08/06/2026
SIKKERHEDEN I TOP
Når Politiet på Fyn har brug for de kompetencer Hjemmeværnet ligger inde med, er vi altid klar med støtte.
I sidste uge var det i forbindelse med afvikling af Skyttelaugsfesten i Ansgar Anlæg, hvor der var adskillige hjemmeværnssoldater fra Hærhjemmeværnsdistrikt Fyn i gang, for at sikre skydesikkerheden i forbindelse med dagens skydning.
kongelige privilegerede borgerlige skyttelaug blev oprettet i 1704 med tilladelse fra Kong Frederik den IV.
Tidligere stod skyttelauget selv for hele arrangementet, men siden 2004 har det været skydeledere fra hjemmeværnet, der har stået for den reelle skydning, hvor de tilsikrer at våbnene betjenes korrekt, og at sikkerheden omkring skydningen er i orden.
Laugsskriver Jørgen Thomsen udtrykker, at det har været en meget stor gevinst og nødvendighed, at disse ting lægges trygt i hjemmeværnssoldaternes hænder, og deres arbejde er garanti over for Politiet, som godkender arrangementet.
Samtidig bemander hjemmeværnssoldater et sekretariat, der støtter laugsskriveren med koordinering til markørgraven og med indsamling og beregning af skiver efter endt skydning. Endelig er det fra markørgaven der signaleres om et skud er en forbier, en træffer eller et stik. Dette efterfølges af særlige hornsignaler.
Efter endt skydning og socialt samvær afsluttede skyttebrødrene dagen med en samlet march til Odense Rådhus, og her var det Musikkorps Syd, der ledsagede det lange optog af smedesvende, oldermænd og skyttebrødre på vejen til Odense Rådhus, hvor festen blev afsluttet..
Foran og bag kolonnen var det soldater fra Odense der regulerer trafikken, og bringer alle sikkert frem.