KFUM-Spejderne i Ikast

KFUM-Spejderne i Ikast KFUM-spejderne Ikast er en spejdergruppe, der tilbyder spændende og udfordrende aktiviteter til børn KFUM-Spejderne i Danmark er et spejderkorps.

KFUM-Spejderne i Ikast er en del af KFUM-Spejderne i Danmark. Vi har knap 24.000 medlemmer. Spejder er ikke noget man "går til" - det er noget man er. Nøgleordene er selvstændighed, ansvar, demokrati og respekt for mennesker fra alle kulturer. Som en del af den danske spejderbevægelse er KFUM-Spejderne i Danmark tilsluttet The World Organization of The Scout Movement WOSM , som organiserer spejder

e over hele verden. Formål

Som spejdere har vi ikke en partipolitisk holdning, men vi har en holdning til livet. Vi er respektfulde overfor andre mennesker, og vi værner om naturen. En spejder er ærlig og ansvarlig og har sin egen mening. Religion og tro

KFUM-Spejderne er tilknyttet den danske folkekirke, og en del af vores formål er,
at præsentere medlemmerne for det kristne budskab. Vi vil og kan på ingen måde tvinge dem til at tage det til sig. Det er vigtigt for os, at der er plads til både tro og tvivl. Natur

En vigtig del af spejderlivet foregår i naturen. Som KFUM-Spejder lærer man at respektere og værne om naturen ved at leve,
lære og lege i det fri. Derfor er friluftslivet en central del af spejderarbejdet, både
i hverdagen og når vi mødes på lejre. Organisationen

KFUM-Spejderne blev oprettet i 1910 og drives efter både verdens-spejderbevægelsens formål, principper og metode samt korpsets eget formål.

Hvis du var blandt dem, der ikke troede på, at vi kunne klare det, kan vi hermed meddele, at I selvfølgelig tog fejl! 😎🥾...
07/06/2026

Hvis du var blandt dem, der ikke troede på, at vi kunne klare det, kan vi hermed meddele, at I selvfølgelig tog fejl! 😎🥾

Vi nåede tilbage til hytten med hele 30 minutter til overs, så vi endda kunne nå at slappe lidt af, inden klokken blev 12.00. Hvis ikke det er overskud, så ved vi ikke, hvad der er! 😄⚜️

Spejderne har været helt vildt seje hele vejen igennem. Der kom en smule regn i løbet af dagen i dag 🌦️, men det var ikke noget, som en flok hårdføre spejdere ikke kunne klare.

En stor tak til alle jer, der mødte os ved rådhuset og gik med det sidste stykke vej, og til de mange, der heppede på os eller gik os i møde undervejs. 👏❤️

Det gav præcis den ekstra energi, vi havde brug for, for at komme helt i mål.

Nu skal vi slappe af, nyde følelsen af at have gennemført og måske endda få syet vores flotte vandreskjold på uniformen. 🏅🧵

Tak fordi I fulgte med på vores tur. Vi ses igen til nye spejdereventyr!

Godmorgen, godmorgen fra hele bondegården! 🌞🐄Humøret er højt fra morgenstunden, selvom der er et par ømme stænger rundt ...
07/06/2026

Godmorgen, godmorgen fra hele bondegården! 🌞🐄

Humøret er højt fra morgenstunden, selvom der er et par ømme stænger rundt omkring. Derfor er der også en vis forventning om fodmassage, når vi kommer hjem 😌 Vi siger det bare!

Vi har nu cirka 11 km tilbage, inden vi rammer hytten igen inden kl. 12.00. 🥾⚜️

Ifølge planen går vi forbi rådhuset omkring kl. 11.00. Herfra og frem til Edith Rodes Vej er der mulighed for at gå med os de sidste kilometer. Vi har naturligvis taget fanen med i ægte spejderånd. 🚩

Kan man ikke gå med, er man meget velkommen til at køre eller cykle forbi og heppe på os undervejs! 🚲👏

Ruten er vedhæftet.

Hold øje med vores Facebook-side for mere præcise opdateringer om, hvor vi befinder os. 👀

Vi ses på ruten! ⚜️

Hvad har I lavet i dag? 🥾🌾Hos KFUM-Spejderne Ikast har vi siden kl. 12 været på vandretur med 17 seje junior- og tropspe...
06/06/2026

Hvad har I lavet i dag? 🥾🌾

Hos KFUM-Spejderne Ikast har vi siden kl. 12 været på vandretur med 17 seje junior- og tropspejdere. Med snørebåndene spændt og rygsækkene pakket drog vi ud mod markerne og bakkerne her i Midtjylland. 🎒

Vi har været igennem flere byer undervejs, blandt andet Isenvad, Kølkær og nu Hesselbjerg. På turen har vi mødt heste, hunde, harer, rådyr, køer, stålorme og lidt forskellige døde dyr, som naturligvis også vakte interesse.

