06/04/2025
Mit hjerte lettede, da jeg så, at der var en vågekone hos en af vores døende patienter. Det er så fint og smukt at den ordning findes. Ingen bør dø alene.
For år tilbage interviewede jeg Birthe, som er vågekone. Her er hvad hun fortalte mig:
“Jeg ville være med til at 5000 mennesker om året ikke skal ligge og dø alene. De, der melder sig som vågere kommer fra mange forskellige brancher, fx tjenere og maskinarbejdere men mange er også SOSU-assistenter og sygeplejersker, som i deres arbejde har oplevet at måtte gå fra en døende. Nu betaler de tilbage.
Mange dør alene, enten fordi de ikke har noget netværk, fordi netværket er kørt trætte eller som det er nu på mange plejehjem, hvor der er 2 nattevagter til 100 beboere.
Man kan godt nogle gange blive i tvivl om det gør en forskel, vi er der, men personalet siger altid, at det kan de love os for. Jeg oplevede selv engang en kvinde jeg kom hos. Hun lå med lukkede øjne i den fineste natkjole med blomster på. På et tidspunkt blev jeg nødt til at gå på toilettet, og da jeg kom tilbage, lå hun med ansigtet vendt mod døren. Hun vidste godt jeg var der, og at jeg var gået.”
Vågerne skal bare være der. Ikke pleje eller noget andet. Bare være der. De sidder typisk i 3-4 timer af gangen. I private hjem, på hospitaler og plejehjem.
Hurra for Birthe og alle hendes kolleger i Vågetjenesten💪❤️