15/10/2025
De Modulebaan (Lijn 42)
Sinds onze verhuis naar Vilvoorde, ondertussen tien jaar geleden, werd een deel van onze modulebaan (Lijn 42) gedeeltelijk opnieuw opgebouwd in ons lokaal op de bovenverdieping. De baan bestond uit de stationsmodules van Vielsalm en Trois-Ponts. Door de vormgeving van Trois-Ponts waren we genoodzaakt deze in spiegelbeeld tentoon te stellen.
Na onze laatste expositie is echter besloten om Trois-Ponts uit de opstelling te verwijderen en te vervangen door de modules van de brug van Coo. Hierdoor ontstond een vrije ruimte van 3 m op 3 m, die moest worden opgevuld om de baan opnieuw aan te sluiten.
Zo zijn de modules van Nonceveux ontstaan. De vormgeving is geen exacte kopie, maar eerder een interpretatie geïnspireerd op enkele elementen die terug te vinden zijn langs Lijn 42. De planning en de houtopbouw zijn reeds van start gegaan, en het leggen van de sporen volgt snel.
Naast dit nieuwe stukje scenery worden tevens de voorbereidingen getroffen voor een schaduwstation, zodat we tijdens rijavonden en clubtentoonstellingen een gevarieerder treinverkeer kunnen uitbeelden. Updates zullen hier en op onze website te volgen zijn.
En uiteraard op onze volgende tentoonstelling in 2026. Meer info volgt snel!