Politiforbundet - Syd & Sønderjylland

Politiforbundet - Syd & Sønderjylland Politiforbundet - Syd og Sønderjylland ønsker en fri og konstruktiv debat. Men husk en god tone.

Vi forbeholder os retten til at fjerne indlæg, som efter vores vurdering afsporer debatten, chikanerer andre, er hadefulde eller bryder lovgivningen. Anmeldelser til politiet skal IKKE ske via dette forum, men bør indgives ved hastende karakter på 112, eller ved ikke hastende karakter på 114. Politiforeningen i Syd- og Sønderjylland er en faglig organisation, hvis formål bl.a. er at varetage medle

mmernes faglige, sociale og økonomiske interesser, samt at fremme kollegaliteten og samarbejdet blandt medlemmerne og at varetage medlemmernes interesser overfor politikredsens ledelse.

🚔 Ugen der gik i Syd- og Sønderjylland 🚔Halløj kære kollegaer og følgere 👋Vi startede ugen med en plan. Vi sluttede ugen...
12/06/2026

🚔 Ugen der gik i Syd- og Sønderjylland 🚔

Halløj kære kollegaer og følgere 👋

Vi startede ugen med en plan. Vi sluttede ugen med en anden plan. Og et sted midt imellem stod virkeligheden og mindede os om, at den sjældent har læst vores kalender 📅😅

I denne uge har formanden været afsted til hovedbestyrelsesmøde, hvor dagsordenen blandt andet bød på:
▪️ Status på opstart af POL-DISP i Nordsjælland
▪️ Personalebevægelser som følge af Flerårsaftalen
▪️ Samarbejdet med politipensionisterne
▪️ Politiforbundets Støttefond
▪️ Oplæg om politiets nye hundeuddannelse 🐕
▪️ Og en hel del mere

Lokalt har ugen blandt andet budt på møder om VU-forløbet, som alle nyuddannede kollegaer gennemgår i Syd- og Sønderjyllands Politi. Her blev der drøftet både udviklingsmuligheder, læring og organisationens behov for at have de rette ressourcer til rådighed på de rette steder.

Derudover har kalenderen været fyldt med dialogmøder mellem kollegaer, tillidsrepræsentanter og ledelse om mulighederne for nedsat tid, DUP-afhøringer, medlemshenvendelser og de mange andre opgaver, som sjældent finder vej til overskrifterne, men som fylder ganske godt i hverdagen.

📸 Denne uges blikfang er Christian, som er politikredsens POLSAS-kredsansvarlige. En funktion som de fleste forhåbentlig aldrig tænker over i hverdagen – lige indtil den dag noget ikke virker. Så tak til Christian for indsatsen 💪

Med det ønsker vi jer alle en rigtig god weekend. Pas på jer selv, hinanden og kaffen ☕😉

Halløj kære kollegaer og følgere 🇩🇰I denne uges opslag går vi lidt væk fra den vanlige selvironi og de hurtige fredagspo...
05/06/2026

Halløj kære kollegaer og følgere 🇩🇰

I denne uges opslag går vi lidt væk fra den vanlige selvironi og de hurtige fredagspointer. I stedet vil vi gerne sætte fokus på et emne, som fylder mere og mere – men som stadig kan være svært at tale højt om.

Næstformand P***e Schmidt har i denne uge holdt oplæg for Arbejdsmedicinsk Klinik i Odense med afsæt i de erfaringer, man som tillidsrepræsentant møder i arbejdet med psykiske belastningsreaktioner og PTSD blandt politifolk.

Oplægget tog udgangspunkt i det typiske forløb, vi ofte ser:
En kollega udsættes for flere voldsomme hændelser. Måske kommer der en kortere sygemelding. Måske vender man hurtigt tilbage til arbejdet igen. Ofte forsøger man – bevidst eller ubevidst – at “skåne” sig selv ved at skifte funktioner, undgå bestemte opgaver eller presse sig selv videre uden helt at forstå sine egne reaktioner.

Nogle gange går der flere år, før kollegaen rækker ud.

Herfra begynder ofte et længere forløb med samtaler, lægefaglige vurderinger, arbejdsmedicinsk udredning, arbejdsskadesag, dialog med ledelse, socialrådgivere og i nogle tilfælde også spørgsmål om pension eller fortsat tjeneste.

En vigtig pointe i oplægget var også, hvor voldsomt enkelte hændelser kan sætte sig hos mennesker – længe efter situationen er afsluttet. Ikke nødvendigvis som “klassiske” flashbacks, men som reaktioner i helt almindelige hverdagssituationer, der pludselig vækker minder, uro eller angst.

Der blev samtidig sat fokus på, hvor vigtigt samarbejdet mellem arbejdsplads, sundhedssystem og fagforening er, hvis vi skal lykkes med at hjælpe kollegaerne ordentligt igennem et psykisk belastningsforløb.

