!

Solcellemarker i Danmark har kort sagt intet med VE altså vedvarende energi at gøre. Og nu har flere opstiller også tydeligt anerkendt, at der ikke er penge i VE anlæg og solenergi.

Senest i Faxe kommune -Bonderød, i Næstved og i Århus har opstiller firmaet Andel nemlig valgt helt at droppe 3 planlagte VE anlæg. Dette udtaler de selv sker på grund af lave elpriser og stigende anlægsomkostninger og derfor meget øget usikkerhed om afkast på solparker.

Det er også derfor at vi allerede nu ser halvfærdige solcellemarker rundt omkring som højst sandsynligt aldrig kommer til at yde noget som helst.

F.eks ved Køng mose og ved Saltø står der nu solceller på jernstativer med ingen fremtidig plan.

Her ved os selv i Guldborgsund er der blevet indhegnet 300 hektar som kommunen for mange år siden havde voldsomt travlt med at få kørt igennem. Der var dengang bare ingen som havde undersøgt hvornår denne solcelle”park” egentlig kunne tilsluttes, og dermed gik opstillerfirmaet konkurs. Andel El har nu overtaget, men de har så bare slet ikke travlt med at investere, da opkoblingen ikke kan finde sted før tidligst i 2034. Kort forklaret så har Radsted - Grænge projektet og solcellerne ingen mening og effekt i minimum 8 år fremad endnu, og måske aldrig.

Naboer til solcellemarker rundt omkring tvinges derved til at se deres før uberørte natur skønne områder blive til nedlagt og efterladt industri kvarter.

Så nu håber vi ikke at Guldborgsund Kommune igen igen, og så lige igen tillader en tredje høringsperiode af samme projekt i samme område, hvor vi borgere så igen skal hives igennem en uvished og angstprovokerende fremtid.

Vi ved også nu at hele 5 selskaber, under et af Europas største solenergi-firmaer i Oktober måned indgav deres konkursbegæring ved retten i Linz.
Disse med en samlet gæld på 47 millioner euro og selvskaberne bliver ikke videreført.
Jeg tør slet ikke begynde at regne på hvad konkurser i fremtiden kan komme til at koste os, hvis byrådet forsætter galskaben med at sige ja til flere VE projekter.

6 år kamp med Vennerslund må ganske simpel være nok nu.

Vi skal helt tilbage til 1 Maj 2020, da borgerne og husejere her første gang blev truet på deres hverdags trivsel og fremtidig økonomi. Og foreningen Bevar roen opstod og mange af deres medlemmer demonstrerede foran rådhuset, bl.a for at minde den daværende borgmester om at han havde udtalt at hans stålfaste holdning var at vindmøller kun høre til på havet.

Dengang var godsejeren af vennerslunds metode bla. at lave ulovlige lejekontrakter hvor lejerne blev bedt om at skrive under på altid at ville tale positivt for hans VE planer, og han lavede meget instruerede videooptagelser på de sociale medier, af nogle unge, nye tilflyttere med gigantisk” ja hatte på”
Ja, hvad han dog ikke kunne finde på for at opnå sit og sin opstillers egoistiske mål om hurtige penge. Uanset hvor meget dyreliv og naturbeskyttelse det så måtte ende med at koste.
Vi må ikke lade magt og profit trumfe natur og fællesskab.

Det er altså nu snart 6 år hvor borgere har kæmpet og tydeliggjort at vi ikke acceptere at regler og love bliver ignoreret og at man bare dispensere sig ud af naturbeskyttelse og afstandsregler til diverse zoner.
Det sidste års tid har vi i foreningen, landskabets vogtere, siddet og læst op på lovgivninger og naturbeskyttelser, skaffet og læst lange agtsindsigelser fra både styrelser og kommunen, og vi er kommet frem til at det seriøst grænser sig til korruption. Ja, vi ved godt at det er et farlig stort ord at bruge, men det er jo ikke for sjov at vi almindelige borgere nu er blevet nød til at skabe en national alliance, der kan bakke fælles op omkring de mange små foreninger som dækker hele landet.

Adresse

Nørregårdsvej 46
Sakskøbing
4990

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Landskabets Vogtere sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Organisationen

Send en besked til Landskabets Vogtere:

Del