Fiskebæk Naturskole 2020

Fiskebæk Naturskole 2020 Fiskebæk Naturskole er et gratis naturfagligt formidlingstilbud til alle folkeskoler i Herlev, Furesø og Gladsaxe kommune.

Fiskebæk Naturskole drives som et samarbejde mellem kommunerne Furesø, Gladsaxe, Herlev og Naturstyrelsen Østsjælland. Fiskebæk Naturskole så dagens lys i 1972, og er Danmarks ældste naturskole, der drives som et samarbejde mellem en eller flere kommuner og Naturstyrelsen, og er overordnet set Danmarks næstældste naturskole. Fiskebæk Naturskole fungerer som et anderledes undervisningstilbud til fo

lkeskolerne i de 3 ovennævnte kommuner. Naturskolen har primært fokus på den naturfaglige vinkel i den udbudte undervisning, og søger at være et kvalificeret indspark til den almindelige klasseundervisning i folkeskolen. Naturskolens udbudte aktiviteter forsøger overordnet at:
• tilbyde en bred vifte af naturfaglige tilbud til brugerne.
• skabe en glæde og interesse omkring arbejdet med naturfaglige problematikker.
• medvirke til en generel øget fortrolighed med naturen, samt skabe en glæde og afslappethed omkring det at opholde sig udendørs.
• medvirke til at sætte fokus på vigtigheden af forhold omkring almen sundhed, som bevægelse og andre former for fysiske aktiviteter.
• være et tilbud, hvor klassen kan få synliggjort forhold omkring den almene trivsel og elevernes sociale kompetencer i en anderledes kontekst end normalt. På naturskolen prioriterer vi løbende at udvikle nye forløb og tilpasse gamle travere, så vi i størst mulig grad kan tilbyde det, der efterspørges af naturskolens brugere. Samtidig søger vi at tilpasse de enkelte aktiviteter efter elevernes faglighed på de enkelte klassetrin, så de får mest muligt ud af besøget på naturskolen. Det er vigtigt for os, at aktiviteterne er tilpasset elevernes niveau, og at eleverne også oplever, at de bliver udfordret på forskellige fronter. Det er ligeledes vigtigt for os at naturskolen altid byder ind med noget klassen ikke lige kunne have oplevet eller gjort hjemme på skolen. Et besøg skal være en sund kombination af ”undervisning”, egne oplevelser/erfaringer og selvfølgelig en rigtig god oplevelse. Fiskebæk Naturskole passes i det daglige af det faste personale, som pt. består af naturskoleleder Søren Tange Madsen (37 timer), naturvejleder Anne Merete Rask (30 timer) og natur- og kulturformidler Marie-Louise Holm Larsen (15 timer). Overordnet ledes naturskolen af en bestyrelse bestående af:
• En repræsentant for hver kommune, udpeget af kommunalbestyrelsen
• En lærerrepræsentant for hver kommune
• En repræsentant for Naturstyrelsen, Østsjælland
• Naturskolelederen

Formanden for bestyrelsen udpeges af den kommune der bestrider sekretariatet. Bestyrelsen beslutter, hvilken af kommunerne der bestrider sekretariatet. Herlev Kommune har siden Naturskolens oprettelse været sekretariatskommune. Naturskolelederen har det daglige budget- og ledelsesansvar for driften af Naturskolen og forestår undervisningen i samarbejde med det øvrige personale.

I denne tid har vi forløb om smågnavere, og har ændret lidt i programmet, så eleverne arbejder mere selvstændigt med opg...
22/11/2023

I denne tid har vi forløb om smågnavere, og har ændret lidt i programmet, så eleverne arbejder mere selvstændigt med opgaverne.
Først “gnaverquizzen” inden for med 7 forskellige poster.
F.eks. Hvilke af de udstoppede dyr er musens fjender? Hvilke dyr er gnavere? Hvad spiser en halsbåndmus? “Gæt en pels - og hvem er gnaver”.
Derefter et gnaver bingo hvor eleverne skal finde 6 forskellige spor fra mus eller egern, og til sidst ser vi på levende mus, som vi på forhånd har indfanget i fælder og sætter dem ud i friheden sammen 🐹🐭🐹
Idag så vi halsbåndmus, rødmus og spidsmus 😊

O.y fra Skovbrynet Skole var heldige idag 😊🦉 trods regn og rusk - for alle børn og voksne fik set den “nye” natugle, som...
25/10/2023

O.y fra Skovbrynet Skole var heldige idag 😊🦉 trods regn og rusk - for alle børn og voksne fik set den “nye” natugle, som er flyttet ind i et hulrum i et gammelt bøgetræ i skoven.
(Billedet er dog fra forrige år, hvor en anden natugle i en periode ofte sad oppe i samme hulrum - jeg nåede ikke at tage et foto idag).

Vi har da glemt at lægge billeder ud fra Naturens Dag! Jeg fik nu heller ikke taget så mange… men det var den smukkeste ...
05/10/2023

Vi har da glemt at lægge billeder ud fra Naturens Dag! Jeg fik nu heller ikke taget så mange… men det var den smukkeste morgen ved Furesø (de første fotos er taget kl 7.30)
og vi fik sat vores nye rørebassiner op uden for.
🐟🐟🐟

Så er vi klar med en lille stand på Furesø Klimafolkemøde ved Farum Bytorv uden for kulturhuset 😊🐟
28/09/2023

Så er vi klar med en lille stand på Furesø Klimafolkemøde ved Farum Bytorv uden for kulturhuset 😊🐟

11/09/2023
Og lige lidt fotos fra åbent hus og svampe udstillingen sidste år (inden vi fik gæster) 😀Håber vi ses på søndag 11-14 😊
06/09/2023

Og lige lidt fotos fra åbent hus og svampe udstillingen sidste år (inden vi fik gæster) 😀
Håber vi ses på søndag 11-14 😊

Kom til åbent hus på søndag 10. September mellem 11 og 14 🐟🐸🐟Håber vi ses 😀 Læs mere her:
06/09/2023

Kom til åbent hus på søndag 10. September mellem 11 og 14 🐟🐸🐟
Håber vi ses 😀

Læs mere her:

Fiskebæk Naturskole holder åbent hus i anledning af naturens dag 2023. Det sker i samarbejde med Svampeforeningen, det er værter for svampeture i den lokale natur, samt laver en stor svampeudstilling, som sandsynligvis kommer til at rumme over 200 forskellige arter. Er du særligt interesseret i ...

Adresse

Frederiksborgvej 103A
Farum
3500

Telefon

+4544950895

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Fiskebæk Naturskole 2020 sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Organisationen

Send en besked til Fiskebæk Naturskole 2020:

Del