04/05/2026
*english in first comment*
4. maj – en aften i lys og eftertanke
Den 4. maj står Danmark stille et øjeblik. Vi tænder lys i vinduerne, ikke kun for at mindes mørket, men for at ære det mod og den vilje til frihed, der bragte lyset tilbage. Det er en aften, hvor historien lever i stilheden, og hvor flammerne fra stearinlysene fortæller om håb, sammenhold og opofrelse.
Vi husker dem, der kæmpede – kendte som ukendte – og vi bærer deres arv videre i vores måde at værne om frihed, demokrati og menneskelig værdighed.
Midt i denne eftertanke kan vi lade ordene fra en elsket sang minde os om styrken i at gå fremad med mod:
Altid frejdig, når du går
veje, Gud tør kende,
selv om du til målet når
først ved verdens ende!
Aldrig ræd for mørkets magt,
stjernerne vil lyse!
Med et Fadervor i pagt
skal du aldrig gyse!
Kæmp for alt, hvad du har kært,
dø, om så det gælder!
Da er livet ej så svært,
døden ikke heller.
Denne aften forenes fortid og nutid. Vi ser tilbage med taknemmelighed og fremad med ansvar. Lyset i vinduerne er ikke kun et minde – det er et løfte.