03/08/2025
Raak , daguitstap naar Namen – 2 augustus 2025
Gisteren, op 2 augustus, vond onze jaarlijkse busreis plaats en dit jaar ging die richting het prachtige Namen. Het werd een dag vol cultuur, natuur, gezelligheid én natuurlijk heerlijke geuren.
Onze dag begon met een warm onthaal in de ontvangstruimte van de Citadel van Namen, waar we getrakteerd werden op koffie, plat en bruisend water, appelsap en smakelijke koekjes. Daarna volgde een boeiende rit met het toeristentreintje over het uitgestrekte terrein van de Citadel, voorzien van Nederlandstalige uitleg. Tijdens de rit konden we alleen maar vol bewondering denken: hoe hebben ze al die stenen ooit naar boven gekregen?
Het treintje bracht ons vervolgens naar de Parfumerie Guy Delforge, een unieke Belgische parfumproducent die werkt met maar liefst 95% natuurlijke ingrediënten, afkomstig uit alle hoeken van de wereld. Grote parfumhuizen kunnen dit nauwelijks evenaren, simpelweg omdat er niet genoeg natuurlijke grondstoffen bestaan voor hun grootschalige productie.
We leerden dat de parfumeur – toepasselijk "de Neus" genoemd – zijn reukvermogen slechts een kwartier per dag intensief kan gebruiken. Tijdens de rondleiding daalden we af tot in de ondergrondse gangen waar de parfums rijpen, wat een mysterieuze en fascinerende ervaring was. Uiteraard kon een bezoek aan het winkeltje niet ontbreken, waar menig neus zijn weg vond naar een nieuw favoriet geurtje. We leerden ook hoe en waar we parfum het best aanbrengen én bewaren. Kortom, een uiterst leerrijke en zintuiglijke ervaring.
Na deze geurige ontdekkingstocht genoten we van een heerlijke lunch in de Luncharden, waar vooral de mosselen vlotjes hun weg naar de tafel vonden.
In de namiddag kregen we nog twee uur vrije tijd om Namen op eigen tempo te verkennen. Om 15.30 uur scheepten we in voor een ontspannende boottocht van 50 minuten over de Samber en de Maas. Vanop het water kregen we een nieuw perspectief op de stad en haar indrukwekkende Citadel.
Na de rondvaart volgde er nog een kort moment om te shoppen in het hart van de stad. Rond 19.00 uur keerden we huiswaarts, maar niet zonder een afsluiter in het café op de Mheer, waar we nog genoten van een laatste smakelijke maaltijd.
We kijken terug op een prachtige, leerrijke en gezellige dag in Namen – een uitstap om te koesteren!