30/07/2025
BALANCENS SVÆRE KUNST 🌱🦋🌍
Én af foreningens formål er at bedre biodiversiteten i området. Og det har været en sand fryd at se, hvordan engen har summet af liv og fuglefløjt 🦋🐝🐛🪶
Men, men, men…. Læringskurven er høj og brat - og stikker. For selvom der i efteråret blev skåret nye frø ned af tuegræsser og (hjemmehørende) blomster og urter, så har agertidslens livskræft overskygget indsatsen, og har pludselig overtaget meget af engen i den næringsrige jord.
Håbet var i øvrigt også, at der i år kunne nå at blive sat græssende geder på til hjælp. Men det udeblev 🐐🌱
Og her kommer dilemmaet så: På den ene side er agertidslen en eminent nektarplante for rigtig mange arter, og naturen vil selv med tid finde et leje. Der er også områder på engen, hvor f.eks rejnfang, vild gulerod, dueurt, katost og røllike har udkonkurreret tidslen. På den anden side rummer tidslerne ikke længere nogen værdi rent nektarmæssigt, og sender voldsomme kaskader af snebyger af frø ind over naboerne og dele af landsbyen, i en sådan grad, at græsplænerne og bede er hvide af frø, og det er umuligt blot at side på terrassen og nyderen kop kaffe uden at blive sat fuldstændig til 🙈🙈🙈 Det er på ingen måde hensigten - vi skal alle kunne være her!
Have og Skov kom heldigvis til hurtig og professionel undsætning, og har nænsomt bistået med at høste tidslerne med opsamler 🙏🙏🙏 Dette vel at mærke gjort med øje for at køre udenom de områder på engen, hvor der stadig står blomstrende urter af anden slags 🌼🪻🌸🌱 Det har taget ekstra tid, og et skarpt øje. Men heldigvis har Uffe (Have og Skov) tålmodighed, og brænder selv for arbejdet med at fremme biodiversitet på behørig vis 💚
Der står stadigt nogle enkelte tidsler tilbage, men intet i forhold til før. Og her kommer læringen: Enten skal der græssende dyr på næste år, eller også skal der tidselhøstes 14 dage før, så tidsel-snestormen undgåes.
Det retter selvfølgelig på ingen måde op på alle de timer, naboerne kommer til at skulle bruge i deres haver, terrasser, havemøbler, vinduer, vindfang osv. Der gik dog mindre end 24 timer fra der blev slået “alarm”, til høstningen var i gang,- OG…. det kommer IKKE til at ske igen næste år.