Oplægget byggede ikke kun på teori, men også på erfaringer fra konkrete medlemssager og input fra sygemeldte kollegaer, som generøst har delt deres oplevelser for at skabe større forståelse og læring.

For selvom politiarbejde er et fag med høj faglighed, handlekraft og robusthed, så ændrer det ikke på, at vi også er mennesker. Og nogle oplevelser sætter spor.

Tak til Arbejdsmedicinsk Klinik for invitationen og for et vigtigt fagligt samarbejde omkring et område, som fortjener både opmærksomhed, åbenhed og nuancer.

Tak de de mange gode læger fra flere forskellige Arbejdsmedicinske Klinikker fra Fyn og Jylland, for at være denne uges blikfang 😄

God weekend til jer alle.
Politiforbundet - Syd- og Sønderjylland

Halløj kære kollegaer og følgere ☀️🚔På denne solbeskinnede dag er det – traditionen tro – blevet tid til at gøre status ...
29/05/2026

Halløj kære kollegaer og følgere ☀️🚔

På denne solbeskinnede dag er det – traditionen tro – blevet tid til at gøre status på ugen, der er gået hurtigere end en fredag eftermiddag før en helligdag 😅

Vi startede lynhurtigt med en mandag… der viste sig at være en tirsdag 🤯

Ugen bød blandt andet på møde i ansættelsesudvalget, som mødes to gange årligt. Her ses der blandt andet ind i ressourcefordeling på tværs af kredsen, ønskerunder, bemanding og meget mere. (…og ja kære medlem – det kan du faktisk læse meget mere om i vores nyhedsbrev SJYLP-NYT nr. 11 👀)

Derudover har vi haft arbejdsdage i Sønderborg, Esbjerg, Ribe og Padborg 🚓

I Padborg havde vi fornøjelsen af at deltage i personalemøde med kadetterne i UKA, hvor omkring 50 deltog. Her talte vi blandt andet om, hvad Politiforbundet er for en størrelse, og hvordan vi arbejder for at understøtte vores medlemmer – både i medgang og modgang.

I samme forbindelse blev der også valgt en talsmand for kadetterne i UKA 👏🏼 Derfor skal der lyde et stort tillykke til kadetten Josva med valget – og tak fordi du stiller dig til rådighed 🙌🏼

Inden vi runder ugens opdatering af, skal der også lyde et stort tak til humørbomben Katrine fra efterforskningen i Haderslev 😄
Tak til dig for at være ugens blikfang – og ikke mindst for at sprede godt humør omkring dig. Den slags smitter heldigvis mere end forkølelse i et briefinglokale ☕😂

Dertil er der kun tilbage at sige
Rigtig god weekend til jer alle ☀️
Mvh
Politiforbundet - Syd- og Sønderjylland

Kære medlemmer og følgere 🚔☕️Så blev det – sædvanen tro – tid til ugens opdatering. En uge der er gået hurtigere end en ...
22/05/2026

Kære medlemmer og følgere 🚔☕️

Så blev det – sædvanen tro – tid til ugens opdatering. En uge der er gået hurtigere end en nyvasket uniform i pollen-sæsonen bliver beskidt 🌼😅

Ugen har blandt andet budt på:
▪️ Formøde til Samarbejdsudvalgsmøde
▪️ Ordinær generalforsamling, hvor P***e Schmidt blev genvalgt
▪️ Bisidderfunktion for kollegaer på vej tilbage efter sygdom
▪️ DUP-afhøring
▪️ Oplæg for Efterforskning Nordvest i Esbjerg om psykologisk tryghed

Alt i alt en rigtig god uge – og vigtigst af alt, en uge med gode møder med jer derude 🙌🏼

Ugens blikfang går denne gang til Claus fra Færdselspolitiet 🏍️

På billedet ser vi ham i rollen som skydeinstruktør – og ja… nogle mennesker kan åbenbart både håndtere motorcykel, våben og kamera på samme tid 😄
Tak til dig Claus for at stille dig selv til rådighed 👏🏼

Med dette ønsker Politiforbundet - Syd- og Sønderjylland alle sine medlemmer og følgere en rigtig herlig pinse ☀️

Så blev det tid til den ordinære generalforsamling i Politiforbundet - Syd- & Sønderjylland 🇩🇰😉Formand Ole Stenshøj og n...
19/05/2026

Så blev det tid til den ordinære generalforsamling i Politiforbundet - Syd- & Sønderjylland 🇩🇰😉

Formand Ole Stenshøj og næstformand P***e Schmidt kunne byde de delegerede velkommen til Øster Højst Kro, der endnu en gang dannede rammen om en dag med gode drøftelser, faglige input og den helt særlige generalforsamlingsstemning.

