11/07/2025
1000 TAK for en FANTASTISK spejderlejr! -51 seje Kaj Lykke spejdere har været på tur på Assenbæk Mølle:) - I regn og slud byggede vi lejren op, store og små i fællesskab. Søndag formiddag var der hårdt arbejde på programmet, der blev savet brænde og måske en enkelt finger, der blev hugget brænde, der blev fyldt vand i brandspande og vandtanke, der blev bygget tørrestativ og brændeskjul, og enkelte rafter fra nattens byggeri skulle have en opstrammer. Efter de obligatoriske 250 rugbrødsmadder var indtaget til frokost var det tid til at få åbnet banken og bruge sine lommepenge i "tutten", uhmmm det var lækkert! - søndag eftermiddag stod for alle på "esemad", der skulle bygges ovne, renses fisk, røges fisk og ost som fiskerne gjorde det i gamle dage. Det var en spændende oplevelse, og de allerfleste blev modige og turde røre ved fiskene, og mange smagte/spiste fisk og ost bagefter. Familiespejderne lavede lækker Mc´cheese til aftensmaden. Søndag aften var der lejrbål samlet for hele lejren, her var der fællessang, mærkelige indslag og vi så første gang Afrodite.
Mandag morgen var der til flaghejsningen, udover flagsangen også fødselsdagssang, Leslie blev 7 år, og det skulle fejres:) - formiddagen bød for nogle på naturtur & krible krable undersøgelser i søen, for andre var det tinstøbning. Om eftermiddagen var der tinstøbning for familiespejdere, mikroer og juniorer. Minierne var i bad og hyggede med flotte armbånd lavet af flotte snore og besnøringer, til aftensmaden sørgede minierne for quniea deller og nye persille kartofler. Til dessert/aftenskaffe var der norske lapper på bålet, inden sengetid.
Tirsdag morgen var som de andre, op kl. 7,00, tøj på, børste tænder, pakke alle sine ting sammen og så var der havregrød kl. 7.45, derefter opvask og obligatorisk flaghejsning kl. 9.00 med hele lejren. Tirsdag formiddag var det bade tid for mikro og familiespejderne, juniorerne var ude at klatre og rapelle, imens minierne var på turnus tjansen, d.v.s. rengøring af de 4 bade/toiletrum, samle skrald ind fra hele lejren, rengøre spande og lave forefaldene arbejde. Efter frokosten var vi heldige at banken igen åbnede og man kunne bruge sine lommepenge i tutten. Tirsdag eftermiddag var det juniorernes tur til at komme på turnus opgaverne med rengøring af toiletter mm. Minierne var på vikinge værksted, der blev brændt perler, vævet kurve og filtet bolde, eftermiddagen fløj afsted. Mikroerne var på aktiviteten mad i mad, mange lækre retter blev lavet, fx. kartoffel i saltdej, kage i appelsiner mm, i ventetiden blev der skrevet mange breve til Afrodite.... Mikroerne lavede tortillias til aftensmaden, lækkert! -efter opvasken var der lejrbål med sjove konkurrencer og fællessang, til aftenskaffe var der bål-toast, og klokken blev mange inden der var sengetid denne aften, imens alle de mindste blev puttet, drog 3 og 4 klasserne på tur, først var der hygge/bål inden de skulle på natløb med alle andre 10-16 årige på lejren, der var gangstere, mafiabosser, ledere der solgte falske pas og næsten blev pågrebet og meget andet, aftenen sluttede 00.30 med kakao inden det gik på hovedet i seng.
Onsdag morgen var havregrøden skiftet ud med scrample egg, franskbrød og pålægschokolade, inden turen gik til flaghejsningen, oprydning og nedpakningen.
1.000 TAK for en dejlig lejr til ALLE børn og voksne, til alle dem der havde prøvet det før, og til alle dem hvor det var første gang, til alle dem der altid er modige og til alle dem der rykkede grænser.
Vi glæder os til mange spændende aktiviteter efter ferien! - indtil vi ses, hav det godt! - hvis I liiiige skal have en spejderoplevelse med i ferien, så www.kajlykkespejderne.dk og tilmeld jer sommersjov tirsdag d. 12 august/få pladser tilbage
HUSK TJEK BØRNENE FOR FLÅTER:)