10/06/2026
In alle sectoren gaat AI over de tongen alsof het een bedreiging én de oplossing is voor vele zaken - ook in de onze. 🤖🦿
Maar of het echt zo'n vaart loopt? Twee AI-wetenschappers aan het woord bij De Correspondent. ⛳️
(link naar artikel in de comments).
'De wens om uit levenloos materiaal menselijke intelligentie te bouwen is millennia oud. Trek een oude Griek of de Bijbel uit de boekenkast en je vindt talloze verhalen over slimme wezens die zijn opgetrokken uit klei of tot leven gekust door goddelijk vuur.'.
'Techbedrijven, de brouwers van AI, denken het ook. De ‘grote drie’ – DeepMind (van Google),* OpenAI* en Anthropic* – zijn allemaal expliciet opgericht met als doel een superkrachtige, mensachtige AI te maken. '.
'Dit ‘magische denken’ over mensachtige AI wordt grotendeels in stand gehouden door misvattingen over de achterliggende meetmethodes – met name de zogenoemde benchmarks, waarmee de capaciteiten van AI-modellen getest kunnen worden.'.
'Een AI-model dat volgens een benchmarktest goed kan ‘redeneren’, kan niet simpelweg net zo goed ‘redeneren’ als een mens.'.
'Een tweede grote denkfout is dat testen om mensen met elkaar te vergelijken ook geschikt zouden zijn voor computers.'.
'dan zijn we aan het antropomorfiseren, zegt Mitchell. ‘Deze systemen zijn wezenlijk anders dan wij. Ze kunnen enorme hoeveelheden van hun trainingsdata onthouden, iets waar wij niet bijzonder goed in zijn. Ons werkgeheugen is vrij beperkt, waardoor wij gedwongen zijn te generaliseren, terwijl deze machines dat vaak helemaal niet hoeven te doen. Zij kunnen simpelweg vertrouwen op hun geheugen.’.
'De auteurs geloven wel degelijk dat AI een disruptieve, zelfs revolutionaire kracht is. Ze verwachten alleen dat die impact zich op een ‘normale’ wijze zal voltrekken, zoals eerdere disruptieve technologieën als elektriciteit en het internet.'.
'De realiteit laat zich niet benchmarken.'.
'‘Doordat deze bedrijven aan de lopende band modellen uitbrengen die goed scoren op benchmarks, bouwen ze een soort schijnbare geloofwaardigheid op, die ze gebruiken om zich ook over praktische vragen uit te spreken. En daar beginnen de problemen.’.
'‘Ik maak me er zorgen over dat dit de aandacht van beleidsmakers wegtrekt van echte, concrete voordelen en risico’s van AI.’ In plaats daarvan ontstaat wat Narayanan ‘techno-solutionism’ noemt: het idee dat je gewoon in technologie moet investeren, en dat alles dan automatisch beter wordt.'.
'De grootste kracht van de techindustrie is níét dat ze AGI bijna bereikt heeft. Haar grootste kracht is mensen ervan overtuigen dat haar modellen, meer dan wijzelf, het rationele vermogen hebben om de wereld te begrijpen en de gevolgen van onze daden te doorgronden.'.
'Ezra Klein ziet wel dat de AI-gekte die nu gaande is, ‘ook een herinnering is aan de ongelofelijke kracht van het kapitalisme om mensen van dingen te overtuigen.’