06/02/2026
Nogen gange er man bare rigtig heldig. Det var Skibsbevaringsfonden, da telefonen ringede, og det var en venlig grønlandsk dame, der kunne fortælle, at hun var i besiddelse af KIVIOQs originale kompas og nathus. De skulle da tilbage på Knud Rasmussens gamle ekspeditionsskib. Det kunne vi ikke være mere enige i, så på en ualmindelig autentisk polarkold dag, kunne vi afhente dette fine kompas hos Margrethe Berthelsen i Vejle. KIVIOQ er fortsat i gang med en omfattende restaurering , der er muliggjort af Skibsbevaringsfondens samarbejde med med A/S Dampskibsselskabet Orient's Fond, og nu kan kompasset komme tilbage, hvor det hører til. Stort tak til den gavmilde giver.