17/03/2024
ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΟΦΟΣ
Η ΒΙΑΣΤΗΚΑΜΕ?
Είναι ο άνθρωπος σοφός (Homo Sapiens) ή βιαστήκαμε να δώσουμε στον εαυτό μας αυτή την ιδιότητα? Είναι ένα ερώτημα που πλανάται προβληματίζοντάς μας καθημερινά. Και όσο περνά ο καιρός γίνεται και πιο έντονο. Διαβάζεις, ακούς και βλέπεις καθημερινά τόσες πολλές βλακείες, ηλιθιότητες και αθλιότητες που κάνουν το ερώτημα ακόμα πιο βασανιστικό. Ευτυχώς, και παράλληλα δυστυχώς, δεν είναι εγχώριο το φαινόμενο, αλλά παγκόσμιο. Σε έρευνα που πραγματοποιήσαμε πρόσφατα με ερώτημα, τι είναι αυτό που κάνει τον άνθρωπο να διαφέρει από τα άλλα ζώα, πήραμε απαντήσεις όπως: «Είναι έξυπνος, σκέφτεται, έχει λογική, έχει ανώτερο πολιτισμό, διαθέτει κριτική σκέψη, και άλλα παρόμοια». Μετά ήρθαμε στο ερώτημα: «Όλοι οι άνθρωποι που είναι γύρω σας διαθέτουν αυτά τα χαρακτηριστικά?». Και η απάντηση ήταν «Όχι!». Τι πρέπει να κάνουμε, να διαχωρίσουμε τους ανθρώπους σε ανθρώπους σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά που έχουμε δώσει και στους μη-ανθρώπους, δηλαδή αυτούς που δεν πληρούν αυτά τα χαρακτηριστικά? Όχι, δεν μπορούμε. Μας το απαγορεύουν οι νόμοι και η ηθική. Όλοι οι άνθρωποι που ζουν σήμερα πάνω στον πλανήτη είναι του ίδιου είδους – Homo Sapiens και δεν μπορούμε να κατατάξουμε κάποιους από αυτούς σε υπο-είδος, π.χ. «άνθρωπος – πλην» ή «σχεδόν – άνθρωπος» και παρόμοια . Κάποιος μπορεί να αντιτείνει: «το φαινόμενο της ηλιθιότητας υπήρχε πάντα στο ανθρώπινο είδος». Δεν θα διαφωνήσουμε. Οι αρχαίοι Έλληνες μάλιστα είχαν και θεό των ηλιθίων, το θεό Κοάλεμο. Η διαφορά όμως είναι τόσο στην ποσότητα όσο και στην ποιότητα της ηλιθιότητας του νέου με τον παλιό άνθρωπο. Αν λάβουμε παράλληλα υπόψη πως μεγάλο μέρος της ηλιθιότητας του παλιού ανθρώπου προερχόταν από την έλλειψη γνώσεων, αυτό ανεβάζει ακόμα πιο ψηλά το δείκτη της διαφοράς στην ποιότητα της ηλιθιότητας του σημερινού με τον παλιό άνθρωπο. Η σκέψη πάνω στο θέμα, μας οδηγεί στο επόμενο βήμα. Όλα τα πιο πάνω χαρακτηριστικά που αναφέρθηκαν ότι έχει ο άνθρωπος. είναι καρπός της διανόησης, δηλαδή του ανθρώπινου εγκεφάλου. Το πρόβλημα εντοπίζεται στην ποιότητα της σκέψης που παράγει ο ανθρώπινος εγκέφαλος σήμερα. Και, μας γεννιέται το ερώτημα ως απάντηση «μήπως, ο ανθρώπινος εγκέφαλος εκφυλίζεται?». Εάν συμφωνήσουμε πως ότι πάει πάνω μπορεί να πάει και κάτω, κι αν συμφωνήσουμε με τη θεωρία της εξέλιξης των βιολόγων μας, ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν ήταν πάντα έτσι. Εξελίχθηκε και έγινε πανέξυπνος μέσα από τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε ο άνθρωπος (οι πρόγονοί μας) και μέσα από τη διαδικασία της τυχαίας ή της εξ ανάγκης μετάλλαξης του γονιδιώματός του, τότε το ερώτημα θα εξακολουθήσει να παραμένει για μερικές 10ετίες ακόμα, μέχρι να διαπιστώσουμε αν ο εκφυλισμός του εγκεφάλου έγκεινται σε γονιδιακή μετάλλαξη ή αν είναι παροδική «ασθένεια» της εποχής και θα περάσει. Δεν ξέρω αν θα ισχύσει το πρώτο, το δεύτερο όμως ακούγεται περισσότερο ως ευχή. Υπάρχουν και οι σύγχρονοι διανοούμενοι μας, που μας βεβαιώνουν πως ο άνθρωπος είναι ξεπερασμένος και πάμε για τον μετα-άνθρωπο. Ας αναμένουμε λοιπόν ακόμα λίγο, ὅπερ ἔδει δεῖξαι!!