Formandens beretning kom – mildt sagt – godt rundt i maskinrummet af politihverdagen og forbundsarbejdet. Der blev blandt andet sat fokus på:

▪️ Kongres 2025
▪️ Arbejdsopgaver ud over det sædvanlige
▪️ Betty Kallerup Legatet
▪️ Ansættelsesudvalget
▪️ Tillidsmandskurser
▪️ Specialiststillinger, funktionstillæg og lokalløn
▪️ Udsattemidler og udsattetillæg
▪️ Undervisning, træning, optagelsesprøver, ansættelsessamtaler og workshops
▪️ EU-formandskabet
▪️ Sygefraværet i politikredsen
▪️ Årets psykiske APV, trivselsmåling og ledelsesevaluering
▪️ Fyraftensmøde om pension
▪️ Arbejdsskader og erhvervssygdomme – herunder erstatningsområdet
▪️ Studiekreds og studiekredsafslutning
▪️ POL-DISP
▪️ Thin Blue Line og Light4Blue
▪️ DUP-sager
▪️ Politiforeningens økonomi
▪️ OK26

En særlig stor tak skal der lyde fra næstformand P***e Schmidt, som blev genvalgt til posten 🙌🏼

P***e sætter stor pris på den tillid, medlemmerne viser ham, og glæder sig over fortsat at kunne arbejde for medlemmerne — særligt dér, hvor arbejdslivet nogle gange bliver lidt mere end bare almindeligt svært.

Der skal samtidig lyde en stor tak til alle delegerede for gode drøftelser, stærke input og en ordentlig debat i løbet af dagen.

Med dette siger den samlede bestyrelse tak for i dag 🙏🏼

Mvh
Politiforbundet - Syd- og Sønderjylland

På billedet ser du 😁 Tønder: Jeanett Snitgaard, Aabenraa: Jesper Johansen, Haderslev: Michael Carlson, Esbjerg: Anders Jensen, næstformand: P***e Schmidt, formand: Ole Stenshøj, Sønderborg: Kim Højland, UKA: Bjarne Hoffmann, Varde: Kåre Jensen… og TR fra Vejen Martin Davidsen må i tænke jer til… idet han er på assistance på Grønland 🇬🇱

Status på ugen – fra køreteknik til hovedbestyrelsen! 👮‍♂️⚖️Halløj kære kollegaer og følgere 😄Så blev det igen tid til u...
13/05/2026

Status på ugen – fra køreteknik til hovedbestyrelsen! 👮‍♂️⚖️

Halløj kære kollegaer og følgere 😄

Så blev det igen tid til ugens status… inden vi officielt går på et par dages Kristi Himmelfarts-ferie 😇

Ugen har budt på lidt af hvert — både stort, småt og den klassiske disciplin, hvor man forsøger at nå hele Syd- og Sønderjylland rundt på én arbejdsuge 🫠

Vi har haft arbejdsdage i både Esbjerg og Sønderborg, hvor der som altid har været gode snakke med kollegaerne om det der fylder i hverdagen 💬

Derudover blev foreningskontoret skiftet ud med en dag på Marstrup Køreteknisk Anlæg 🚓💨 Her var næstformanden med på sidelinjen i forbindelse med optagelse til køreinstruktør.

Det er altså ret fedt at opleve den faglighed og dedikation, som de kollegaer kommer med 🙏

Der bliver virkelig lagt energi og stolthed i at uddanne og udvikle kollegaer, så de får en solid værktøjskasse med ud på vejene — og i denne omgang handlede det altså om at finde de næste dygtige køreinstruktører 👏

Samtidig har formanden været en tur i København til hovedbestyrelsesmøde i Politiforbundet 🏛️
Et program der — som altid — var tungere pakket end bagagerummet på en patruljevogn efter nattevagt 😅

Der blev blandt andet drøftet
▪️ Rigsrevisionens kritik af “vask af sager”
▪️ Oplæg fra DUP på baggrund af årsrapporten
▪️ VIVE-undersøgelsen om psykiske belastningsreaktioner i Grønland
▪️ POL-disp
▪️ Modtagekoncept for nye kollegaer
… og meget mere.

Kort sagt. Der er nok at tage fat på — både lokalt og nationalt 💪

Og så skal vi naturligvis også sende et stort TAK til ugens blikfang Kirsten 🌟
Kirsten arbejder med forebyggelse i Vejen og er et fantastisk eksempel på de mange dygtige kollegaer, der hver eneste dag gør en forskel — ofte uden de store overskrifter, men med kæmpe betydning 🙏

Med det har vi kun tilbage at ønske jer alle en rigtig god Kristi Himmelfart 😄
Pas på jer selv, hinanden… og grillen 🌭🔥
Vi ses derud

🚔  Status fra ugen. Studiekreds, samarbejde og et kig bag kulisserne ☕️🤯Halløj kære kollegaer og trofaste følgere! 👋Lad ...
08/05/2026

🚔 Status fra ugen. Studiekreds, samarbejde og et kig bag kulisserne ☕️🤯

Halløj kære kollegaer og trofaste følgere! 👋

Lad os uden for mange superlativer indrømme, at denne uge har haft flere møder end en mellemleder med et spritnyt whiteboard og ubegrænset adgang til din Outlook-kalender. 📅😂 Det har været en sand tour-de-force i alt fra studiekreds til strategiske snakke.

