06/03/2024
Kære Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen.
Tiden er kommet til en mere resolut afstandtagen til Israels fremfærd i Gaza – og til mere dansk handling for at fremme freden og en varig løsning.
Det står efterhånden smertelig klart, at der ikke er proportionalitet i Israels angreb. Ligeså afskyelige terrorhandlingerne var den 7. oktober, ligeså meget Israel har ret til at forsvare sig selv, ligeså udsigtsløse, uacceptable og skadelige forekommer de nuværende overgreb på børn og civile nu at være.
Den Internationale Domstol har været krystalklar i sin kritik af Israel og forventningerne til mere humanitær støtte og færre civile ofre. Intet af dette er sket.
USA arbejder som bekendt aktivt for en våbenhvile her og nu og for en varig tostatsløsning, men selv USA’s stemme er indtil nu blevet ignoreret af Netanyahu.
Danmark kunne gøre en forskel i EU, insistere på en våbenhvile, foreslå målrettede sanktioner mod de ulovlige bosættelser, som USA har indført, men først og fremmest bringe tostatsløsningen i spil, startende med en anerkendelse af Palæstina, som også Storbritannien overvejer.
EU er stadig Israels største handelspartner og største bidragyder til Palæstina. Der bliver lyttet til os.
I håb om, at den danske regering vil træde mere i karakter i denne sag, har Radikale Venstre og en række andre partier i dag fremlagt to beslutningsforslag i Folketinget:
Det første opfordrer til at arbejde i EU for en anerkendelse af Palæstina nu som en første trædesten mod en tostatsløsning.
Det andet er en revideret genfremsættelse af et borgerforslag, hvor vi opfordrer regeringen til at kræve en øjeblikkelig og varig våbenhvile i Gaza, at bidrage til efterforskning af brud på folkeretten i Gaza og i Israel, at øge humanitær bistand til Palæstina og at arbejde for en politisk tostatsløsning på konflikten.
Vi skylder både Israel og Palæstina at stoppe blodbadet i Gaza og kigge frem mod den eneste varige løsning for fred:
To stater til to folk.