13/12/2025
Mikkel, én af vores seje frivillige, er netop vendt hjem fra Malawi, hvor han har været afsted gennem Ungdommens Røde Kors 🤩👏 Her deler han sin spændende fortælling fra rejsen, som også giver et godt indblik i URK’s internationale arbejde – og i, hvorfor det er så fedt og givende at være frivillig:
Efter at have besøgt flere forskellige skoler, ungdomsinstitutioner og landsbyer så er jeg blevet meget klogere på Røde Kors store internationale arbejde⛑️
Vi har som gruppe hovedsageligt besøgt og arbejdet med ungdommen i Malawi. Vi har oplevet nogle af de mange "sessions" Røde Kors arrangerer til fordel for ungdommen. Disse sessions består af undervisning i mange virkeligt værdifulde emner for ungdommen i Malawi!
Emner der spæner bredt i alt fra pubertet, kønssygdomme til prevention. Dog også tungere emner som fx. hvordan man kan genkende og forhindre tvangsægteskaber og overgreb.
En masse ting som er daglig undervisning og viden i Danmark, men som der er mangel på i Malawi. Det skaber en masse fordomme, myter, misforståelser omkring disse emner, hvilket Malawi Red Cross Society - MRCS arbejder for at komme til gode! Der arbejdes og gives også støtte til små lokal samfund, der får mulighed for at udvide deres marker og dermed blive selvstændige forsørgere💪
Alt dette arbejde er nemlig søsat af Malawi Red Cross Society, der med støtte fra DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd, hver dag kæmper en brav kamp for at forbedre levevilkårene i Malawi. DUF får deres penge igennem Udenrigsministeriet, så den skat, vi betaler i Danmark, er med til at skabe håb og taknemmelighed i Malawi. Det synes jeg er ret fantastisk❤️
I en af landsbyerne snakkede jeg med Moses Jonas om hvad der motiverer ham til sit arbejde som facilitator i disse projekter. Han tror på, at når han hjælper nogle, så kommer de også til at hjælpe deres næste og dermed er han med til at starte et helt edderkoppespind af mennesker, der er der for hinanden. Det, synes jeg, er en vidunderlig tilgang til livet, som jeg tror på kan skabe en masse fremgang i Malawi og i de små samfund.
Jeg er simpelthen på røven over den koloenorme glæde, venlighed og taknemmelighed fra Malawierne. Alle steder jeg har kigget, har jeg set de mest velkomne og varme mennesker, man kan møde. De er et folk, der ser med stor glæde på alle de små og store gaver de modtaget i livet. De er sgu bare skønne🫶
Jeg har været frivillig i Ungdommens Røde Kors i snart 2 år og kan kun give min største anbefaling. Det er en enestående mulighed for at kunne hjælpe til både i ind- og udland hos dem, der virkelig har brug for det. Selv er jeg frivillig i Spilopperne, der hver tirsdag besøger Kvinde og krisecenteret i Sønderborg. Her leger vi med de børn, der bor på centeret for at give et lyspunkt i en ellers turbulent og svær uge for dem. URK spæner vidt og bredt og der er en hylde til alle unge mennesker i Danmark der gerne vil hjælpe til! Jeg kan klart anbefale at tage et kig på deres hjemmeside: https://urk.dk/ eller at skrive til Sønderborgs lokale mail: [email protected]