Komiteen for Sundhedsoplysning

Komiteen for Sundhedsoplysning KFS er en non profit forening, som støtter sundhedsvæsenets sygdomsbehandling og sundhedsoplysning.

Komiteens kerneydelser er sundhedsfremmende projektudvikling og projektstyring, foredrag, udvikling af sundhedsapps samt sundhedsoplysende forlagsvirksomhed. Vores faglige niveau sikres gennem et tæt eksternt samarbejde med Sundhedsstyrelsen, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen, Dansk Sundhedsinstitut, Aarhus Universitetshospital m.fl. samt vores 13 medlemsorganisationer: http://sundhedsformidling.dk/om-komiteen/medlemsorganisationer.aspx .

10/10/2025

🔑 Forebyggelse er nøglen - og vi drejer den sammen!
Rådet for Bedre Hygiejne inviterer til Årskonference 2025 - hvor vi samler forskning og hverdag for at styrke forebyggelsen som fælles indsats.

📅 13. november 2025
📍 Landbohøjskolen, Københavns Universitet

Sundhedsstyrelsen åbner dagen med den nationale handlingsplan mod antibiotikaresistens.
🌬️Vi dykker ned i, hvordan et godt indeklima kan give færre luftvejsinfektioner.
🏡Og vi ser på plejehjemsindsatser, der mindsker UVI’er, reducerer antibiotikaforbrug og styrker trivsel.

Konferencen er for kommuner, regioner, organisationer og virksomheder på børne-, unge- og ældreområdet.
Programmet er nu klart👉 Se det fulde program her: https://bedrehygiejne.dk/generalforsamling2025/

👉 Tilmeld dig her: https://conferencemanager.events/aarskonferenceoggeneralforsamling-raadetforbedrehygiejne (gratis for medlemmer)

🎉 Første hold Fædreguides er nu uddannet! I sidste uge fik vi uddannet det første hold Fædreguides, som nu er klar til a...
01/09/2025

🎉 Første hold Fædreguides er nu uddannet!

I sidste uge fik vi uddannet det første hold Fædreguides, som nu er klar til at facilitere Fædretræf for nye fædre i Furesø Kommune, Norddjurs Kommune, Odder Kommune, Vejen Kommune og Vordingborg Kommune.

Fædretræf – sparring, viden og netværk er udviklet af Komiteen for Sundhedsoplysning med støtte fra Egmonts Fondssekretariat.

I denne uge starter de første hold, og vi glæder os til at følge dem!

👉 Skal Fædretræf også til din kommune?
Læs mere her: www.fædretræf.dk

💬 “Jeg havde intet overskud og manglede overblik. På kurset fik jeg redskaber, som gav mig ro og overskud – blandt andet...
17/06/2025

💬 “Jeg havde intet overskud og manglede overblik. På kurset fik jeg redskaber, som gav mig ro og overskud – blandt andet gennem handleplaner, hvor jeg kunne tage små skridt fra gang til gang,” fortæller Julie, der deltog i den gruppebaserede mestringsindsats Godt igennem uddannelse i 2022. I dag er hun selv frivillig instruktør og rollemodel for andre unge.

🌱EVA's nyligt offentliggjorte evaluering viser, at Godt igennem uddannelse hjælper unge med psykiske udfordringer godt på vej. Indsatsen:

☑️Mindsker frafald
☑️Øger trivsel, vedholdenhed og resiliens
☑️Styrker sociale, personlige og studiemæssige kompetencer
☑️Giver større tro på egne evner og nye handlemuligheder
☑️Reducerer symptomer på angst, depression og stress

💬 ”Vi er meget positive over kurset. De unge er glade og bliver fastholdt på deres uddannelse. Det systematiske arbejde i gruppeundervisningen med konkrete værktøjer giver dem nogle handlemuligheder og sætter en refleksion i gang, som styrker eleverne,” fortæller Rektor Anna Amby Frejbæk fra Støvring Gymnasium til fagbladet Gymnasieskolen ⬇️
https://gymnasieskolen.dk/articles/gruppebaseret-indsats-hjaelper-unge-med-psykiske-udfordringer-gennem-gymnasiet/

På Støvring Gymnasium oplever de, at gruppeforløbene:
☑️Fastholder elever i uddannelse
☑️Skaber trygge rum for sårbarhed og refleksion
☑️Understøttes af unge undervisere med egne erfaringer

Hvis du er blevet nysgerrig og ønsker at høre mere om hvordan indsatsen kan komme til jeres uddannelsesinstitution, så kan du kontakte Esther Lind Stokkebæk 📲: 2388 4801 💻[email protected]

Godt igennem uddannelse er udviklet af Komiteen for Sundhedsoplysning med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond, og du kan læse den endelige evaluering her: https://empowerment.dk/boern-og-unge/godt-igennem-uddannelse/bag-om-indsatsen/

Symptomer på stress, angst og depression kan gøre det vanskeligt at gennemføre en gymnasial uddannelse, men indsatsen Godt igennem uddannelse kan være et godt bud på, hvordan man som skole kan være med til at understøtte elever med psykiske udfordringer.