Vi har været så heldige at have verdens bedste følgebil med. 🚗💨 Vores leder Ditlev har kørt os i møde flere steder på ruten og stået klar med snacks, is og kage, når energien var ved at slippe op.

Da vi nåede Kølkær, stod vores leder Rasmus og hans companion klar med aftensmaden. 🍝 Det eneste, vi skulle gøre, var at sætte os til bords og spise. Vi skulle ikke engang vaske op bagefter. Hvor luksuriøst! Tusind tak for det.

De sidste kilometer frem mod vores overnatningssted blev brugt på spejdersange 🎶, gode historier og snakke om, hvor trætte benene egentlig var blevet. 😅

Nu er vi ankommet til en gammel stald, hvor vi skal overnatte. Efter 29 kilometer på benene er soveposerne fundet frem 🛌, og vi håber på en god nats søvn, inden vi spænder snørebåndene igen i morgen og fortsætter turen.

Målet er nemlig at optjene et 40 km-vandreskjold, og det kræver, at de 40 kilometer gennemføres inden for 24 timer. 🏅

Mon vi når det? 🤔

Det håber vi bestemt, og I kan være sikre på, at vi holder jer opdateret her på siden! ⚜️

“Ved I, hvor manualen er? Det er ligesom IKEA!”Sådan lød det fra en af vores juniorspejdere, da han stod og kiggede på e...
03/06/2026

“Ved I, hvor manualen er? Det er ligesom IKEA!”

Sådan lød det fra en af vores juniorspejdere, da han stod og kiggede på en bunke reb og rafter foran sig, mens leder Lasse fremviste modellen, de skulle bygge efter.

Heldigvis kom alle tre patruljer godt i gang med at pionere deres tømmerflåder i sidste uge, og resten blev klaret i går. Der skulle monteres tønder, laves de sidste siddepladser og strammes et par besnøringer, før flåderne var klar.

Så var det ellers bare: All hands on deck – og afsted!

Endnu en gang har vores juniorspejdere vist masser af samarbejde, kreativitet og pionerånd, mens de byggede deres egne tømmerflåder.

Tak for endnu en hyggelig omgang tømmerflåde-pionering, som er en fast og populær del af juniorprogrammet hos KFUM-Spejderne Ikast. ⚜️🌊

Tusind tak for den flotte opbakning til dagens drop‑in klatring!Vi havde rekordmange besøgende – Flere end 40 spejdere k...
31/05/2026

Tusind tak for den flotte opbakning til dagens drop‑in klatring!
Vi havde rekordmange besøgende – Flere end 40 spejdere kiggede forbi sammen med søskende og forældre 😃🌳

Kæmpegyngen var som altid et hit, men der blev også prusikklatret, træklatret og balanceret på slackline over åen. Mange fik desuden begyndt på det nye træklatremærke, hvor man skal mestre otte forskellige klatretyper 🌳

For dem, der havde det bedst med begge fødder på jorden, var der hygge ved bålet og masser af lækre pandekager og slushice.

Det er en fornøjelse, når så mange seje spejdere og søskende er friske på en tur i trætoppene😀

Klatrestaben og hjælpeinstruktørerne takker af for nu og smutter hjem for at hvile arme og ben 😉😅

📷 Torben og Charlotte

DM FinaleVi er nu kommet godt hjem efter en god finale. 🎉🎉🎉Men se lidt mere om hvad vi lavede i går her:Søndag gik med a...
25/05/2026

DM Finale
Vi er nu kommet godt hjem efter en god finale. 🎉🎉🎉
Men se lidt mere om hvad vi lavede i går her:
Søndag gik med andagt, bygge deres egen kirke og selvfølgelig bruge livets lys, som de lavede Lørdag.

Tii Frokost skulle de lave smørrebrød, med hjemmelavede frikadeller og remoulade som også skulle bedømmes.

Om eftermiddagen skulle de have testet deres førstehjælpsevner. 🩹 Den stod på omvendt førstehjælpsløb, så lederne kom rundt på forskellige "hospitaler", med forskellige skader og andre opgaver der skulle løses.