Faglige dage i Vingsted 💥 Først og fremmest en stor tak til alle jer, der deltog i vores studiekredse i Vingsted. Vi har været utroligt glade for at byde så mange kollegaer velkommen i de nye rammer. Den positive feedback og det gode engagement bekræfter os i, at rammerne fungerede – og vi kan allerede nu afsløre, at vi arbejder på at gentage succesen næste år. 📍

Dialog og samarbejde 🤝 Ugen har også budt på et godt og uformelt samarbejdsmøde med HR-chef Pia og vores CPI Carit. Det er værdifuldt at have et rum, hvor vi kan vende de ting, der fylder i organisationen, uden dagsordenen er låst fast af lange præsentationer. Det giver plads til den direkte dialog, som vi værdsætter højt.

"Grænsepolitiet" i fokus 🚓🎬 Vi har haft møde med produktionen og kollegaerne bag "Grænsepolitiet". Der skal lyde en stor anerkendelse til de kollegaer, der stiller op og viser hverdagen i grænseoperationen. Det kræver ekstra overskud at have et kamerahold med på arbejde, men det er med til at skabe en vigtig og positiv fortælling om arbejdet om UKA og Syd- og Sønderjyllands Politi. 🙏

Karriere og ledelse 👔 Der er også blevet arbejdet med udvælgelse til ledersamtaler samt afvikling af samtaler til OPA/EAE. Vi ved, at det er processer, der betyder meget for den enkelte, og vi følger arbejdet tæt.

🌟 Ugens blikfang. I denne uge går spotlightet til Helene, der er leder i Haderslev. Tak, fordi du har lyst til at stille op og sætte ansigt på arbejdet med at få både drift, personale og en travl hverdag til at gå op i en højere enhed. 💪

Politiforbundet Syd- og Sønderjylland ønsker jer alle en rigtig god og velfortjent weekend, når I når dertil. ☀️

Pas på jer selv derude! 🚔

Halløj kære kollegaer og følgere 😄Så er vi landet igen efter et par virkelig stærke dage til Studiekredsafslutning 2026 ...
05/05/2026

Halløj kære kollegaer og følgere 😄

Så er vi landet igen efter et par virkelig stærke dage til Studiekredsafslutning 2026 💥

Fra Politiforbundet i Sydøstjylland og Syd- og Sønderjylland skal der lyde et kæmpe TAK 🙏
Tak for opbakningen, energien – og ikke mindst for den måde, I har taget imod de nye rammer i Vingsted på. Det spiller! 👌

En stor tak til Christian Ørsted for et skarpt oplæg om psykologisk tryghed – der blev både tænkt og mærket 💭
Tak til Rigspolitichefen Thorkild Fogde og forbundsformand Heino Kegel for en stærk paneldebat med substans og ærlighed 🔥

Og tak til Hans Engel og Peter Viggo Jakobsen for at gøre os klogere på både Christiansborg og verdenssituationen 🌍

Men helt ærligt…
Det vigtigste? Det er jer.

330 kollegaer, der prioriterer fællesskabet.
Det er ikke bare flot – det er fundamentet for det hele 💙 og tak til jer der blev hjemme 🙂 som gjorde det muligt for os andre at tage afsted👌

Vi er stolte. Og vi glæder os allerede til næste gang.

Tak for jer 🙌

Mvh
Politiforbundet 😁

Fuld smadder på fællesskabet 💥330 kolleger samlet ét sted… det er ikke bare en studiekreds – det er jo nærmest en mindre...
04/05/2026

Fuld smadder på fællesskabet 💥

330 kolleger samlet ét sted… det er ikke bare en studiekreds – det er jo nærmest en mindre festival (bare med lidt færre øl og lidt flere holdninger 😄)

Mega stærkt. Det siger ret meget om, at folk faktisk vil det her – ikke bare skal.

Nyd det, sug energien til jer, og få fyret nogle gode snakke af – det er dér, det rykker 🚀

Og vigtigst. Husk at få en kop kaffe, før første “ham der taler lidt for længe”-session starter ☕😉

Adresse

Kirkegade 76
Esbjerg
6700

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Politiforbundet - Syd & Sønderjylland sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del