Velkommen til Sorg Godt's side
- hér får du et indblik i hvem vi er og hvad du skal gøre for at blive medlem.
< Baggrund >
Sorg Godt blev stiftet i 2019 af Emil Bülow Petersen, der mistede sin tvillingebror til selvmord i 2018. Emil følte, mens han studerede, et behov for at finde et netværk af ligesindede, hvor spejlingen og samtalerne om alt fra komplekse følelser, refleksioner samt udfordringe
r i hverdagen, var mulig at dyrke helt uden tabuer, stigma eller misforstået omsorg. Emil startede Sorg Godt, ikke for at erstatte psykologer, psykoterapi eller andre sorggrupper, men for at supplere med muligheden for at unge i København kan føle sig som en del af et netværk, hvor der ikke er forventninger og mødepligt, men blot muligheder og spejling. Siden er Sorg Godt blevet til et netværk med 98+ medlemmer, hvor vi tilbyder 1 gratis samtale-aften om måneden i hyggelige omgivelser. Konceptet består af kaffe, te & samtale - hvor vi mødes som vi er, og ikke har forventninger til hinanden. Deltagerne bestemmer frit, hvad der skal tales om, og vi oplever, at der altid er plads til både de svære, de dybe, de lette og de positive følelser.
< Værdisæt >
I Sorg Godt definerer vi begrebet 'sorg' som en flertydig og individuel størrelse. Her rummer vi alle, uanset hvilken relation du har mistet, uanset hvilke følelser din sorg fordrer i dit liv og uanset hvordan du forholder dig til sorgen. Alles historier, følelser og oplevelser er lige vigtige, og vi praktiserer til samtalerne at vi er 'aktivt lyttende' og ikke 'rådgivende'. Søger du i stedet faglig rådgivning og terapi, anbefaler vi varmt at du samtidigt søger psykolog, psykoterapeut eller sorggrupper med fagpersoner. Vi har et bredt netværk, og vi kan godt anbefale muligheder til dig. Bliv blot medlem af gruppen, og lav et opslag hvori du efterspørger anbefalinger.
< Koncept & indhold >
- Vi mødes som nævnt 1 gang om måneden til vores samtale-aften. Dette foregår typisk en hverdag fra kl. 18.00, og det offentliggøres altid i god tid i medlemmernes Facebookgruppe.
- Vi arbejder for at afholde foredragsaftenener, hvor vi inviterer mennesker ind til frivilligt at holde et fagligt relevant oplæg. Prisen for disse er 10 kr., og er kun for medlemmerne. Pengene går direkte og ubeskåret til at betale oplægsholdere med en flaske rødt eller hvidt.
- Facebookgruppen kan medlemmerne bruge frit til opslag, egne initiativer eller til blot at holde øje med arrangementerne.
- Sorg Godt drives frivilligt af et team af unge - heriblandt Emil - og du er som medlem altid velkommen til også at blive frivillig, på dine helt egne præmisser.
< Praktisk information >
- Er du ung eller ungvoksen (definér selv) i København & omegn, har du mistet, eller er du i ventesorg over, at du er ved at miste nogen, så er du meget velkommen til at blive medlem.
- Det eneste, du skal gøre, er at finde facebookgruppen, der hedder "Sorg Godt (unge & ungvoksne i sorg, Kbh)", og anmode om medlemskab samt svare på de spørgsmål, der derefter kommer frem.
- Har du nogle spørgsmål til ovenstående, eller til Sorg Godt, kan du skrive i denne Facebooksides chat. Vi arbejder løbende på både udseende og indhold af denne Facebookside, og det betyder også, at der kommer en mail-mulighed snarest muligt. Sorg Godt.