Efter aftensmaden skulle de først på et 200-poster løb hvor de skulle se hvor mange spørgsmål de kunne nå at svare på, for derefter at tro de skulle til Lejrbål, men nej der kom skam et natløb. De var først klar til at komme i soveposerne kl 00.30. Så de var godt trætte i dag, da de blev vækket.

Vores mega seje spejdere fik en 13 plads, ud af 27 Trop Patruljer. 🥳Mega sejt 🤩

Nyd de skønne billeder fra søndag og mandag og følg med på DM I spejders facebook side eller Instagram, hvor der ligger flere billeder fra DM finalen 🤩🪢📸

Sov godt kære De Farverige fugle, vi glæder os til at se jer i morgen igen, til endnu mere fedt spejderarbejde, sammen med jeres spejderkammerater 🤩

DM finalenVi er 3 seje spejdere afsted 🤩🪢Vi tog afsted i Fredags hvor den stod på Hike, ud til er hemmeligt overnatnings...
24/05/2026

DM finalen
Vi er 3 seje spejdere afsted 🤩🪢
Vi tog afsted i Fredags hvor den stod på Hike, ud til er hemmeligt overnatningssted.
Lørdag skulle de mod Houens Odde, blandt andet igennem vand.😅 (Vejeret var med os)☀️🌞
Vi fik sat lejrplads op, var på Stjerneløb, lavede aftensmad, var på krea aktivitet hvor vi lavede livets lys og lejrbål.
Det var en hyggelig og lang dag, med trætte spejdere.
Nu er Søndag godt i gang og vi er i gang med aktiviter. 🪢🪢

Bedre sent end aldrig I uge 20 har Troppen været på Kollektivuge. En dejlig uge i Spejderhuset, hvor det har været hygge...
22/05/2026

Bedre sent end aldrig
I uge 20 har Troppen været på Kollektivuge.
En dejlig uge i Spejderhuset, hvor det har været hyggeligt at være sammen med jeres børn/unge mennesker.

Hvad er Kollektivuge spørger du måske, her er svaret i korte træk:
Det handler om, at troppen flytter ind i spejderhuset i en uge.
Herfra tager de i skole, arbejde, laver lektier, passer evt. andre fritidsaktiviteter og hygger med spejderkammeraterne.
Hver aften laver vi fælles aktiviteter (hvis man var der)

Vi spillede en masse varulv, lavede mad, haft ulve aften på den alm. spejderaften, derudover har vi lavet en midlertidig affaldssortering, pionerede en bruser og haft besøg af Julie, Miriam og deres børn

Vi har også skulle hygge os, så der er blevet kastet med bolde (selvom vi ikke burde) så var der noget med patruljekasser og Emma, 😅 sidst men ikke mindst var der noget med nogle grønne prikker😅🟢

Tak for lån af jeres skønne børn/unge menensker☘️

Se videoer i kommentarfeltet

I går lavede Ulvespejderne bålmad🐺. Bålmad deluxe! De blev inddelt i fem hold. Nogle tilberede kødet fra den råbuk, som ...
21/05/2026

I går lavede Ulvespejderne bålmad🐺. Bålmad deluxe! De blev inddelt i fem hold. Nogle tilberede kødet fra den råbuk, som vi flåede mens andre stod for bagt frugt og grønt, kyllingenuggets, hash browns og bærtærte😀.

Der blev snittet, rørt, grinet og samarbejdet på kryds og tværs – og særligt råbukken vakte stor nysgerrighed. Til sidst præsenterede grupperne deres retter, før vi samlede det hele til ét stort festmåltid.

Der er vist ingen tvivl om at det er en aften vi ikke lige glemmer😀!

Det kan øse, det kan pøse, det kan regne… Men Ulvene? De holder humøret højt uanset vejret. 🐺I går havde vi spejdermøde ...
14/05/2026

Det kan øse, det kan pøse, det kan regne… Men Ulvene? De holder humøret højt uanset vejret. 🐺

I går havde vi spejdermøde i silende regn, og alligevel troppede Ulvene op, og der blev gået på line over søen, lavet krea, ristet vingummier over bål og skudt med bue og pil. Spejderne valgte selv, hvad de ville prøve, og de mest populære aktiviteter var… selvfølgelig dem udenfor i regnen. 💦😀

Adresse

Edith Rodes Vej 100
Ikast
7430

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når KFUM-Spejderne i Ikast sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del