📢 GÅ-HJEM-MØDE: Styrk unges trivsel på uddannelserne 📢 Du kan stadig nå at tilmelde dig vores gå-hjem-møde!  Den 27. maj...
13/05/2025

📢 GÅ-HJEM-MØDE: Styrk unges trivsel på uddannelserne 📢

Du kan stadig nå at tilmelde dig vores gå-hjem-møde!

Den 27. maj kl. 14:00-15:30 (online) præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut resultaterne fra evalueringen af indsatsen ’Godt igennem uddannelse’. Til arrangementet kan du høre erfaringer fra to uddannelsessteder, SOSU Esbjerg og Kolding HF og VUC. Med fra Kolding HF og VUC har vi også to tidligere kursister, der deler deres oplevelser og udbytte af kurset. Det bliver en spændende eftermiddag og vi glæder os!

❓Om ‘Godt igennem uddannelse’
Mange unge kæmper med stress, angst og depression, hvilket kan påvirke deres dagligdag og muligheder for at gennemføre uddannelse. Indsatsen hjælper unge gennem:
📌 Praktiske redskaber og øvelser
📌 Møde andre i samme situation
📌 Instruktører med personlig erfaring

Evalueringen viser, at indsatsen er et god bud på hvordan man kan understøtte elever med stress, angst og depression under uddannelse.

’Godt igennem uddannelse’ er udviklet med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond.

🗓 Hvornår? Tirsdag den 27. maj kl. 14-15:30.

💻 Hvor? Online (link tilsendes ved tilmelding).

👉 Tilmelding: Læs mere og tilmeld dig her: https://conferencemanager.events/onlinegaa-hjem-moedeomgodtigennemuddannelse

Kontakt projektleder Esther Lind Stokkebæk ([email protected] / 2388 4801), hvis du er interesseret i at høre mere om indsatsen.

📢73 skoler er allerede med - Skal jeres skole deltage gratis i Basal i skoleåret 2025/26?Komiteen for Sundhedsoplysning ...
28/04/2025

📢73 skoler er allerede med - Skal jeres skole deltage gratis i Basal i skoleåret 2025/26?

Komiteen for Sundhedsoplysning tilbyder GRATIS deltagelse i den landsdækkende trivselsindsats Basal – sammen om trivsel 👫

💡Hvad er Basal?
Basal – sammen om trivsel er et klassebaseret forebyggende trivselsforløb for 7.-10.klasse, der giver eleverne enkle værktøjer til at mestre hverdagslivets udfordringer og have det godt med sig selv og hinanden. Undervisningen varetages af skolens egne lærere/pædagoger, der klædes på til opgaven gennem et todages kompetenceudviklingskursus.

👉Læs mere om Basal - sammen om trivsel på https://www.sammenomtrivsel.com/, hvor I også finde kontaktoplysninger, hvis I gerne vil være med 🌱

𝐀𝐦𝐦𝐞𝐤𝐨𝐧𝐬𝐮𝐥𝐞𝐧𝐭𝐮𝐝𝐝𝐚𝐧𝐧𝐞𝐥𝐬𝐞𝐧 𝟐𝟎𝟐𝟓/𝟐𝟔 – 𝐭𝐢𝐥𝐦𝐞𝐥𝐝𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐞𝐫 å𝐛𝐞𝐧 Vil du løfte dine kompetencer inden for ammevejledning til et ny...
12/03/2025

𝐀𝐦𝐦𝐞𝐤𝐨𝐧𝐬𝐮𝐥𝐞𝐧𝐭𝐮𝐝𝐝𝐚𝐧𝐧𝐞𝐥𝐬𝐞𝐧 𝟐𝟎𝟐𝟓/𝟐𝟔 – 𝐭𝐢𝐥𝐦𝐞𝐥𝐝𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐞𝐫 å𝐛𝐞𝐧

Vil du løfte dine kompetencer inden for ammevejledning til et nyt niveau og blive Dansk Certificeret Ammekonsulent, eller IBCLC? Så læs mere og tilmeld dig her: https://www.kompetencecenterforamning.dk/kompetenceudvikling/ammekonsulentuddannelsen/


Vi håber at se dig!


06/12/2024

Så kom det endelige program for konferencen d. 5. februar 2025! 🙌
Husk du kan tilmelde dig ved at skrive til [email protected]📩

Foregår i hjertet af København! Endelig lokation følger💚💙

27/11/2024
26/10/2024

SynsExpo besøger Optometrikonferencen i Kolding 🤓

Adresse

Classensgade 71, 5
Copenhagen
2100

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Komiteen for Sundhedsoplysning sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del