Vikingelandsbyens Venner er en støtteforening for Vikingelandsbyen i Albertslund. Vi er faktisk en broget flok med vidt forskellige baggrunde for at være med i Venneforeningen, men langt de fleste af os kan vist blive enige om at Vikingelandsbyen for os er noget ganske særligt. At Vikingelandsbyen gør en forskel ses yderligere af de mange 'aktiverede', der melder sig ind, når de får et andet job -
har man først lært Vikingelandsbyen at kende, slipper man den ikke gerne igen. Vi er da også flere medlemmer nu end nogensinde før, og selv om de fleste af os kommer fra Storkøbenhavn, så kan vi godt fremvise en håndfuld jyske medlemmer, som sætter en dag eller to af til at give et nap med i Vikingelandsbyen, når der holdes byggedage. Aldersmæssigt fordeler vi os i alle aldre - nu fra 16 år til henved de 80 - det giver en rigtig god stemning. Vores aktiviteter spænder også vidt - fra det grove arbejde med økserne til det fine med nål og tråd. Adskillige af medlemmerne beskæftiger sig også med vikingetid uden for Vikingelandsbyen:
-Man sejler med vikingeskib
-Tager på vikingemarkeder
-Rider Islandsheste
-Skyder med langbue
-Dyrker vikingekampsport
-Læser historie
-Er amatørarkæologer
-Laver vikingehåndværk
-og spiller 'vikingemusik'. Det inspirerer de øvrige medlemmer og Vikingelandsbyens ansatte. Mange medlemmer har gennem år bygget med på Vikingelandsbyens store stuehus, Salshuset og den nye vikingestald. De har med kiler, bredbiler, stemmejern, dyveljern og køller bygget Danmarks eneste håndhuggede rekonstruktion af et vikingelanghus. Vi fejrede indvielsen af huset med seks dages fest - en dag for hvert år, vi har bygget på huset. Endelig har vi mange medlemmer, som bare troligt betaler deres kontingent hvert år, og dermed viser at de påskønner Vikingelandsbyens arbejde, men som ikke har tid eller lyst til at deltage i foreningens aktiviteter. De spiller alligevel en stor rolle, moralsk og politisk. Du kan se hvornår vi mødes her på venneforenings årskalender: http://www.vikingelandsbyen.dk/kalender141.asp
VENNEFORENINGENS BESTYRELSE valgt i 2018:
BIRGITTA HÖGLUND-NIELSEN (Kasserer)
BO J. NIELSEN
JETTE BONDE (Formand)
RALF KLEIS LARFRED
THOMAS GENBORG
Suppleanter:
ANNITTA JØRGENSEN
BENT STIGSEN
I medbyggersæsonen træffes repræsentanter for
bestyrelsen i Vikingelandsbyen tirsdag kl 17 – ca 21. Har du fået lyst til at blive medlem, skal du indbetale et årligt medlemskontingent på vores konto: Reg.nr. 1551 Kontonr. 16472417
I feltet til bemærkninger skal du skrive 'Kontingent + året"' samt navn(e), telefonnummer, E-mailadresse og -adresse. Hvis du ikke har e-mail skal du give nogen i bestyrelsen besked herom. Så får du informationer sendt med post. Kontingentet er minimum:
100 kr. medlem (voksne fra 16 år)
150 kr. for en familie med 1 voksen (forældre/bedsteforældre) og uanset antallet af børn
250 kr. for en familie med 2 voksne (forældre/bedsteforældre) og uanset antallet af børn. Bemærk at børn (6 år til og med 15 år) kun kan deltage på udvalgte dage og kun sammen med deres forældre/bedsteforældre. Vi glæder os til at høre fra dig!