08/06/2026
Fagforeninger skal ikke være dommere over virksomhedernes valg
Folketingsmedlem Kim Edberg fra Danmarksdemokraterne retter en hård kritik af 3F.
”Som virksomhedsejer skal man ikke kunne sættes skakmat, blot fordi 3F har udset en virksomhed med overenskomst som bytte. Det er til stor skade for virksomhederne og ganske almindelige menneskers job, og andre virksomhedsejere og medarbejdere må kigge med fra sidelinjen og frygte, at de en dag ender i en samme situation. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer, at den danske model ikke misbruges som et våben mod erhvervsdrivende, som netop allerede har spillet efter reglerne og tegnet en anerkendt overenskomst,” skriver Kim Edberg i et indlæg i Nordjyske.
Han minder om, at den danske model blev skabt som et kompromis mellem arbejdsgivernes ledelsesret og lønmodtagernes ret til at organisere sig.
”Men modellen bygger samtidig på foreningsfrihed. Det betyder, at når man driver virksomhed i Danmark, har man et frit valg til at organisere sig, og derfor skal man selvfølgelig også have ret til at indgå den godkendte overenskomst, der passer bedst til ens virksomhed. Ingen tvivl om det,” skriver han og uddyber:
”Det princip udfordres til gengæld i dag, når stadig flere virksomheder oplever pres fra de traditionelle fagforeninger alene med det formål at tvinge dem ind under bestemte overenskomster – også selvom virksomheden allerede har en overenskomst. Valget af fagforening er op til en selv, og ikke noget som en anden fagforening skal gøre sig til dommer over. Alligevel ser vi helt konkrete sager, hvor virksomheder presses. Det drejer sig blandt andet om Bendix Tool i Kalundborg, Tobbers i Kolding og senest Davidsen Landbrug i Grindsted.”
”Når man tager et kig på netop 3F’s konflikt mod Davidsen Landbrug A/S, som medierne har dækket i de seneste dage, kan man undre sig over, hvorfor en fagforening netop vælger at starte en konflikt med en virksomhed, som har overenskomst. Endda en overenskomst, som er anerkendt af Arbejdsretten? Og i stedet for at anerkende virksomhedernes valg, tager traditionelle, røde fagforeninger de hårdeste midler i brug. For lige nu varsler 3F en mulig sympatikonflikt, der kan forhindre landmandens mælk i at blive hentet af Arla, og dermed risikerer landmanden pludselig at skulle hælde mælk i kloakken for 200.000 kroner dagligt. Det kan simpelthen ikke være rigtigt.”
Foto: Marie Hald