01/06/2026
Hallo aan alle zunnekloppers en sympathisanten
Ik weet niet hoe jullie deze maandag hebben beleefd, maar voor mij was het toch eentje die fysiek slepen was! Wát een weekend! Geloof me vrij, de lastige maandag en ongetwijfeld lastige dinsdag was het allemaal meer dan waard.
We zijn vrijdag gestart met een prachtige zwoele zomeravond met een band die wel al wat keren in Werken te bezichtigen was. Bottled in Belgium kwam andermaal de Zunne vullen met hemelse muziek! En jullie? Waren aanwezig en hebben jullie zelf volledig gesmeten! Bakken bier hebben we versleept, zo zien we het graag! Iedereen voelde zich even weer een puber zonder zorgen!
Een korte nacht later gingen we met man en macht aan de slag om onze 50-jarige expositie af te werken. Maandenlang op zoek naar foto’s, artikels, affiches, Gazunnes en veel meer. Ouders, die zunne-traditiegetrouw, de laatste momenten werden ingeschakeld om te helpen. Een race tegen de klok, maar met een prachtig resultaat met een (h)eerlijke selectie. We zagen alle generaties genieten van alle beeldmateriaal. Mij deed het persoonlijk deugd om ouders te zien die zichzelf op de foto’s zagen en het konden tonen aan hun kinderen, gevolgd door hun kinderen die daarna net het omgekeerde deden.
Aansluitend was de receptie aangeboden door de Gemeente Kortemark, we kregen er mooie woorden te horen van Lynn, en ja.. ikzelf ging traditiegetrouw snel nog aan de slag met een bierkaartje. Een goeie vriend van me filmde het gebeuren. Ik heb het filmpje nog een keer bekeken en had geen toevoegingen meer nadien. Dus ook daar geslaagd! Tijd om nog even de innerlijke mens te sterken met een heerlijke hamburger om daarna de avond in te vliegen met Teddy’s Jukebox. Nadien ging de huis-DJ er nog eens stevig door en passeerden vele hitjes uit álle genres. Ons eigen zangtalent kon ook niet stilblijvend toekijken en ging er op zijn b***t ook tegenaan. Wie dacht deze avond vroeg te gaan slapen… mis!
Na opnieuw een kort nachtje, stond de afsluitende dag op het programma. Een heus festijn met onze vaste formule. Lars draaide heerlijk oldschool vinylplaatjes. Op de vrolijke deuntjes, andermaal uit alle genres, werd dan ook nog zoals het in De Zunne hoort stevig gestreden om de titel van ‘bakkampioen’. Jong en minder jong gingen aan het tafelvoetballen. Een welgemeende proficiat aan alle deelnemers en in het bijzonder aan de Vandaeltjes die het tornooi hebben gewonnen.
Na een leuke namiddag keuvelen, verhalen ophalen en oude vrienden terugzien, kwam ook aan dit sprookje een einde. Met heel wat vrijwilligers werd de zaal in recordtempo ontruimd en in orde gezet. Met een drankje bekwamen we nog even op ons terras bij De Zunne zelf. Drie voorzitters zaten er, moe en versleten, voldaan en apetrots, vergezeld door een prachtige groep vrijwilligers en helpers.
Ik sluit hier mijn briefje af. Dit keer iets groter dan een bierkaartje.
Heb je nog foto’s van het feestweekend mag je ze altijd mailen naar [email protected] dan verschijnen ze misschien wel op de expositie de volgende keer.
Een trotse oud-voorzitter, klaar voor 60 jaar JH De Zunne
Veel zonnige groeten
Dylan